Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PLK podsumowuje inwestycje na podlaskich torach [zdjęcia]

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
22-01-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Budowa trasy Rail Baltica i realizacja Programu Przystankowego to najważniejsze inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych na terenie województwa podlaskiego. Pasażerowie korzystają już z efektów prac – nowych połączeń i dostępniejszych peronów. Kolejarze codziennie dbają o utrzymanie torów i przejazdów.

– Rail Baltica to największa inwestycja kolejowa realizowana obecnie na terenie województwa i jedna z największych w kraju. Projekt jest współfinansowany ze środków unijnych. Od Czyżewa do Białegostoku postępują prace na 70 km linii, 6 stacjach i 12 przystankach. Zaawansowane są prace w Czyżewie i Szepietowie. Widać roboty w Raciborach, Łapach i Białymstoku. Budowana jest stacja w Baciutach oraz nowy przystanek Białystok Zielone Wzgórza - pisze Tomasz Łotowski z biura prasowego PKP PLK.

W ostatnim roku wykonano większość prac na stacjach w Czyżewie i Szepietowie. Dla podróżnych są tam już dostępne nowe perony. Dyżurni ruchu z nowych nastawni z komputerowymi urządzeniami nadzorują ruch pociągów. Wykonawca kończy przejścia podziemne. W Białymstoku na stacji postępują prace przy budowie nowego peronu, przejścia podziemnego oraz przebudowie prawie 55 km torów. Rozpoczęto także roboty w Łapach. PLK zbudują tam dwa wiadukty oraz cztery przejścia podziemne. 

W styczniu 2022 r. oddano nowy wiadukt drogowy nad torami w Szepietowie. To jedno z 25 bezkolizyjnych skrzyżowań dróg z torami pomiędzy Czyżewem a Białymstokiem. Obiekty zwieszają poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym. Poza wykorzystywanymi już wiaduktami w Szepietowie i Uhowie, w realizacji są pozostałe bezkolizyjne skrzyżowania i ponad 60 km dróg dojazdowych.

– Pozytywne zmiany związane z modernizacją linii Rail Baltica to nowe możliwości prowadzenia ruchu pociągów. Od września do Czyżewa dojeżdżają z Warszawy pociągi regionalne. Od stycznia 2023 r. wróciły pierwsze składy regionalne z Białegostoku. Do pociągów można wsiadać z nowych peronów na przystankach Kity i Dąbrowa – Łazy. Ruch pociągów prowadzony jest po dwóch nowych torach na 28-kilometrowym odcinku Czyżew – Racibory – poinformował rzecznik.

Jaki harmonogram prac na 2023?

Na przełomie stycznia i lutego dostępny będzie drugi tor na odcinku Kietlanka – Czyżew. Pociągi pojadą nowym torem między Białymstokiem a Łapami. W kolejnych miesiącach będą oddawane do użytku nowe perony i wiadukty. W połowie roku zaplanowano otwarcie przystanku Białystok Zielone Wzgórza. W drugim półroczu gotowe będą mosty nad Narwią w Uhowie. Większość prac na odcinku Czyżew – Białystok zakończy się w 2023 r., na 2024 r. zaplanowano kontynuację robót na dwóch największych stacjach – Łapy i Białystok.

Program przystankowy i utrzymanie torów na Podlasiu

Rządowy program budowy lub modernizacji przystanków na lata 2021-2025 w województwie podlaskim umożliwia przebudowę 12 przystanków. Od grudnia pasażerowie korzystają z lepiej zlokalizowanego peronu w Kleszczelach. Również w Suchowolcach na linii Białystok – Czeremcha podróżni od maja wsiadają do pociągów z nowego peronu. Dodatkowo zabezpieczony zostanie sygnalizacją świetlną i dźwiękową pobliski przejazd kolejowo-drogowy. Kolejne prace obejmą przystanek Gregorowce na linii Białystok – Czeremcha oraz przystanki Gliniszcze, Sidra, Różanystok, Dąbrowa Białostocka, Balinka, Augustów, Augustów Port, Szczepki, Płociczno k. Suwałk na linii Sokółka – Suwałki. Trwają procedury związane z wyłonieniem wykonawców prac.

Poza inwestycjami PLK S.A. na bieżąco prowadzą działania dla utrzymania bezpieczeństwa i odpowiedniego stanu linii kolejowych. Dzięki temu możliwe są sprawne przejazdy pociągów pasażerskich i towarowych. W ramach tzw. prac utrzymaniowych w roku 2022 na terenie województwa wykonano między innymi naprawy i regulację prawie 200 km torów i 95 rozjazdów. Wykorzystano ponad 4,5 tys. podkładów i 11 tys. ton tłucznia. Bezpieczeństwo na skrzyżowaniach torów z drogami zapewniły naprawy jezdni na 40 przejazdów kolejowo-drogowych.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Litwa: Pierwsze szyny na najbardziej zaawansowanym odcinku Rail Baltiki

Infrastruktura

Litwa: Pierwsze szyny na najbardziej zaawansowanym odcinku Rail Baltiki

Przemysław Farsewicz 14 października 2025

Jest umowa na elektryfikację 870 km Rail Baltiki

Infrastruktura

Jest umowa na elektryfikację 870 km Rail Baltiki

Przemysław Farsewicz 20 września 2025

Litwa zleciła projektowanie odcinka Rail Baltiki do Polski

Infrastruktura

Litwa zleciła projektowanie odcinka Rail Baltiki do Polski

Przemysław Farsewicz 30 sierpnia 2025

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

Zobacz również:

Litwa: Pierwsze szyny na najbardziej zaawansowanym odcinku Rail Baltiki

Infrastruktura

Litwa: Pierwsze szyny na najbardziej zaawansowanym odcinku Rail Baltiki

Przemysław Farsewicz 14 października 2025

Jest umowa na elektryfikację 870 km Rail Baltiki

Infrastruktura

Jest umowa na elektryfikację 870 km Rail Baltiki

Przemysław Farsewicz 20 września 2025

Litwa zleciła projektowanie odcinka Rail Baltiki do Polski

Infrastruktura

Litwa zleciła projektowanie odcinka Rail Baltiki do Polski

Przemysław Farsewicz 30 sierpnia 2025

Nowy harmonogram Rail Baltica. Do 2030 r. ma powstać tylko jeden tor

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij