Partnerzy serwisu:
Pasażer

PKP PLK chce odchudzić Portal Pasażera

Dalej Wstecz
Data publikacji:
24-01-2024
Ostatnia modyfikacja:
23-01-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
PKP PLK chce odchudzić Portal Pasażera
fot. PKP PLK
Portal Pasażera zostanie gruntownie przebudowany. Aby dostęp do podstawowych informacji był bardziej stabilny nawet w momentach mocno zwiększonego zainteresowania, niektóre pozostałe funkcjonalności zostaną przeniesione do innych serwisów – ujawnił prezes PKP PLK Ireneusz Merchel na grudniowym posiedzeniu sejmowej Komisji Infrastruktury.

Na początku grudnia funkcjonowanie kolei poważnie zdezorganizował atak zimy. Jednocześnie na prowadzonym przez PKP PLK Portalu Pasażera przestawały działać kolejne zakładki. W końcu aplikacja przestała działać w ogóle. – Dynamiczna informacja pasażerska działa źle od dawna – stwierdziła wiceprzewodnicząca Komisji, posłanka partii Razem Paulina Matysiak, przypominając tygodniową przerwę w działaniu aplikacji w maju 2022 r.. – Jak widać, nikt nie wyciągnął wniosków. Wyłączając zakładkę z opóźnieniami pociągów na mapie, zablokowano dostęp do otwartych danych w czasie rzeczywistym dla innych zainteresowanych podmiotów. Tymczasem o informację w czasie rzeczywistym trzeba dbać, bo zwiększa ona atrakcyjność kolei – podkreśliła.

PKP PLK: Nadzwyczajne okoliczności

Prezes PKP PLK Ireneusz Merchel tłumaczył, że sytuacja, w której doszło do grudniowych wyłączeń, miała charakter wyjątkowy. – Zainteresowanie w ciągu kilku minut zwiększyło się ok. 20-krotnie w stosunku do średniej. Dwa lata temu zwiększyliśmy możliwości oprogramowania, ale uzyskany wtedy maksymalny poziom i tak został przekroczony – podkreślił. Tak duże przekroczenia zdarzają się – jak stwierdził – nie częściej, niż dwa razy w roku, a czasem nawet rzadziej niż raz. Według prezesa wspomniane skoki zainteresowania wiązały się z zapytaniami o sytuację na całej sieci – a nie na konkretnym odcinku, jak przy zwykłych wyszukiwaniach dokonywanych przez pasażerów.

Wiceprezes zarządu i dyrektor ds. eksploatacji Mirosław Skubiszyński uściślił, że w normalnym dniu roboczym wykorzystanie portalu wynosi 400-600 sesji na milisekundę, a w weekendy i święta – ok. 700. Po niedawnych zmianach portal jest w stanie obsłużyć jednocześnie ok. 5-7 tys. sesji. – Sytuacja, o której rozmawiamy, przyniosła tymczasem nagły, lawinowy wzrost z ok. tysiąca do 12-13 tysięcy sesji na milisekundę. Nasze służby teleinformatyczne podejrzewają, że różne aplikacje wykorzystujące nasze dane próbowały „wyciągać” je przy pomocy wielu różnych logowań do tego samego źródła. W efekcie system się zapchał. Wobec tego podejmowaliśmy decyzje o odłączaniu modułów najmniej potrzebnych w danej chwili dla podróżnego – uzasadnił.

PP straci część funkcjonalności?

– Zawsze trzeba zastanowić się, do jakiej granicy warto rozbudowywać serwery z myślą o wyjątkowych sytuacjach – argumentował Merchel. Zarządca infrastruktury postanowił więc na przyszłość zapobiec takim sytuacjom w inny sposób. – Rozważamy przeniesienia pewnych funkcjonalności na sąsiednią, również ogólnodostępną stronę, tak by nie obciążała bezpośrednio systemu. Dodatkowe dane nie będą wtedy miały charakteru dynamicznego, tylko statyczny: będą uaktualniane co 10-15 minut – zapowiedział.

Skubiszyński podkreślił, że priorytetem PLK jest ustawowy obowiązek – udzielanie informacji o rozkładzie jazdy. – Inne moduły, choć użyteczne, w sytuacji kryzysowej mogą poczekać. Najważniejsze jest zapewnienie pasażerom dostępu do informacji o tym, gdzie jest pociąg, na który czekają. Przystępujemy do dalszego przemodelowania architektury systemu w taki sposób, by wymagane, niezbędne funkcjonalności były dostępne ad hoc, szybko, a pozostałe, statystyczne – w innej usłudze i w inny sposób – zadeklarował. Zastrzegł, że szczegóły zmian są objęte tajemnicą.

Furgalski: Przekazać dworce PKP PLK

Prezes zarządu ZDG TOR Adrian Furgalski zwrócił uwagę na problem koordynacji systemów DIP zarządzanych przez PKP SA i PKP PLK. – Na dworcu w Gdańsku po modernizacji przez cały sierpień pasażerowie nie mieli dostępu do poprawnej informacji (a czasem – do informacji w ogóle) o tym, z którego peronu odjedzie ich pociąg i czy będzie miał opóźnienie. Aby ją uzyskać, musieli zejść do przejścia podziemnego, gdzie wyświetlaczami zarządzają już PKP PLK. Przez co najmniej miesiąc nie udawało się zsynchronizować systemów PKP SA i PKP PLK. Uważam, że dworce powinny przejść pod zarząd PKP PLK – uzasadnił.

