| Rynek Kolejowy ⚫ 22.09.2014 ⚫
423
Niespokojny wschód
Z punktu widzenia PKP LHS walki na Ukrainie mogą mieć znaczący wpływ na część realizowanych przewozów. Dostawy rudy raczej będą przebiegały bez większych przeszkód, ale zniszczona gospodarka naszego wschodniego sąsiada może generować coraz mniejsze zapotrzebowanie na towary z zachodu i tym samym odbić się negatywnie na zapotrzebowaniu na przewozy.
PKP LHS przez ostatnie lata wiele uwagi poświęcało na zdywersyfikowanie przewożonych ładunków i kierunków przewozu. Obecnie towary inne niż ruda żelaza stanowią ok. 49% całości przewozów i są realizowane głównie w imporcie. Polscy przedsiębiorcy zwracają już od jakiegoś czasu uwagę na coraz większe trudności finansowe partnerów z Ukrainy - informują m.in. o problemach z płatnościami i rosnących kosztach ubezpieczenia. To zmusza do ostrożnego planowania zapotrzebowania na tabor i rozkładania wydatków na utrzymanie czy inwestycje.
Naprawy rewizyjne
Niespokojna sytuacja na Ukrainie nie jest jest jednak jedynym czynnikiem wpływającym na podejmowane przez PKP LHS działania inwestycyjne czy remontowe. Wynikają one głównie z potrzeb przewoźnika - rosnących lub malejących przewozów, stanu technicznego pojazdów oraz wymagań przepisów, w tym dotyczących bezpieczeństwa ruchu kolejowego.
Naprawy rewizyjne taboru wykonywane są w ściśle określonych odstępach czasowych i po wykonaniu wskazanego przez regulatora przebiegu. Wymagania te różnią się w zależności od typu i rodzaju pojazdu kolejowego. Aktualnie częstotliwość oraz zakres napraw reguluje zatwierdzona przez prezesa Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) w dniu 28 sierpnia 2014 roku Dokumentacja systemu utrzymania pojazdu kolejowego. Wprowadzone do tego dokumentu zmiany umożliwiły wydłużenie cyklu utrzymania lokomotyw 311Da (ST40s) i M62Ks (ST44Ko) wykorzystywanych przez PKP LHS. UTK zezwolił bowiem na zwiększenie okresu przebiegów naprawczych z sześciu do siedmiu lat oraz z 540 tys. km do 630 tys. km, co więcej umożliwił także rozłożenie w czasie dłuższym o 12 miesięcy, skumulowanych napraw lokomotyw poziomu P4.
Biorąc pod uwagę wspomniane czynniki oraz realia znowelizowanych przepisów wydanych przez urząd PKP LHS zdecydowała się na przeprowadzenie działań remontowych w oparciu o dwie odrębne umowy. Jedna z nich została zawarta z nowosądeckim Newagiem i obejmuje wykonanie napraw czwartego poziomu utrzymania (P4) dziesięciu nadwozi lokomotyw spalinowych typu 311Da (ST40s). Drugie porozumienie podpisano z bydgoską Pesą i obejmuje ono wykonanie naprawy czwartego poziomu utrzymania (P4) dziesięciu kompletów wózków do lokomotyw spalinowych typu 311Da (ST40s) oraz wykonanie naprawy czwartego poziomu osiemnastu lokomotyw typu M62 (ST44Ko).
Obecnie na poziomie P4 trwa naprawa pięciu lokomotyw, w tym 2 lokomotyw ST40s oraz 3 lokomotyw ST44Ko. Do końca roku do naprawy zostanie oddana jeszcze jedna lokomotywa typu ST40s. Łącznie w latach 2014-2016 na poziomie P4 zostanie naprawionych 28 lokomotyw.
Kiedy PKP LHS kupi nowe lokomotywy?
Wydłużenie przebiegów międzynaprawczych lokomotyw oraz możliwość ich rozłożenia w czasie miało decydujący wpływ na spadek zapotrzebowania przewoźnika na lokomotywy przez spółkę, która planowała do roku 2016 zakupić co najmniej dwie lokomotywy o parametrach technicznych co najmniej zbliżonych do lokomotywy typu 311D.
Plany te nie zostały anulowane, ale rozważane jest również doraźne zwiększanie liczby lokomotyw poprzez dzierżawę i dopuszczenie ich na tor 1520 mm, do czasu podjęcia ostatecznej decyzji o zakupie nowego taboru. Wybranie najbardziej optymalnego rozwiązania zabezpieczenia Spółki w lokomotywy jest uzależnione od wielu czynników. - Decyzję będziemy podejmować w zależności od rozwoju sytuacji na rynku ukraińskim i momentu wznowienia oraz wielkości współpracy kontrahentów polskich z partnerami ukraińskimi, realizacji planów przewozowych oraz uzyskania zgód korporacyjnych - wyjaśnia Ewa Kusz, rzecznik prasowy przedsiębiorstwa.
