PKP Polskie Linie Kolejowe ujawniły w końcu swoje stanowisko w sprawie wniosku Leo Expressu i Dolnośląskich Linii Autobusowych o umożliwienie wejścia na polski rynek przewozów w najbliższym rozkładzie jazdy. Według zarządcy infrastruktury, wniosek potencjalnej konkurencji dla PR i PKP IC nie spełnia przepisów prawa.
PKP Polskie Linie kolejowe podkreślają na wstępie, że jako zarządca narodowej infrastruktury kolejowej udostępniają linie kolejowe przewoźnikom na zasadzie równego ich traktowania. Odnosi się w ten sposób do zarzutów o "blokowanie" wejścia Leo Expressu na polskie tory, gdyż byłby on groźnym konkurentem dla PKP Intercity - spółki będącej w tej samej grupie, co PKP PLK.
- Obecnie ponad 100 przewoźników posiada licencje na kolejowe przewozy pasażerskie i towarowe wydane przez Urząd Transportu Kolejowego, natomiast PKP Polskie Linie Kolejowe mają zawarte umowy z ponad 70 podmiotami wykonującymi przewozy - podaje zarządca infrastruktury.
Według PKP PLK ubieganie się o prowadzenie przewozów pasażerskich przez przewoźnika Dolnośląskie Linie Autobusowe we współpracy z zagranicznym operatorem, będzie możliwe dopiero po spełnieniu przepisów prawa polskiego, w tym:
-
uzyskaniu stosownego Certyfikatu Bezpieczeństwa – Część A, wydawanego przez Urząd Transportu Kolejowego – posiadany przez Dolnośląskie Linie Autobusowe Sp. z o.o. certyfikat nie uprawnia do wykonywania przewozów na poziomie, o który ubiega się wnioskodawca,
-
pozyskaniu decyzji o przyznaniu otwartego dostępu – ubiegające się o przydzielenie tras pociągów Dolnośląskie Linie Autobusowe Sp. z o.o. zaprzestały regularnych przewozów w 2009 roku i od tego czasu prowadziły jedynie przewozy okazjonalne, w związku z czym zachodzi wymóg uzyskania decyzji o przyznaniu otwartego dostępu zgodnie z przepisem art. 29 ust.1d pkt 2 ustawy o transporcie kolejowym lub przedłożeniu zarządcy umowy o świadczenie usług publicznych zawartej z organizatorem publicznego transportu zbiorowego.
- Wychodząc naprzeciw staraniom Dolnośląskich Linii Autobusowych w kierunku rozpoczęcia przewozów pasażerskich, PKP Polskie Linie Kolejowe deklarują niezwłoczne rozpatrzenie wniosków o przydział tras, po spełnieniu określonych prawem wymogów - czytamy na koniec oświadczenia zarządcy infrastruktury.