NUMER 04/2017
NUMER 04/2017
JUŻ W SPRZEDAŻY
szukaj
Śledź nas:

Prędkość 200 km/h na E65 Północ w 2018 roku

| Jakub Madrjas 09.03.2017 266

Prędkość 200 km/h na E65 Północ w 2018 roku
Fot. Paweł Oleksy
Pociągi ED250 Pendolino są już na naszych torach od grudnia 2014 roku. Wciąż jednak na większości tras jeżdżą z prędkością 160 km/h. Kiedy nastąpi przyspieszenie?
Na linii E65 pomiędzy Warszawą a Trójmiastem przejazd pociągiem Pendolino z prędkością 200 km/h ma być możliwy na ok. 45. procent długości trasy. W tym celu wprowadzany jest tu system sterowania ETCS poziomu II. Prezes PLK Ireneusz Merchel uważa, że należy zachować cierpliwość przy podnoszeniu prędkości. – Na nasze warunki to zupełnie nowy system, który dopiero testujemy na linii do Węglińca – mówi „Rynkowi Kolejowemu”.

Jak informuje prezes PLK, zawarty w umowie z wykonawcą termin uruchomienia i certyfikacji systemu to czerwiec 2018 roku. Dlatego należy zakładać, że prędkość zostanie podniesiona dopiero w grudniu 2018 roku, przy okazji zmiany rozkładu jazdy, a nie w grudniu 2017 roku, jak zapowiadano dwa lata temu.

Co z CMK?

Dopuszczalna prędkość pociągów będzie podnoszona do 200 km/h również na południowym odcinku ciągu E65, czyli na Centralnej Magistrali Kolejowej (jeżdżą tędy pociągi m.in. z Warszawy do Krakowa, Katowic i Wrocławia). Obecnie z prędkością 200 km/h wciąż można jechać jedynie na 85-kilometrowym odcinku Zawiercie – Olszamowice. PLK prowadzi jednak prace nad przystosowaniem do tej prędkości kolejnych odcinków. Spowoduje to całkowite zamknięcie odcinka tej linii w wakacje.

Według słów prezesa PLK, na CMK podniesienie prędkości maksymalnej na kolejnym odcinku nastąpi w przyszłym rozkładzie jazdy. Nie ma tu jednak jednoznacznej deklaracji na temat terminu, ani też długości odcinka gdzie będzie można pojechać 200 km/h. Jak wyjaśnia prezes Merchel, nakładanie presji czasu przez niepotrzebne deklaracje mogłoby doprowadzić do podniesienia prędkości tylko po to, by później znów ją ograniczyć. – To są nowe urządzenia, które testujemy i musimy być przekonani, że efekt podniesienia prędkości będzie trwały – podsumowuje.

Stopniowe podnoszenie prędkości

Koncepcje dalszego podnoszenia prędkości na Centralnej Magistrali Kolejowej zmieniały się wraz ze zmianami kadrowymi w PLK. Raz przeważało podejście, że należy od razu wprowadzać prędkość 230 km/h, innym razem, że prędkość należy podnosić stopniowo – najpierw do 220 km/h, a dopiero potem do 230 km/h. Obecny zarząd PLK opowiada się za tą drugą koncepcją. – Realnie patrząc na stan naszej infrastruktury związany z energetyką, to górną granicą na CMK jest 230 km/h. Wyższej prędkości nie przewidujemy – mówi Merchel.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2017
NUMER 04/2017
W kwietniowym numerze „Rynku Kolejowego” przedstawiamy pogłębioną analizę wyników przewozowych kolei w 2016 roku. Poza tym Czytelnik może liczyć na interesujące rozmowy z P. Królem, W. Nowakiem, K. Celińskim oraz J. Kućminem, a także relacje z ważnych wydarzeń, takich jak wizyta wicepremiera Morawieckiego w Medcomie oraz przekazanie do eksploatacji setnego Impulsa. Polecamy również artykuły prezesa I. Góry na temat okresów przejściowych TSI oraz J. Polaczka o pomyśle wydłużenia linii LHS na zachód. W numerze zajmujemy się też dostępnością transportową Łodzi, przyszłością kolei w Małopolsce i… trudną teraźniejszością kolei na Dolnym Śląsku.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS