NUMER 07/2017
NUMER 07/2017
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Integracja biletowa
szukaj
Śledź nas:

Nie 15 tylko 12 miesięcy zamknięcia linii kolejowej do Grodziska. Objazdy znane

| Martyn Janduła 12.01.2017 53

Nie 15 tylko 12 miesięcy zamknięcia linii kolejowej do Grodziska. Objazdy znane
Linia kolejowa nr 447fot. Martyn Janduła
Burmistrz Grodziska Mazowieckiego przekazał informacje, że uda się maksymalnie skrócić czas zamknięcia torów na aglomeracyjnej linii kolejowej nr 447 z Warszawy Włochy do Grodziska Mazowieckiego. Poznaliśmy również kształt przyszłej komunikacji zastępczej, która obsłuży pasażerów tej jednej z najbardziej zatłoczonych linii w Polsce. Nie obejdzie się także bez utrudnień na linii dalekobieżnej.
Do Grzegorza Benedykcińskiego, burmistrza Grodziska Mazowieckiego wpłynęło od zaniepokojonego mieszkańca zapytanie w związku ze zbliżającym się rozpoczęciem prac na linii kolejowej nr 447 z Warszawy Włochy do Grodziska Mazowieckiego. Dopytuje się on włodarza, czy możliwe byłoby szybsze zmodernizowanie stacji w Pruszkowie, co pozwoliłoby w tym miejscu na postoje pociągów – tych regionalnych, jak i tych pospiesznych.

Mieszkańca zaniepokoiła jeszcze sprawa wahadła odbywającego się pomiędzy Grodziskiem Maz. a Warszawą w postaci pociągu, który jeździłby tylko raz w ciągu godziny. Wyraził on przy tym sceptyczną opinię, w której zaznaczył, że prace z pewnością potrwają znacznie dłużej, niż zakładany czas przez zarządcę infrastruktury.

Wariant, na który zgodzili się wszyscy

W odpowiedzi, burmistrz Grodziska Mazowieckiego zaznaczył, że harmonogram robót modernizacyjnych na linii nr 447, w tym wariantu zachowania ruchu po jednym torze lub przystanku w Pruszkowie, był przedmiotem niedawnych negocjacji, które zakończyły się przed kilkoma miesiącami. Udział w rozmowach brały wszystkie zainteresowane samorządy (gminne i powiatowe), wojewoda mazowiecki oraz władze PKP PLK.

– Wówczas inwestor wykazał, że tylko wersja z całkowitym wyłączeniem ruchu na linii nr 447 pozwoli na maksymalne skrócenie prac i ograniczenie uciążliwości dla pasażerów – podkreśla Grzegorz Benedykciński, burmistrz Grodziska Mazowieckiego.

Utrudnienia również na „jedynce”

Przywołuje on wyjaśnienia kolejarzy, którzy podali, że układ rozjazdów oraz system łączności i sterowania ruchem nie pozwala na wyłączenie z ruchu tylko stacji Pruszków i wykonanie tam prac wyprzedzających pozostałe odcinki. Jak podaje, za każdym razem stacja Pruszków musi być wyłączana i włączana do ruchu razem z odcinkiem Warszawa Włochy – Pruszków lub Grodzisk – Pruszków.

– Ponadto od maja do września 2017 r. będą trwały prace adaptacyjne na linii nr 1, niezbędne dla prowadzenia przyszłych robót na linii nr 447 – wyjaśnia burmistrz. – Spowodują one zamknięcia ruchu na dwa miesiące kolejno po każdym z torów linii dalekobieżnej – dodaje. Podkreśla jednak, że samorządy zaakceptowały możliwość zamknięcia dla ruchu linii nr 447 pod warunkiem, że funkcjonowanie tej linii zostanie przywrócone w czwartym kwartale 2018 r.

