NUMER 10/2021
NUMER 11/2021
Temat numeru:
Zielona Kolej
szukaj
Śledź nas:

Tylko 100 km/h na większości linii radomskiej. Potrzeba modernizacji zasilania

| Michał Szymajda 19.11.2021 7,3k

Tylko 100 km/h na większości linii radomskiej. Potrzeba modernizacji zasilania
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe SA
Poseł Konrad Frysztak poprosił Ministerstwo Infrastruktury o podanie aktualnych parametrów linii nr 8 od Warszawy do Radomia. Okazuje się, że prędkości na linii wciąż znacząco odbiegają od projektowych. Do zrobienia jest sporo a do tego obowiązuje na niej sporo miejscowych ograniczeń.
Poseł Frysztak poprosił w interpelacji resort infrastruktury o wskazanie harmonogramu podnoszenia parametrów na odcinku Radom – Warszawa Zachodnia do prędkości 120 km/h i docelowej 160 km/h. Oczekiwał też odpowiedzi na pytanie o to pod jakimi warunkami ma się to stać.

Na większości linii radomskiej jeździmy 100 km/h

Wiceminister Andrzej Bittel przekazał informację, że z prędkością 120 km/h pociągi mogą jeździć tylko na odcinku Warszawa Okręcie – Czachówek Południowy. To około 25% odcinka linii do Radomia. Natomiast pomiędzy Czachówkiem a Radomiem, w tym na odcinku Warka – Radom, gdzie dobudowano właśnie drugi tor, pociągi mogą kursować z prędkością 100 km/h. Występuje bowiem problem z zasilaniem pociągów w odpowiednie wartości energii trakcyjnej. Przyznaje to ministerstwo.

– Prowadzenie ruchu pociągów z prędkością maksymalną 160 km/h możliwe będzie w 2023 r., po zakończeniu prac w zakresie modernizacji układu zasilania dla linii kolejowej nr 8 na odcinku Warszawa Okęcie – Radom oraz po uzyskaniu niezbędnych zezwoleń dla podsystemu „Energia” w zakresie układu zasilania przez PKP Energetyka oraz przez PKP PLK dla pozostałych podsystemów – napisał Andrzej Bittel.

Jak informuje ministerstwo, umowy na modernizację istniejących i budowę nowych podstacji trakcyjnych oraz kabin sekcyjnych na odcinku Warszawa Okęcie – Radom zostały zawarte między PKP PLK a PKP Energetyka w latach 2012-2013. Prace dla trzech obiektów zostały zakończone, natomiast obecnie trwają prace związane z modernizacją podstacji trakcyjnej Michalczew i Dobieszyn oraz budową podstacji trakcyjnej Grabów.

– PKP PLK przekazała do PKP Energetyka decyzje o pozwoleniu na budowę dla podstacji trakcyjnych Czachówek, Bartodzieje i Radom. Aktualnie PKP Energetyka wykonuje na ich podstawie projekty wykonawcze, a po ich opracowaniu przystąpi do realizacji robót budowlanych. Wszystkie prace w zakresie modernizacji układu zasilania powinny zostać zakończone do końca 2022 r. – poinformował Andrzej Bittel. 

PKP Energetyka: dokładamy wszelkich starań, aby przyśpieszyć realizację inwestycji 

W nadesłanym do naszej redakcji komentarzu, PKP Energetyka informuje, że wszystkie prace na linii 8, za które odpowiada, realizowane są zgodnie z harmonogramem lub nawet przed ukończeniem okresów w nim przewidzianych.

"Umowy na modernizację istniejących i budowę nowych podstacji trakcyjnych oraz kabin sekcyjnych na odcinku Warszawa Okęcie – Radom zostały zawarte pomiędzy PKP Polskie Linie Kolejowe i PKP Energetyka w latach 2012-2013. Ich realizacja została zaplanowana, zgodnie z zapisami kontraktowymi, w terminach liczonych od daty przekazania ostatecznych decyzji o pozwoleniu na budowę. W przypadku kabin sekcyjnych było to 18 miesięcy, modernizowanych podstacji trakcyjnych - 24 miesiące, nowo budowanych obiektów podstacji - 36 miesięcy. W 2012 r. PKP PLK podjęły decyzję o samodzielnym uzyskaniu pozwoleń na budowę dla m.in. 6 podstacji trakcyjnych na linii nr 8 (Czachówek, Michalczew, Grabów, Bartodzieje, Dobieszyn i Radom) oraz dla kabiny sekcyjnej Chynów. Dla pięciu obiektów (PT Czachówek, KS Chynów, PT Michalczew, PT Grabów, PT Dobieszyn, PT Bartodzieje) zostały nam one przekazywane przez zarządcę infrastruktury dopiero w okresie od lipca do października 2020 r. Dla PT Radom wciąż nie otrzymaliśmy dokumentów niezbędnych dla rozpoczęcia prac" - czytamy w oświadczeniu.

W przesłanym komentarzu PKP Energetyka oświadcza też, że dokłada wszelkich starań, aby przyśpieszyć realizację inwestycji na wspomnianej linii. „W trakcie pandemii nie zwolniliśmy tempa prac i każdy z etapów oddajemy wcześniej o kilka miesięcy. KS Chynów oddaliśmy 4 miesiące wcześniej. Zaplanowane terminy oddania pozostałych inwestycji zostały skrócone o: PT Michalczew i PT Dobieszyn - 8 miesięcy, PT Grabów – rok i 8 miesięcy, PT Czachówek – 9 miesięcy, PT Bartodzieje – 11 miesięcy. Dodatkowo, na prośbę PKP PLK, zbudowaliśmy tymczasowe zasilania drugiego toru na odcinku Michalczew – Radom, mimo, że nie wchodziło to w zakres umowy przyłączeniowej. Udrożniło to ruch na obu torach” – podaje PKP Energetyka.

ETCS i ERTMS

Poseł pytał także o planowane zawarcie umowę na montaż urządzeń ETCS/ERTMS na linii. Znamy już wyniki przetargu w tym zakresie, gdzie oferty dwukrotnie przekroczyły budżet PKP PLK. – Zawarcie umowy planowane jest w marcu 2022 r. Termin realizacji zadania od zawarcia umowy wynosi 38 miesięcy z możliwością jego skrócenia o 4 miesiące – napisał wiceminister Bittel.

Czasami 100 km/h to za dużo

Poseł Frysztak poprosił także ministerstwo o wskazanie obowiązujących na linii ograniczeń prędkości. Z odpowiedzi wynika, że na linii 8 pomiędzy Okęciem a Radomiem jest obecnie aż 8 doraźnych ograniczeń prędkości. W trzech miejscach pociągi muszą zwalniać do 60 km/h, w dwóch do 40 km/h, w jednym do 80 km/h, w jednym do 20 km/h, jednokrotnie do 50 i 80 km/h. W większości przypadków chodzi o brak zachowania trójkąta widoczności, w dwóch przypadkach o wciąż trwającą przebudowę przejazdu kolejowego-drogowego. Większość ograniczeń ma zostać usunięta w pierwszym kwartale 2022, reszta w drugim kwartale przyszłego roku.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 11/2021
NUMER 11/2021
W najnowszym numerze miesięcznika "Rynek Kolejowy" przyjrzeliśmy się polskiej i europejskiej polityce wobec programu Zielona Kolej. Oprócz tego piszemy m. in. o problemach z projektowaniem nowych linii kolejowych i ważnych zmianach w podatku od nieruchomości kolejowych. Przyjrzeliśmy się tez zasadności połączeń kolejowych do lotnisk regionalnych i tematowi podwyżek cen energii. Zapraszamy do Czytania!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5