Jak dodał, w sytuacjach nadzwyczajnych – gdy wiadomo już, że pociąg ma znaczne opóźnienie – często nie może on wjechać na ten peron, który wyznaczono mu w rozkładzie. – Jest to uciążliwe zwłaszcza dla pasażerów o ograniczonej mobilności. Portal Pasażera nie pokazuje wtedy właściwej, zaktualizowanej informacji, ale tylko te z plakatowego rozkładu jazdy. Co więcej, zdarza się, że z zapowiedzi megafonowych wynika co innego, niż z napisów na wyświetlaczach – wypunktował.

– Decyzję o wpuszczeniu pociągu na stację podejmuje dyżurny ruchu. Niestety, czasem pod wpływem otrzymanych właśnie informacji musi równie szybko ją zmienić – stąd konieczność biegania między peronami. Czasami system nie nadąża z podawaniem tej informacji. Rozwiązaniem jest scentralizowany system DIP, powiązany z systemami SRK – odpowiedział Skubiszyński.

Majewski: Czy API usprawni dystrybucję?

Zdaniem prezesa Fundacji ProKolej dr. Jakuba Majewskiego problemem nie jest informacja źródłowa o położeniu pociągów, lecz jej dystrybucja. – Ministerstwo Cyfryzacji opublikowało poradnik na temat udostępniania danych publicznych. Aplikacji dla komunikacji miejskiej jest wiele – i działają na ogół dobrze. Być może lepsze od budowy kolejnych serwerów byłoby wystawienie API [interfejsu programowania aplikacji], dzięki któremu informację tę będzie można rozpowszechniać niejako cudzymi rękami? Według Ministerstwa Cyfryzacji żadne procedury dodatkowe nie są wymagane, bo mowa o danych publicznych, które prawo nakazuje udostępniać za darmo lub po minimalnych kosztach – zaproponował dr Majewski.

Na pytania posłów o liczbę zgłaszanych wniosków o dostęp do danych PKP PLK oraz prób pozyskania tych danych nielegalnie przedstawiciele PKP PLK – ani obecny na posiedzeniu ówczesny wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel – nie udzielili odpowiedzi. Odnosząc się do zarzutów o różnice treści dostępnej w poszczególnych nośnikach informacji pasażerskiej, Bittel stwierdził, że to efekt synchronizowania informacji z wielu różnych źródeł – oraz różnic technologicznych między systemami różnej generacji. – Być może po wymianie taboru Polregio na nowszy będzie można wprowadzić obowiązkową lokalizacje GPS. Można wtedy zastanowić się, czy centralnym systemem lokalizującym powinien się zajmować zarządca infrastruktury – dodał.

Merchel: Przyszłość to CSDIP

– Prawie codziennie mamy na sieci czynniki niemożliwe do przewidzenia, takie jak wypadki czy próby samobójcze. Czasem dochodzi do tak niekorzystnych zbiegów okoliczności, jak intensywne opady śniegu w popołudniowym szczycie – tłumaczył Merchel. Kilka lat temu zarządca podjął decyzję o budowie Centralnego Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej, integrującego wszystkie SDIP na sieci PKP PLK. – Aby zaczął on działać, muszą być spełnione dwa warunki: przebudowa całej infrastruktury pasażerskiej i wyposażenie w GPS całego taboru pasażerskiego, co nastąpi prawdopodobnie w latach 30. Jeśli powstanie wtedy funkcjonalność „zasysania” tych danych bezpośrednio do rozkładu jazdy, będzie możliwa dokładniejsza informacja – przewidywał.

Według przedstawionych przez niego danych na ok. 500 systemów DIP w całej Polsce usterki oraz wady występują w ok. 10. – Kilkanaście z tych systemów (wśród nich – Portal Pasażera) jest objęte szczególną ochroną i stałym nadzorem – zapewnił. Jako przykład stacji, na której obecny system informacji wciąż jest anachroniczny, wymienił Warszawę Wschodnią – w połowie 2024 r. PKP PLK ma ogłosić przetarg na jej przebudowę, a w 2025 r. – po zakończeniu przebudowy stacji Warszawa Zachodnia – rozpoczną się tam prace. – Do tego czasu musimy przeczekać – przyznał Merchel.

Wiceprezes Skubiszyński zaznaczył jednak, że GPS będzie tylko wsparciem, a nie remedium na wszystkie bolączki obecnego systemu. – GPS pozwoli przedstawiać dokładniejsze informacje – ale nie należy mylić go z systemami automatycznego nastawiania przebiegów, ETCS czy sterowania ruchem – podkreślił.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wyświetlacze stacyjne dla niektórych stacji w Portalu Pasażera

Pasażer

Wyświetlacze stacyjne dla niektórych stacji w Portalu Pasażera

Michał Szymajda 11 sierpnia 2023

Znów widzimy pociągi na mapie w aplikacji Portal Pasażera

Tabor i technika

Nowe udogodnienia dla osób niepełnosprawnych na Portalu Pasażera

Infrastruktura

MI: Wagony bezpośrednie będą lepiej oznaczane

Pasażer

MI: Wagony bezpośrednie będą lepiej oznaczane

Roman Czubiński 02 kwietnia 2020

Zobacz również:

Wyświetlacze stacyjne dla niektórych stacji w Portalu Pasażera

Pasażer

Wyświetlacze stacyjne dla niektórych stacji w Portalu Pasażera

Michał Szymajda 11 sierpnia 2023

Znów widzimy pociągi na mapie w aplikacji Portal Pasażera

Tabor i technika

Nowe udogodnienia dla osób niepełnosprawnych na Portalu Pasażera

Infrastruktura

MI: Wagony bezpośrednie będą lepiej oznaczane

Pasażer

MI: Wagony bezpośrednie będą lepiej oznaczane

Roman Czubiński 02 kwietnia 2020

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5