Więcej z regionu:
Polska (46250)Dzień Dziecka z PKP Intercity w Katowicach
242
Pasażer Z okazji Dnia Dziecka PKP Intercity zaprasza 1 czerwca najmłodszych miłośników kolei do Katowic na wspólny dzień pełen rozrywek. Przewoźnik, podobnie jak w poprzednich latach, zapewnia dzieciom i młodzieży do 16 r.ż. darmowe przejazdy w dniu ich święta na terenie całej Polski.
Kraków: Są oferty na przystanki kolejowe Piastów, Przylasek i Kościelniki
570
Infrastruktura PKP PLK otworzyły oferty na budowę nowych przystanków przy linii nr 95 Kraków Mydlniki – Podłęże. Jeden z nich ma powstać przy Piasta Kolodzieja, drugi przy Igołomskiej, a trzeci – Rzepakowej.
Czerwiec z koszalińską wąskotorówką
291
Pasażer Jako, że już opadły emocje po Nocy Muzeów, pora na garść informacji, jakie kolejne atrakcje szykuje Koszalińska Kolej Wąskotorowa.
Toruń chwali się zmodernizowanym i zielonym torowiskiem
521
Zintegrowany transport Bezpieczne, cichsze, ekologiczne, przyjazne dla pasażerów, zielone – tak po zakończonej niedawno modernizacji wygląda torowisko tramwajowe w ciągu ul. Warneńczyka, Gogi i Kościuszki w Toruniu. Metamorfozę przeszedł także przyległy do niego układ drogowy.
Łódzkie: Nowy kolejowo-przemysłowy szlak turystyczny
1k
Pasażer Łódzka zajezdnia muzealna Brus, rogowska wąskotorówka oraz parowozownia w Skierniewicach – to pierwsze trzy zabytkowe obiekty, tworzące nowy szlak turystyczny „Industrialne Łódzkie”. Ich zarządcy podpisali niedawno porozumienie w sprawie współpracy.
Ciech Cargo wspiera szkolnictwo kolejowe
646
Biznes Spółka Ciech Cargo nawiązała stałą współpracę z Technikum Kolejowym im. Mikołaja Kopernika w Bydgoszczy. Największe w Polsce technikum kolejowe kształci uczniów w 18 klasach technicznych. Zawarta umowa jest jednym z kolejnych zadań, jakie stawia przez sobą spółka Ciech Cargo w zakresie realizacji polityki personalnej, zmierzającej z jednej strony do zaprezentowania atutów zawodu kolejarza, z drugiej strony pozyskania nowych talentów do pracy w spółce.
Co łączy Bielawę i Warszawę? Technologie w transporcie miejskim
598
Innowacje Nie tylko duże miasta inwestują w technologie w transporcie publicznym, choć każdy samorząd ma inne potrzeby i inna skalę problemów. Trudno jest też mówić o rozwiązaniach, które nie sprawdziły się w rzeczywistości, bowiem technologie ewoluują i zmieniają się wraz z realiami. Takie wnioski płyną z debaty poświęconej technologiom ułatwiającym poruszanie się po mieście, która odbyła się na Kongresu Transportu Publicznego i Technologii Miejskich.
LOT najbardziej punktualny w kwietniu w Europie
812
Pasażer Polskie Linie Lotnicze LOT okazały się najbardziej punktualnym przewoźnikiem w kwietniu bieżącego roku - informuje serwis "Cirium". To najlepszy wynik PLL LOT w 2023 roku.
Rząd chce zakazać wjazdu ciężarówkom z Białorusi i Rosji
1k
Prawo i polityka Jest projekt rozporządzenia, które ma zawiesić towarowy ruch graniczny na przejściach granicznych z Białorusią. Zakaz ruchu będzie dotyczył pojazdów zarejestrowanych na Białorusi i w Rosji.
Warszawa: Rozpoczyna się budowa parku linearnego przy torach na Służewcu
1k
Zintegrowany transport Teren wzdłuż linii kolejowej na Służewcu zmieni się nie do poznania. Już w przyszłym roku mieszkańcy będą mogli skorzystać z nowego parku. Pojawi się mnóstwo różnorodnej zieleni, nowe alejki, a także miejsca do odpoczynku. Wykonawca właśnie rozpoczyna prace budowlane.
Rynek Kolejowy - redaktor
Wiecej z regionu:
Polska (46250)
Oferty pracy w branżach infrastrukturalnych >