Nie 15, a 12 miesięcy

W odpowiedzi burmistrza Grodziska Mazowieckiego pojawia się także ważna informacja dotycząca czasu zamknięcia linii kolejowej. – Zgodnie z informacjami przekazanymi przez PKP PLK, wszyscy uczestniczący w przetargu oferenci zadeklarowali realizację prac w cyklu, który zapewni skrócenie zamknięcia ruchu do 12 miesięcy – podaje Benedykciński. – Taki też termin przewidziany jest w umowie między inwestorem a przyszłym wykonawcą – dodaje.

Całkowity czas trwania inwestycji, w ramach której zostanie wykonany m.in. nowy przystanek Parzniew oraz wiele obiektów inżynierskich będzie jednak dłuższy, lecz ruch pociągów zostanie przywrócony po roku.

Komunikacja w zastępstwie

W odpowiedzi burmistrza możemy poznać również szczegóły dotyczące zapewnienia transportu dla mieszkańców tych gmin i miast, które zostaną praktycznie odcięte od kolei. Komunikację zastępczą zapewnią Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie oraz Koleje Mazowieckie.

– Mieszkańcy dzielnicy Ursus, Piastowa, Pruszkowa i Brwinowa będą obsługiwani autobusową komunikacją zastępczą – tak przez linie dedykowane każdemu z miast, jak również przez linię zbiorczą dla całej trasy z Warszawy Zachodniej do Grodziska Mazowieckiego – wyjaśnia Grzegorz Benedykciński, burmistrz Grodziska Mazowieckiego. Przy okazji rozważana jest także opcja powstania buspasa łączącego Pruszków z Warszawą.

Grodzisk z koleją

Podstawowym środkiem komunikacji dla mieszkańców Grodziska i Milanówka będą pociągi Kolei Mazowieckich poruszające się na odcinku od Grodziska do Warszawy Zachodniej po torach linii nr 1. – Nie będzie to ruch wahadłowy raz na godzinę, lecz rozkładowe kursy pociągów ze Skierniewic, Żyrardowa i miejscowych z Grodziska Mazowieckiego – podkreśla burmistrz. – Oczywiście, nie będzie to częstotliwość ruchu taka jak obecnie, gdyż linia nr 1 musi zapewnić koegzystencję pociągów podmiejskich i dalekobieżnych, ale z pewnością nie będzie to jeden pociąg na godzinę – dodaje.

Aby zapewnić transport dla jak największej liczby mieszkańców, pociągi będą miały powiększone składy lub trasę obsługiwać będą piętrowe pociągi typu push-pull. Dodatkowo między Grodziskiem a Milanówkiem będzie uruchomiona linia autobusowa dowożąca mieszkańców Milanówka do pociągu.

Autobusowa linia zastępcza relacji Grodzisk Mazowiecki – Warszawa Zachodnia będzie uzupełniała transport kolejowy i zabezpieczała potrzeby podróżnych udających się do miejscowości pośrednich.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Grodzisk Mazowiecki (0)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Grodzisk Mazowiecki (0)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
RYNEK KOLEJOWY 07/2017
NUMER 07/2017
Sporą część lipcowego wydania miesięcznika "Rynek Kolejowy" poświęcamy kwestiom biletowym oraz organizacji transportu. Przedstawiamy problemy we wdrożeniu wspólnego biletu w Polsce i pokazujemy modelowe, szwajcarskie rozwiązania tej kwestii. W dziale "Infrastruktura" piszemy o planowanym powrocie do stolicy stacji Warszawa Główna. Rozmawiamy również z członkiem zarządu Stadler Polska o jubileuszu firmy i przedstawiamy perspektywy wejścia do taboru polskich przewoźników (głównie PKP Intercity) kolejnych elektrycznych zespołów trakcyjnych. W obszernym materiale "Więcej Dartów nie będziemy. Co poszło nie tak?" przedstawiamy historię najbardziej burzliwej dostawy taboru w Polsce. Opisujemy także wątpliwości dotyczące modernizacji magistrali E20 Warszawa - Poznań.

 

współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS