Trwją prace przy budowie nowego przystanku przy os. Zielone Wzgórza w Białymstoku w ramach modernizacji linii Rail Baltica za 3,4 mld zł.
PKP Polskie Linie Kolejowe modernizują linię Rail Baltica z Warszawy do Białegostoku na 70-kilometrowym odcinku Czyżew – Białystok. Inwestycja obejmuje 6 stacji i 12 przystanków. Wartość inwestycji prawie 3,4 mld zł, a jej zakończenie planowane jest na 2023 r.
O najnowszej fazie prac pisaliśmy tutaj.
Widać zarys nowego przystanku w BiałymstokuJak informuje PKP PLK, widać już zarys nowego przejścia pod torami pomiędzy ulicami Zielonogórską i Starosielce. Zapewni ono bezpieczne dojście na perony nowego przystanku Białystok Zielone Wzgórza. Gotowy jest fundament i ściany, prowadzone są prace przy kolejnym odcinku od strony ul. Starosielce. Nad tunelem wybudowane zostały także tory tymczasowe, które zapewnią bezpieczny ruch pociągów nad prowadzoną budową. Nowe przejście o długości 76 m ma być dobrze oświetlone i oznakowane. Bezpieczeństwo zapewni specjalna antypoślizgowa nawierzchnia, zbudowane zostaną ścieżki dla osób niewidomych i niedowidzących.
PLK ma nadzieję, że przystanek w rejonie os. Zielone Wzgórza ułatwi codzienne podróże mieszkańców pobliskich osiedli, da też możliwość wygodnej przesiadki na transport miejski osobom dojeżdżającym do Białegostoku. Zaplanowany układ peronów umożliwi podróże w kierunku Warszawy oraz Ełku i Bielska Podlaskiego. Zostaną one wyposażone w wiaty, ławki, informację pasażerską i przystosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania. Z przejścia podziemnego na perony będą prowadzić zadaszone schody i pochylnie.
Postępują prace na Rail Baltica
Inwestor podkreśla, że postępy robót widać też w innych miejscach na modernizowanym odcinku Czyżew-Białystok. Na stacji w Białymstoku wykonawca zdemontował dwa perony i sąsiadujące z nimi tory. Zdemontowano także stary wiadukt kolejowy na nieczynnej łącznicy. W tym miejscu powstanie nowa łącznica, która umożliwi bezpośredni przejazd pociągów z linii z Ełku do Bielska Podlaskiego, bez konieczności manewrowania na stacji w Białymstoku.
W Czyżewie i Szepietowie rozpoczęły się pierwsze prace przy budowie przejść podziemnych, które umożliwią bezpieczne i wygodne dojście do peronów. W Szepietowie zaawansowana jest budowa wiaduktu nad torami w drodze krajowej 66. We wsi Średnica-Maćkowięta k. Szepietowa wykonawca rozpoczął pierwsze prace przygotowawcze do budowy tunelu pod torami. Zdemontowano też część pobliskiego wiaduktu kolejowego i szykowany jest teren pod budowę nowego obiektu w tym miejscu - informuje PLK.