Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Modernizacja linii kolejowej z Żywca do Zwardonia odłożona na kolejne lata

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
26-06-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Modernizacja linii kolejowej z Żywca do Zwardonia odłożona na kolejne lata
Fot. Michał SzymajdaStacja kolejowa w Zwardoniu i pociąg ze Słowacji
Posłowie zwracają uwagę na konieczność modernizacji odcinka linii kolejowej 139 od Żywca do granicy ze Słowacją. Projekt znajdujący się na liście rezerwowej Krajowego Programu Kolejowego, nie ma szans na realizację do 2023 roku.

– Rewitalizacja odcinka (…) od Wilkowic Bystrej do Żywca i od Cięciny do Zwardonia zapowiadana jest od kilku lat i już wiele razy była obiecana. W czerwcu 2018 roku w Żywcu sam minister Andrzej Adamczyk podkreślał, że inwestycja ta zostanie zrealizowana – napisała w interpelacji do resortu infrastruktury posłanka Małgorzata Pępek. Wie jednak, że projekt, pomimo deklaracji ministra, nadal znajduje się na liście rezerwowej KPK.

– Remont ten dyskutowany jest od lat, a nie przeznacza się na niego pieniędzy. Obecny stan [tego odcinka – dop. red.] linii jest fatalny. Pilnie wymagana jest naprawa torów, peronów i budowa nowych wiat – dlatego pociągi jeżdżą bardzo wolno, a istnieje ryzyko, że za jakiś czas przejazd w ogóle nie będzie możliwy – alarmuje posłanka Pępek.

Część linii przeszła remont

Rafał Weber, sekretarz stanu w MI, wyjaśnia, że projekt „Prace na linii kolejowej nr 139 na odcinku Czechowice-Dziedzice - Bielsko-Biała - Zwardoń (granica państwa)” rzeczywiście pozostaje na liście rezerwowej KPK, ale nie oznacza to, że na linii nic nie zrobiono.

– W ramach wykorzystania środków krajowych KPK przewidziano realizację w ramach czasowych aktualnej perspektywy finansowej UE wybranych elementów projektu dotyczącego modernizacji linii kolejowej nr 139 na odcinku Czechowice-Dziedzice - Bielsko-Biała – Zwardoń – napisał Weber. Jak informuje, prace zostały skupione przede wszystkim na odcinku Bielsko-Biała Lipnik - Węgierska Górka. Wskazane roboty prowadzone są od 2017 r., a ich zakończenie planowane jest w 2023 r. Natomiast, z uwagi na wykorzystanie całej dostępnej alokacji środków pomocowych UE, prace na odcinku Węgierska Górka - Zwardoń obecnie nie są planowane.

Na tym odcinku pociągi kursują w tej chwili z prędkością do 50 km/h z lokalnym zwolnieniem do 30 km/h tuż przed Węgierską Górką. Przypomnijmy, że tę trasę, poza pociągami Kolei Śląskich, przemierza także IC Soła, którym z Warszawy do Zwardonia w górach na polsko-słowackim pograniczu, można się dostać w weekendy.

Cała linia po remoncie do 2030 roku

Przedstawiciel ministerstwa dodaje, że w ramach analiz dla perspektywy finansowej po 2021 roku, uwzględniono modernizację linii kolejowej 139 na odcinku Czechowice-Dziedzice - Zwardoń w związku z jej przynależnością do sieci bazowej TEN-T i koniecznością dostosowania jej do wymogów wskazanej sieci do 2030 r.

– Dopiero po (…) określeniu wielkości i ostatecznych źródeł finansowania dla wybranych projektów będą wdrażane działania przygotowawcze (studia wykonalności). Ostateczna lista projektów będzie również uwarunkowana dostępnością środków finansowych oraz decyzjami na poziomie rządowym. Na obecnym etapie nie jest możliwe określenie lat realizacji oraz szczegółowego zakresu inwestycji – napisał Rafał Weber.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawa: Ursus Północny – początek przebudowy jeszcze w sierpniu

Infrastruktura

Warszawa: Ursus Północny – początek przebudowy jeszcze w sierpniu

Roman Czubiński 05 sierpnia 2025

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Roman Czubiński 01 sierpnia 2025

 Od grudnia szybciej między Stalową Wolą a Przeworskiem

Infrastruktura

PKP PLK: Jesteśmy przygotowani na burze

Infrastruktura

PKP PLK: Jesteśmy przygotowani na burze

inf. pras. PKP PLK 08 lipca 2025

Strata PKP PLK: Było 937 mln zł, jest 334 mln

Biznes

Strata PKP PLK: Było 937 mln zł, jest 334 mln

inf. pras. PKP PLK, opr. Roman Czubiński 01 lipca 2025

Zobacz również:

Warszawa: Ursus Północny – początek przebudowy jeszcze w sierpniu

Infrastruktura

Warszawa: Ursus Północny – początek przebudowy jeszcze w sierpniu

Roman Czubiński 05 sierpnia 2025

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Roman Czubiński 01 sierpnia 2025

 Od grudnia szybciej między Stalową Wolą a Przeworskiem

Infrastruktura

PKP PLK: Jesteśmy przygotowani na burze

Infrastruktura

PKP PLK: Jesteśmy przygotowani na burze

inf. pras. PKP PLK 08 lipca 2025

Strata PKP PLK: Było 937 mln zł, jest 334 mln

Biznes

Strata PKP PLK: Było 937 mln zł, jest 334 mln

inf. pras. PKP PLK, opr. Roman Czubiński 01 lipca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij