Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

MI: Ruch pasażerski na LHS ograniczyłby przepustowość dla towarów

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
24-07-2025
Ostatnia modyfikacja:
23-07-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
MI: Ruch pasażerski na LHS ograniczyłby przepustowość dla towarów
fot. Seweryn Błasiak
Planowane inwestycje infrastrukturalne na Linii Hutniczej Szerokotorowej nie obejmą budowy przystanków pasażerskich. Niemal 400-kilometrowa trasa ma strategiczne znaczenie w ruchu towarowym, a uruchamianie tam międzynarodowych pociągów dalekobieżnych znacząco ograniczyłoby dostępną przepustowość – tłumaczy Ministerstwo infrastruktury. Trzy lata temu LHS był wykorzystywany w celu ewakuacji uchodźców po wybuchu pełnoskalowej wojny Rosji i Ukrainy.

Linia Hutnicza Szerokotorowa to zdecydowanie najdłuższa w Polsce linia kolejowa w standardzie 1520 mm. Łączy polsko-ukraińskie przejście graniczne Hrubieszów – Izow z położonym w województwie śląskim Sławkowem. Jest intensywnie wykorzystywana w ruchu towarowym, bo pozwala na wwóz towarów z Ukrainy w głąb kraju bez konieczności przeładunku w rejonie samej granicy. Analogicznie ułatwia też eksport z Polski na wschód.

Choć Ministerstwo Infrastruktury nie planuje ani elektryfikacji tej oznaczonej numerem 65 linii, ani dobudowy drugiego toru, zapewnia o planie znacznego zwiększenia jej przepustowości. Niedawno opisywaliśmy na naszych łamach podejmowane inwestycje: otwieranie nowych mijanek i powstawanie lokalnych centrów sterowania (LCS), które usprawnią prowadzenie ruchu. W efekcie liczba możliwych do uruchomienia składów ma się niemal podwoić. Jest natomiast pewne, że dodatkowe możliwości nie przełożą się na ponowne wykorzystanie LHS w przewozach pasażerskich.

Odpowiedniej infrastruktury nie ma i nie będzie

– W latach 90. XX w. na linii PKP LHS podjęto próbę organizacji dalekobieżnych połączeń pasażerskich w komunikacji międzynarodowej. Po torze szerokim można było dojechać nawet do Moskwy – przypomina Anna Szumańska, rzecznik prasowy MI. Zaznacza, że przewozy funkcjonowały krótko, a w obecnym stuleciu nie powracano już do dawnych koncepcji. Takich planów nie ma także obecnie.

– Wynika to z faktu, że PKP LHS [spółka zarządzająca linią i prowadząca na niej przewozy] nie posiada odpowiedniej infrastruktury: peronów, kas biletowych czy dworców – stwierdza nasza rozmówczyni. Przedsiębiorstwo nie dysponuje także zapleczem technicznym do obsługi wagonów pasażerskich i, jak zauważa Anna Szumańska, nie zatrudnia personelu z kwalifikacjami do obsługi ich kursów. Ocenia również, że z uwagi na przebieg trasy ewentualne uruchomienie połączeń nie zmieniłoby i tak w znaczący sposób sytuacji podróżujących między Polską a Ukrainą.

Towary ze zdecydowanym priorytetem

Jednym z kluczowych czynników ma być też potencjalne ograniczenie możliwości prowadzenia ruchu towarowego w związku z wykorzystaniem części przepustowości przez pociągi pasażerskie. – Linia Hutnicza Szerokotorowa została wybudowana przede wszystkim z myślą wyłącznie o przewozach masowych ładunków. Z czasem doszły do tego przewozy intermodalne z wykorzystaniem kontenerów – podkreśla przedstawicielka resortu.

Ostatnie pozarozkładowe pociągi pasażerskie pojechały po linii 65 w 2022 r. – Kursował wtedy specjalny pociąg z uchodźcami z Ukrainy – mówi rzecznik. Ewakuacja ludności z kraju ogarniętego wojną była jednak okolicznością nadzwyczajną, a ciąg ma nie być powtórnie wykorzystywany do transportu osób.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

MI: Rozbudowa LHS – tak, ale bez drugiego toru

Infrastruktura

MI: Rozbudowa LHS – tak, ale bez drugiego toru

Roman Czubiński 16 lipca 2025

MI: Rekordowe wyniki LHS. Będą spore inwestycje

Infrastruktura

PKP LHS chce kupić 20 nowych lokomotyw spalinowych

Tabor i technika

PKP LHS chwali się rekordowymi przewozami

Biznes

PKP LHS chwali się rekordowymi przewozami

Jakub Madrjas 16 września 2022

Zobacz również:

MI: Rozbudowa LHS – tak, ale bez drugiego toru

Infrastruktura

MI: Rozbudowa LHS – tak, ale bez drugiego toru

Roman Czubiński 16 lipca 2025

MI: Rekordowe wyniki LHS. Będą spore inwestycje

Infrastruktura

PKP LHS chce kupić 20 nowych lokomotyw spalinowych

Tabor i technika

PKP LHS chwali się rekordowymi przewozami

Biznes

PKP LHS chwali się rekordowymi przewozami

Jakub Madrjas 16 września 2022

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5