Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PKP PLK nie wybrała wykonawcy ERTMS/ETCS na linii radomskiej

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
07-02-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
rynek kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
PKP PLK nie wybrała wykonawcy ERTMS/ETCS na linii radomskiej
fot. Jakub Madrjas
Porażką zakończył się przetarg na zabudowę urządzeń Europejskiego Systemu Bezpieczeństwa Kolejowego na linii nr 8 między Warszawą a Radomiem. PLK oceniła, że oferty są zbyt drogie.

Przetarg na zabudowę urządzeń ERTMS, które współpracowałyby z systemami ETCS w kabinach pojazdów kolejowych, ogłoszono w lipcu 2021 roku. To bardzo późno, jeśli weźmiemy pod uwagę, że system ma działać do końca 2023, a do pokrycia balisami jest 92 kilometrów torów między stacją Warszawa Okęcie i Radomiem. Dotychczasowe doświadczenia wskazują, że zamontowane urządzenia wymagają nawet kilkunastomiesięcznych testów i certyfikacji. Tymczasem PKP PLK ma kolejny problem.

Za drogo na zmodernizowanej linii

Do przetargu zgłosiło się dwóch wykonawców: Bombardier Transportation i Thales Polska w konsorcjum z niemiecką spółką. Po przeprowadzonej aukcji elektronicznej oferty obu spółek staniały odpowiednio do 71,9 mln zł netto i 66 mln zł netto (Thales). PLK oświadczyła jednak, że na zamówienie całe zamówienie może przeznaczyć 56,7 mln złotych netto.

– Zamawiający stwierdza, że nie posiada możliwości zwiększenia kwoty, którą zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, do wartości najkorzystniejszej oferty – poinformował zarządca i unieważnił przetarg. Tymczasem w zapewnieniach Ministerstwa Infrastruktury i PKP PLK cały czas pojawia się termin końca 2023 roku jako moment uruchomienia systemu ETCS/ERTMS, który gwarantowałby jazdę pociągów z prędkością 160 km/h.

Wciąż tylko 100 km/h


– Przeprowadziłem rozmowę z prezesem PKP PLK Ireneuszem Merchelem w sprawie właśnie tej inwestycji. Podczas rozmowy została podtrzymana deklaracja, że na koniec I kwartału 2023 roku prędkość przelotowa dla tej inwestycji będzie osiągnięta na poziomie 160 km/h i tym samym w jedną godzinę do Warszawy będziemy mogli pojechać już pod koniec I kwartału 2023. Niestety jeszcze rok musimy poczekać, ale jestem przekonany, że czekając dziesiątki lat na zrealizowanie tej inwestycji jesteśmy na szczęśliwym finiszu całego projektu trasy kolejowej do Warszawy – powiedział poseł PiS Andrzej Kosztowniak.

Aby było to możliwe, konieczne jest, oprócz zabudowy ETCS/ERTMS (chyba, że w kabinach pociągów pojawi się dwóch maszynistów, bo taki jest warunek jazdy z prędkością 160 km/h bez ETCS), także budowa podstacji trakcyjnych, o czym piszemy tutaj. 

Obecnie na większości linii kolejowej z Warszawy do Radomia maksymalna prędkość to jedynie 100 km/h.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

PLK przygotowują remont zabytkowej nastawni na stacji Bytom

Infrastruktura

Remonty wiaduktów w Jabłonowie wstrzymały pociągi do Brodnicy

Infrastruktura

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

PLK przygotowują remont zabytkowej nastawni na stacji Bytom

Infrastruktura

Remonty wiaduktów w Jabłonowie wstrzymały pociągi do Brodnicy

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5