PKP Polskie Linie Kolejowe przebudują peron w Ropczycach na Podkarpaciu w ramach „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025”. Peron ma zaledwie 6 lat. Okazał się za krótki, by przyjąć niektóre pociągi.
PKP Polskie Linie Kolejowe przebudują perony na stacji Ropczyce na trasie Kraków - Rzeszów. Będą one dłuższe (400 m), co umożliwi przewoźnikom swobodne planowanie postojów na stacji, w tym zatrzymywanie się dłuższych pociągów dalekobieżnych v napisały PKP PLK.
– Podróżni zyskają także wyższy komfort obsługi. Na przebudowanych peronach przewidziano montaż nowych wiat, ławek i tablic informacyjnych – podają dalej w informacji kolejarze, choć wszystkie te elementy są już na peronie w Ropczycach od końca 2015. Wtedy skończył się remont i podwyższenie peronów w związku z modernizacją magistrali E30 na odcinku od Tarnowa do Rzeszowie. Pojawienie się nowych będzie wiązało się wyłącznie z tym, że na wydłużonych peronach powstać będzie musiała dodatkowa infrastruktura.
Przebudowa niemal nowej infrastruktury w ramach sieci PLK nie jest niczym nowym. W 2019 roku wydłużono zmodernizowane kilka lat wcześniej
perony stacji Nowy Dwór Mazowiecki, teraz podnoszone są nieco starsze perony
na przystanku Kraków Business Park. Nie jest wykluczone, że trzeba będzie modernizować nawet te perony, które oddano do użytku zaledwie „przed chwilą”. Trzyletni 200-metrowy peron na stacji w Łochowie już jest zbyt krótki, aby przyjmować niektóre pociągi spółki PKP Intercity.
– Rozpoczęcie prac na stacji w Ropczycach zaplanowane jest w pierwszym kwartale 2023 r., a ich zakończenie w grudniu 2023 r. – poinformowały PKP Polskie Linie Kolejowe.
W województwie podkarpackim, Rządowy Program Przystankowy obejmuje 9 inwestycji z listy podstawowej w miejscowościach: Przemyśl, Hurko, Medyka, Żurawica, Ropczyce, Strzyżów, Mielec (dwa nowe przystanki), Zaklików. Ogłoszono już przetargi na budowę nowego przystanku w Przemyślu, nowych peronów na stacji Hurko i Medyka oraz przejście podziemne na stacji Żurawica, na linii nr 91 Kraków - Medyka. W toku są również postępowania przetargowe na budowę dwóch przystanków w Mielcu, na l. nr 25 Mielec – Dębica oraz przystanku Strzyżów Zachód, na l. nr 106 Rzeszów – Jasło. Na liście rezerwowej Programu jest 11 kolejnych zadań: Brzezówka, Gorliczyna, Zawada koło Dębicy, Huta Krzeszowska, Golce, Huta Deręgowska, Kłyżów, Mielec, Wielowieś, Tarnobrzeg Ocice, Kępie Zaleszańskie.
O zagadkowym znaczeniu
nowego przystanku w Strzyżowie, który znajdzie się poza siecią PKA, pisaliśmy tutaj. Jeszcze gorzej jest jeśli chodzi o założenia rozkładu jazdy
dla nowego przystanku w Mielcu. Przy tych przystankach zatrzymają się jednak pociągi, czego nie można powiedzieć o
zaplanowanym do budowy przystanku w Boguszowie-Gorcach na Dolnym Śląsku.