PKP PLK zwiększają zakres zadania realizowanego przez Polskie Linie Kolejowe między Wilkowicami Bystrą a Zwardoniem, gdzie maszyna PUN wymienia tor na nowy. Dzięki przebudowie pięciu stacji podróżni wygodniej dojadą pociągiem w Beskid Żywiecki. Wartość inwestycji to ok. 120 mln zł.
Będą wygodniejsze i bardziej komfortowe podróże pociągiem na pięciu stacjach położonych na linii kolejowej do Zwardonia. Zaplanowano przebudowę peronów w turystycznych miejscowościach: Łodygowicach, Węgierskiej Górce, Milówce, Rajczy i Soli. Obiekty zostaną podwyższone, co ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Osoby z ograniczoną możliwością poruszania się skorzystają z pochylni i wygodnych dróg dojścia do peronów. Stacje wyposażone zostaną w wiaty, ławki i oświetlenie LED. Komunikację ułatwią gabloty informacyjne z rozkładem jazdy.
Przebudowa peronów będzie dodatkowym zakresem już prowadzonej
inwestycji na jednotorowej linii kolejowej Wilkowice Bystra – Zwardoń. Dla komfortu przejazdów wymieniony zostanie tor na łącznie 37-kilometrach linii. Zajmuje się tym specjalna maszyna PUN, czyli pociąg do potokowej wymiany nawierzchni kolejowej, która demontuje stary tor, a w jego miejsce układa nowe szyny i podkłady. Choć maszyna
uległa w kwietniu wykolejeniu, do dziś zdążyła wykonać już prace na odcinku Zwardoń – Rajcza – Milówka.
Do 28 czerwca zadanie będzie prowadzone od Węgierskiej Górki do Cięciny oraz od Żywca do Wilkowic Bystrej. Zakres prac spowodował zmiany w komunikacji, które będą obowiązywały do 28 czerwca. Na odcinku Wilkowice Bystra – Zwardoń pociągi zostały zastąpione autobusami. Od 29 czerwca maszyna będzie kończyć prace między Węgierską Górką a Zwardoniem. Wtedy komunikacja autobusowa będzie prowadzona na wskazanym odcinku (Węgierska Górka – Zwardoń) do połowy listopada br.
Wszystkie roboty mają zakończyć się w grudniu 2025 r. Wartość zadania wynosi ok. 120 mln zł.
Efektem prac będzie większy komfort jazdy pociągiem, sprawność i bezpieczeństwo w ruchu kolejowym. Pociągi przyspieszą, co pozwoli na skrócenie czasu przejazdu w Beskid Żywiecki nawet o kilkanaście minut, co w warunkach górskich jest znaczącą poprawą eksploatacyjną. Po torach będą mogły kursować cięższe składy. Dzięki zabudowie toru bezstykowego zmniejszy się negatywne oddziaływania linii kolejowej na otoczenie. Prace obejmą też wymianę nawierzchni na 45 przejazdach kolejowo-drogowych między Wilkowicami Bystrą a Zwardoniem, co wpłynie na usprawnienie przejazdu samochodów przez tory i zwiększy bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym.