Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

PKP LHS: Inwestycje taborowe w cieniu konfliktu

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
22-09-2014
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
PKP LHS: Inwestycje taborowe w cieniu konfliktu
PKP LHS realizujące przewozy na linii szerokotorowej przez ostatnia lata przeprowadziło szereg inwestycji zwiększających przepustowość sieci. Nakładom na infrastrukturę towarzyszyły także wydatki na tabor. Spółka ciągle planuje pozyskanie nowych lokomotyw do roku 2016, ale trwający na wschodzie Ukrainy konflikt zbrojny każe ostrożnie podchodzić do inwestycji.

Niespokojny wschód

Z punktu widzenia PKP LHS walki na Ukrainie mogą mieć znaczący wpływ na część realizowanych przewozów. Dostawy rudy raczej będą przebiegały bez większych przeszkód, ale zniszczona gospodarka naszego wschodniego sąsiada może generować coraz mniejsze zapotrzebowanie na towary z zachodu i tym samym odbić się negatywnie na zapotrzebowaniu na przewozy.

PKP LHS przez ostatnie lata wiele uwagi poświęcało na zdywersyfikowanie przewożonych ładunków i kierunków przewozu. Obecnie towary inne niż ruda żelaza stanowią ok. 49% całości przewozów i są realizowane głównie w imporcie. Polscy przedsiębiorcy zwracają już od jakiegoś czasu uwagę na coraz większe trudności finansowe partnerów z Ukrainy - informują m.in. o problemach z płatnościami i rosnących kosztach ubezpieczenia. To zmusza do ostrożnego planowania zapotrzebowania na tabor i rozkładania wydatków na utrzymanie czy inwestycje.

Naprawy rewizyjne

Niespokojna sytuacja na Ukrainie nie jest jest jednak jedynym czynnikiem wpływającym na podejmowane przez PKP LHS działania inwestycyjne czy remontowe. Wynikają one głównie z potrzeb przewoźnika - rosnących lub malejących przewozów, stanu technicznego pojazdów oraz wymagań przepisów, w tym dotyczących bezpieczeństwa ruchu kolejowego.

Naprawy rewizyjne taboru wykonywane są w ściśle określonych odstępach czasowych i po wykonaniu wskazanego przez regulatora przebiegu. Wymagania te różnią się w zależności od typu i rodzaju pojazdu kolejowego. Aktualnie częstotliwość oraz zakres napraw reguluje zatwierdzona przez prezesa Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) w dniu 28 sierpnia 2014 roku Dokumentacja systemu utrzymania pojazdu kolejowego. Wprowadzone do tego dokumentu zmiany umożliwiły wydłużenie cyklu utrzymania lokomotyw 311Da (ST40s) i M62Ks (ST44Ko)  wykorzystywanych przez PKP LHS. UTK zezwolił bowiem na zwiększenie okresu przebiegów naprawczych z sześciu do siedmiu lat oraz z 540 tys. km do 630 tys. km, co więcej umożliwił także rozłożenie w czasie dłuższym o 12 miesięcy, skumulowanych napraw lokomotyw poziomu P4.

Biorąc pod uwagę wspomniane czynniki oraz realia znowelizowanych przepisów wydanych przez urząd PKP LHS zdecydowała się na przeprowadzenie działań remontowych w oparciu o dwie odrębne umowy. Jedna z nich została zawarta z nowosądeckim Newagiem i obejmuje wykonanie napraw czwartego poziomu utrzymania (P4) dziesięciu nadwozi lokomotyw spalinowych typu 311Da (ST40s). Drugie porozumienie podpisano z bydgoską Pesą i obejmuje ono wykonanie naprawy czwartego poziomu utrzymania (P4) dziesięciu kompletów wózków do lokomotyw spalinowych typu 311Da (ST40s) oraz wykonanie naprawy czwartego poziomu osiemnastu lokomotyw typu M62 (ST44Ko).

Obecnie na poziomie P4 trwa naprawa pięciu lokomotyw, w tym 2 lokomotyw ST40s oraz 3 lokomotyw ST44Ko. Do końca roku do naprawy zostanie oddana jeszcze jedna lokomotywa typu ST40s. Łącznie w latach 2014-2016 na poziomie P4 zostanie naprawionych 28 lokomotyw.

Kiedy PKP LHS kupi nowe lokomotywy?

Wydłużenie przebiegów międzynaprawczych lokomotyw oraz możliwość ich rozłożenia w czasie  miało decydujący wpływ na spadek zapotrzebowania przewoźnika na lokomotywy przez spółkę, która planowała do roku 2016 zakupić co najmniej dwie lokomotywy o parametrach technicznych co najmniej zbliżonych do lokomotywy typu 311D.

Plany te nie zostały anulowane, ale rozważane jest również doraźne zwiększanie liczby lokomotyw poprzez dzierżawę i dopuszczenie ich na tor 1520 mm, do czasu podjęcia ostatecznej decyzji o zakupie nowego taboru. Wybranie najbardziej optymalnego rozwiązania zabezpieczenia Spółki w lokomotywy jest uzależnione od wielu czynników. - Decyzję będziemy podejmować w zależności od rozwoju sytuacji na rynku ukraińskim i momentu wznowienia oraz wielkości współpracy kontrahentów polskich z partnerami ukraińskimi, realizacji planów przewozowych oraz uzyskania zgód korporacyjnych - wyjaśnia Ewa Kusz, rzecznik prasowy przedsiębiorstwa.

Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5