Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PKP PLK: Tak przyspieszą pociągi w 2024 i 2030 roku!

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
16-07-2024
Ostatnia modyfikacja:
17-07-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
PKP PLK: Tak przyspieszą pociągi w 2024 i 2030 roku!
fot. PKP PLK/ Rynek Kolejowy
PKP PLK poinformowały o planowanych skróceniach czasu przejazdu na wielu liniach kolejowych wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy od grudnia 2024. Oto najważniejsze ze zmian.

Pod koniec marca 2024 r. wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak i prezes PKP PLK Piotr Wyborski zaprezentowali najważniejsze założenia dla działalności spółki na najbliższe lata. Obydwaj podkreślali, że realizowane przez narodowego zarządcę infrastruktury projekty muszą być racjonalne i przynosić wymierne korzyści dla pasażerów, a celem musi być widoczna poprawa przepustowości czy skrócenie czasu przejazdu, a nie samo zakończenie prac budowlanych.

– Chcemy osiągnąć przynajmniej takie czasy przejazdu, jakie były zapowiadane przed rozpoczęciem inwestycji, a których do dziś nie ma – tłumaczy wówczas Malepszak. Chodzi zatem o 2 godziny z Warszawy do Białegostoku (w przyszłości 1h 45 min), 2h 20 minut z Warszawy do Poznania, poniżej 2h z Krakowa do Zakopanego, poniżej 5 godzin na linii Warszawa – Szczecin. – To będzie na razie powrót do czasu przejazdu sprzed 9 lat, ale to jeszcze niefinalny efekt – zastrzegał minister.

PKP PLK: Na tych liniach pojedziemy szybciej już w 2024 r.!

Teraz poznaliśmy planowane czasy przejazdu na grudzień 2024 r. i wejście w życie nowego rozkładu jazdy. Na największe skrócenie czasu przejazdu od grudnia możemy liczyć na trasie z Warszawy Centralnej do Szczecina – tu zyskamy aż 42 minuty, w przypadku trasy z Warszawy do Białegostoku będzie to pół godziny.


Uwaga: Dane w tabeli pokazują najszybsze połączenia.

– Zwróciliśmy szczególną uwagę na zarządzanie zasobami i efektywne planowanie procesu przewozowego wspólnie z przewoźnikami. To na co chciałbym zwrócić uwagę to skrócenie czasu przejazdu z Warszawy do Szczecina do 4:17 – takiego jeszcze nie było. Ciekawy jest też przykład trasy Wrocław – Międzylesie, które pokazuje, że jesteśmy w stanie współpracować na styku z Czechami i zaproponować najkrótszy czas przejazdu – mówi Paweł Pleśniar, dyrektor biura strategii w PKP PLK.

Przedstawiciel zarządcy podkreślał, że już teraz widać zmiany i skrócenia czasu pomiędzy największymi ośrodkami miejskimi do 100 minut – o takim celu wspominał na niedawnej konferencji prasowej premier Donald Tusk. Polska 100 minut stała się też jednym z haseł definiujących koncepcję funkcjonowania systemu transportowego nowego rządu – szczegółowo mówił o tym odpowiedzialny za kolej minister Malepszak.

– Naszym wspólnym celem jest zwiększenie liczby osób korzystających z transportu publicznego, dlatego też nie koncentrujemy się tylko na jednym ośrodku, czyli Warszawie, a na rozwiązania, które łączą główne ośrodki między sobą – zaznaczał Pleśniar.

Jakie efekty realizacji KPK?

Większe efekty inwestycji realizowanych przez PKP PLK mają być w 2030 r. Zarządca zwraca tu uwagę na znaczące skrócenie czasu podróży pomiędzy Gdańskiem a Kołobrzegiem do 2 godz. i 35 min., co ma pozwolić na znaczące zwiększeni dostępności tego obszaru i przyczynić się do ograniczenia ruch drogowego. ¬– Chcemy przełamać dogmat, że tylko samochód pozwala się poruszać sprawnie po polskim wybrzeżu. Pociąg i powiązana z nim komunikacja autobusowa stworzą sieć komunikacyjną – mówił Pleśniar.


Uwaga: Dane w tabeli pokazują najszybsze połączenia.

Wśród tras na których pojedziemy znacznie szybciej w 2030 r. znajdą się także Warszawa – Białystok, gdzie czas przejazdu spadnie do 1 godz. i 15 minut; połączenia między stolicą a Krakowem i Katowicami, gdzie na CMK w końcu będziemy jeździć z prędkością 250 km/h oraz połączenia między Krakowem a Zakopanym i Nowym Sączem – w tym ostatnim przypadku dzięki budowie linii Podłęże – Piekiełko zyskamy znacząco ponad godzinę.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawa: Ursus Północny – początek przebudowy jeszcze w sierpniu

Infrastruktura

Warszawa: Ursus Północny – początek przebudowy jeszcze w sierpniu

Roman Czubiński 05 sierpnia 2025

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Roman Czubiński 01 sierpnia 2025

 Od grudnia szybciej między Stalową Wolą a Przeworskiem

Infrastruktura

PKP PLK: Jesteśmy przygotowani na burze

Infrastruktura

PKP PLK: Jesteśmy przygotowani na burze

inf. pras. PKP PLK 08 lipca 2025

Strata PKP PLK: Było 937 mln zł, jest 334 mln

Biznes

Strata PKP PLK: Było 937 mln zł, jest 334 mln

inf. pras. PKP PLK, opr. Roman Czubiński 01 lipca 2025

Zobacz również:

Warszawa: Ursus Północny – początek przebudowy jeszcze w sierpniu

Infrastruktura

Warszawa: Ursus Północny – początek przebudowy jeszcze w sierpniu

Roman Czubiński 05 sierpnia 2025

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Infrastruktura

PKP PLK: Nowa linia w Łódzkiem? Czekamy na analizy

Roman Czubiński 01 sierpnia 2025

 Od grudnia szybciej między Stalową Wolą a Przeworskiem

Infrastruktura

PKP PLK: Jesteśmy przygotowani na burze

Infrastruktura

PKP PLK: Jesteśmy przygotowani na burze

inf. pras. PKP PLK 08 lipca 2025

Strata PKP PLK: Było 937 mln zł, jest 334 mln

Biznes

Strata PKP PLK: Było 937 mln zł, jest 334 mln

inf. pras. PKP PLK, opr. Roman Czubiński 01 lipca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij