NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

PKP PLK podsumowuje wielką awarię. 1,3 tys. pociągów opóźnionych. Kwestia odszkodowań otwarta

| Łukasz Malinowski 18.03.2022 3,9k

PKP PLK podsumowuje wielką awarię. 1,3 tys. pociągów opóźnionych. Kwestia odszkodowań otwarta
fot.PKP PLK
PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) podsumowały czwartkową awarię na sieci kolejowej. W wyniku usterki w urządzeniach Alstomu opóźnionych było 1,3 tys. pociągów. Zarządca infrastruktury zapewnia, że wszystkie problemy zostały rozwiązane i prowadzenie ruchu pociągów jest bezpieczne. Spółka będzie rozmawiać z Alstomem o ewentualnych odszkodowaniach.
W czwartek (17 marca) ok. godz. 4.00 nad ranem przestały poprawnie działać lokalne centra sterowania (LCS). Szybko okazało się, że awaria objęła 19 lokalizacji i dotknęła ok. 820 km linii kolejowych. Do godziny 18:00 służby techniczne przywróciły funkcjonowanie systemów we wszystkich lokalizacjach. Była to jedna z największych awarii na sieci kolejowej PKP PLK a jej usunięcie zajęło kilkanaście godzin.

– Za nami są już skutki wczorajszej awarii. Ruch pociągów odbywa się normalnie, nie było problemów w dzisiejszym porannym szczycie – mówił podczas konferencji prasowej podsumowującej działania związane z awarią Mirosław Skubiszyński, wiceprezes zarządu, dyrektor ds. eksploatacji PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
Wyjaśnił przy tym, że od razu uruchomione zostały odpowiednie procedury wewnętrzne i powołany sztab kryzysowy, który zajął się poszukiwaniem rozwiązania problemu. Przez cały czas zapewnione było bezpieczeństwo prowadzenia ruchu pociągów. Ok. 9:00 rano udało się uruchomić pierwszy LCS w Czechowicach-Dziedzicach. Kolejne były uruchamiane w ciągu dnia.

PKP PLK: To nie był cyberatak

Skala awarii oraz jej przełożenie na wielogodzinne opóźnienia pociągów na znacznej części sieci kolejowej wzbudziły podejrzenia o możliwość cyberataku ze strony rosyjskiej ze względu na trwającą wojnę na Ukrainie. Jednak szybko okazało się, że był to błąd w działaniu urządzeń firmy Alstom. „Alstom jest świadomy błędu w formatowaniu czasu, który ma obecnie wpływ na dostępność sieci kolejowej, a co za tym idzie na transport kolejowy w Polsce. Bezpieczeństwo pasażerów nie jest zagrożone. Wdrożyliśmy plan przywrócenia dostępności urządzeń sterowania ruchem kolejowym, aby zminimalizować zakłócenia spowodowane usterką w systemach sterowania ex-Bombardier” – mogliśmy przeczytać w oświadczeniu producenta.

– Nie ma przesłanek, że to był cyberatak, ale zgodnie z procedurami sprawdzimy taką ewentualność – mówił podczas konferencji prasowej podsumowującej działania związane z awarią wiceprezes zarządu, dyrektor ds. eksploatacji PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

Tysiące opóźnionych pociągów

Jak poinformowała PKP PLK, w czwartek, w wyniku awarii opóźnionych było 1,3 tys. pociągów.

W dniu awarii nie działał również Portal Pasażera. To nie miało związku z problemami z LCS, ale wynikało z dużego zainteresowania pasażerów, którzy poszukiwali informacji o opóźnieniach. Przedstawiciel PKP PLK przyznał, że są potrzebne nowe rozwiązania w zakresie komunikacji z pasażerem, a taka sytuacja nie powinna się zdarzyć.

Odszkodowania od Alstomu

PKP PLK podkreśla, że producent urządzeń (Alstom, który niedawno przejął Bombardiera, który był właściwym dostawcą urządzeń i podmiotem odpowiadającym przez ostatnia lata za ich utrzymanie) od samego początku współpracował z zarządcą. – Alstom energicznie i sprawnie włączył się w poszukiwanie usterki. System jest certyfikowany i obecnie funkcjonuje prawidłowo. Z zaistniałej sytuacji wyciągamy wnioski i robimy już przegląd wszystkich urządzeń sterowania ruchem kolejowym i poprawności ich działania – podkreśla Skubiszyński.
Na razie nie ma szczegółowych informacji o ewentualnych odszkodowaniach od producenta. – Odszkodowania będą przedmiotem rozmów z Alstomem – powiedział przedstawiciel PKP PLK, ale odmówił podania bardziej szczegółowych informacji.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Warszawa (5373)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Warszawa (5373)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5