NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Plan inwestycyjny PLK na ten rok: 5,467 mld złotych

| jm, Rynek Kolejowy/MIB 24.02.2017 67

Plan inwestycyjny PLK na ten rok: 5,467 mld złotych
Fot. Grupa LBT/Marcin Wojtysiak
Dziś w Warszawie wiceminister infrastruktury i budownictwa Andrzej Bittel i prezes PKP PLK Ireneusz Merchel przedstawili plany dotyczące inwestycji w infrastrukturę kolejową na rok 2017.
Podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa podkreślił, że MIB stawia na zintegrowane połączenia kolejowe i przywrócenie kolei należnego miejsca w systemie komunikacyjnym kraju. - Celem polityki rządu jest zwiększenie mobilności i komfortu przemieszczania się Polaków. Chcemy sprawić, by wszyscy obywatele mieli możliwość podróżować szybciej, sprawniej i wygodniej. Wielomiliardowe inwestycje w infrastrukturę przeznaczamy na modernizację linii kolejowych i tworzenie spójnej sieci połączeń. Wpłynie to m.in. na poprawę transportu towarowego. Ważnym zadaniem jest także wyrównanie i zwiększenie dostępności do infrastruktury kolejowej w regionach– powiedział Andrzej Bittel.

Zakontraktują połowę programu

Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych podkreślił, że o ile poprzedni rok stał pod znakiem przeglądu projektów i ogłaszania postępowań, to bieżący rok musi upłynąć pod znakiem wyboru wykonawców i podpisywania umów. – Zakładamy że do końca roku podpiszemy umowy na ponad 25 miliardów złotych, co łącznie z już podpisanymi umowami na kwotę kilkunastu miliardów pozwoli zakontraktować ponad 50 proc. wartości Krajowego Programu Kolejowego – ogłosił Merchel.

- Zmiany przeprowadzone w zeszłym roku w Polskich Liniach Kolejowych, m.in. w postepowaniach przetargowych i przygotowaniu inwestycji, stały dialog z wykonawcami w ramach Forum Inwestycyjnego i Rady Ekspertów - to tylko niektóre działania przeprowadzone dla usprawnienia procesu inwestycyjnego. Robimy wszystko, żeby pasażer, każdy z nas, mógł jechać wygodnie i bezpiecznie na drugi koniec Polski lub codziennie, szybko, sprawnie do pracy i szkoły. Chcemy, żeby więcej ładunków przewożono koleją, dlatego szykujemy trasy m.in. od Śląska po bałtyckie porty, by pociągi towarowe jeździły krócej i liczba ich się zwiększała – powiedział prezes PLK.

Prezes PLK Ireneusz Merchel poinformował również, że pomimo położenia nacisku na ogłaszanie postępowań, w 2016 roku wykonano inwestycje na kwotę 4,1 mld złotych, a biorąc pod uwagę poczynione oszczędności finansowe (o których pisaliśmy tutaj), ich zakres rzeczywisty wyniósł 4,5 mld złotych. Dzięki temu zmodernizowano 510 km torów, i przebudowano lub wybudowano 549 rozjazdów, 65 wiaduktów, 27 przejść pod torami, 109 peronów i 200 przejazdów kolejowo-drogowych.

Prezes PLK potwierdził wcześniejsze informacje, że spółka planuje na 2017 r. nakłady w wysokości 5,5 mld zł.  – Nasz plan finansowy przewiduje dokładnie 5 miliardów 467 milionów złotych  – wyjaśnił precyzyjnie Merchel. Wymienił najważniejsze umowy z I kwartału tego roku, które już zostały podpisane lub dla których ma to nastąpić wkrótce. Są to:

Inwestycje dla aglomeracji
Inwestycje dla ruchu regionalnego
Inwestycje dla przewozów towarowych
Prezes PLK podkreślił, że mimo nacisku na wybór wykonawców, w dalszym ciągu ogłaszane będą nowe postępowania – co kilka dni. Jak podkreślił, proces wyboru wykonawcy przetargu skrócił się z 405 dni w latach 2014–2015 do 270 dni w roku ubiegły. – To wciąż dużo, ale biorąc pod uwagę wszystkie elementy procesu, jak odwołania czy kontrole zamówień, obiektywnie postępowanie przetargowe musi trwać kilka miesięcy – wyjaśniał Ireneusz Merchel.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (42654)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (42654)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5