NUMER 05/2022
NUMER 05/2022
Temat numeru:
Rynek taboru kolejowego
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

PKP PLK: 1500 km nowych linii do obsługi CPK

| Roman Czubiński (współpraca: Łukasz Malinowski) 21.11.2017 12,4k

PKP PLK: 1500 km nowych linii do obsługi CPK
Fot. JM, Rynek Kolejowy
Budowa CPK będzie wiązała się z powstawaniem nowych linii kolejowych. Nowych tras KDP (ale raczej o prędkości 250 km/h) doczekają się np. Warszawa, Łódź, Trójmiasto, Bydgoszcz, Toruń oraz Wrocław (niekoniecznie po śladzie „Ygreka”). Trasy do Poznania, Szczecina, Białegostoku i Lublina oraz CMK czeka natomiast dalsza modernizacja – takie wstępne założenia przedstawił podczas Kongresu 590 prezes PKP PLK Ireneusz Merchel.
Podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Andrzej Bittel stwierdził, że decyzja o budowie KDP została de facto podjęta, co wynika z samego zakładanego czasu dojazdu koleją z najważniejszych aglomeracji w całej Polsce do CPK. Pierwsze kroki na rzecz skrócenia czasu połączeń zostały jednak podjęte wcześniej, niż decyzja w sprawie centralnego portu. Prezes przypomniał, że ok. roku temu na jego polecenie powstał w PLK zespół zajmujący się zwiększenia prędkości powyżej 160 km/h na istniejących liniach. Wytypowano ok. 1500 km linii, które mogą uzyskać takie parametry. – Konieczna jest też budowa mniej więcej takiej samej długości nowych linii – dodał.

Modernizacja: CMK, Białystok, Lublin

Sieć kolejowa, która musi powstać lub być zmodernizowana, musi zapewniać dojazd do CPK w czasie poniżej dwóch godzin. – Analizy wykazują, że możemy zmodernizować bez dużych nakładów linie np. Warszawa – Białystok i CMK (po której już od nowego rozkładu jazdy będziemy jeździć na znacznym odcinku 200 km/h). Przygotowujemy się, by od roku 2022 – po wejściu w życie nowych przepisów i, co istotne, zabudowie ETCS poziomu 2 – można było jeździć między Warszawą a Krakowem i Katowicami z prędkością 250 km/h. Czas przejazdu spadnie wtedy poniżej 2 godzin – zapowiedział Merchel. Odległość ze Śląska i Krakowa do CPK będzie mniejsza, niż do Warszawy, założony czas dojazdu z tego kierunku powinien więc zostać w ten sposób osiągnięty. Również z Lublina po modernizacji linii będzie można dojechać do Warszawy w ok. półtorej godziny.

Jego zdaniem, również obecna trasa na Poznań i Szczecin spełnia w większości wymagania dla prędkości 200-230 km/h – prędkość 250 km/h wymagałaby, według prezesa PLK, tylko niewielkich korekt. – Istnieją zatem możliwości obsługi kilkunastu milionów potencjalnych pasażerów – podsumował prelegent.

Wrocław – nowa linia KDP, ale czy przez Łódź?

Budowa nowej trasy będzie natomiast konieczna w przypadku Wrocławia. – Kwestia jej przebiegu po trasie „Y” przez Łódź lub ominięcia tego miasta pozostaje kwestią dyskusji – zastrzegł jednak prezes zarządcy infrastruktury. Jak tłumaczył, wykonane ponad 10 lat temu prace studialne nie doprowadziły do zarezerwowania koniecznych terenów. W niektórych miejscach na planowanej trasie nastąpiła zmiana miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. – Trzeba więc przejrzeć wszystkie dokumenty. Oczywiście wszystko można rozwiązać decyzjami administracyjnymi, ale być może w niektórych miejscach powstały już np. osiedla i przy budowie KDP trzeba będzie burzyć kilkuletnie domy, a to byłoby nierozsądne – uznał prezes.

Połączenia przy pomocy nowej linii wymagają – zdaniem prezesa – także Bydgoszcz i Toruń. – Nie wiadomo na razie, w którym miejscu powinna ona przekraczać Wisłę. Może to mieć miejsce np. w Modlinie. Dalej linia mogłaby biec przez Płock i Włocławek – zastrzegł Merchel.

Łącząca Trójmiasto z Warszawą linia nr 9, mimo rozpoczętej w 2006 r. kosztownej modernizacji, jest w ocenie PKP PLK niewystarczająca dla potrzeb obsługi CPK. Należy więc wybudować nową linię, co może oznaczać powrót do projektu CMK Północ. – Modernizacja linii na dobrą sprawę nie zakończono, niestety, do dziś. W tym przypadku tylko na 45% długości trasy maksymalną prędkość będzie można podnieść do 200 km/h. Możemy uzyskać skrócenie czasu przejazdu najwyżej o 15-20 minut – wyjaśnił prezes.

Warszawa: 20 minut pociągiem z centrum

Zapewnienie sprawnego dojazdu z samej Warszawy i Łodzi wymaga, według PKP PLK, nowej linii, przeznaczonej wyłącznie do ruchu pasażerskiego. – Według analiz przy prędkościach powyżej 200 km/h nie powinno się stosować ruchu mieszanego. Przepustowość przy dłuższych odcinkach ulega wtedy radykalnemu zmniejszeniu – argumentował Merchel. Jak dodał, wszystkie linie modernizowane obecnie pozwalają pociągom towarowym na jazdę 120 km/h, a długość takich tras zaczyna być liczona w tysiącach kilometrów. – Tymczasem pociągi towarowe jeżdżą obecnie z prędkością 70-80, a w niektórych przypadkach do 100 km/h. To duże wyzwanie dla wszystkich przewoźników towarowych: potrzeba taboru, którego w Polsce jest bardzo mało – zaznaczył.

Dodatkowym argumentem za utworzeniem nowego połączenia jest, według prezesa PLK, stan warszawskiej linii średnicowej. – Jej przepustowość to dziś 14-16 pociągów na godzinę. Będziemy modernizować ją w latach 2020-2023. Po zakończeniu tego procesu będzie można kierować na nią nawet 22-24 pociągi na godzinę – poinformował. Zwiększona o 50% przepustowość nie wystarczy jednak dla potrzeb połączeń obsługujących CPK. – Budowa nowej linii, która pozwoli na dojazd z centrum Warszawy do CPK w ciągu 20 minut, jest zdecydowanie konieczna – podsumował prezes. W ubiegłym tygodniu pełnomocnik rządu do spraw CPK Mikołaj Wild mówił o zakładanym czasie przejazdu ze stolicy w wysokości 15 minut.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 05/2022
NUMER 05/2022
Najnowszy numer "Rynku Kolejowego" poświęcamy tematowi taboru kolejowego. Doskonałą okazją do tego było Europejskie Forum Taborowe, który przyniosło wiele ważnych dyskusji. Przyszłością, która już teraz wjeżdża na tory są pociągi hybrydowe i wodorowe. Coraz bliżej jest też do uruchomienia środków unijnych, a przewoźnicy zaczynają ogłaszać przetargi.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5