Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

MI: Rekordowe wyniki LHS. Będą spore inwestycje

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
13-05-2024
Ostatnia modyfikacja:
10-05-2024
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
MI: Rekordowe wyniki LHS. Będą spore inwestycje
fot. Phil Richards from London, UK, CC BY-SA 2.0, commons.wikimedia.org
Pierwszy kwartał 2024 r. przyniósł bardzo dobre wyniki przewozowe osiągane na Linii Hutniczej Szerokotorowej. W najbliższym czasie rozbudowywana ma być infrastruktura przeładunkowa wokół tej trasy, co może przyczynić się do dalszego wzrostu ruchu. Czy w dłuższym horyzoncie czasowym szeroki tor zostanie przedłużony na zachód?

Biegnąca ze Sławkowa do granicy z Ukrainą w Hrubieszowie linia kolejowa nr 65 pozostaje jednym z najważniejszych międzynarodowych szlaków towarowych w Polsce. Najdalej wysunięta na zachód trasa o prześwicie toru zgodnym z normą stosowaną w krajach b. ZSRR zapewnia możliwość sprawnej wymiany handlowej z ogarniętym wojną sąsiadem, co ma duże znaczenie choćby w kontekście bezpieczeństwa dostaw. Znajduje to swoje odzwierciedlenie w skali prowadzonych na Linii Hutniczej Szerokotorowej przewozów.

Cel to zwiększenie skali przewozów o 1 mln ton rocznie

– W pierwszym kwartale tego roku spółka PKP LHS zrealizowała przewozy ładunków na poziomie 2,9 mln ton. Jest to najlepszy wynik przewozowy w pierwszym kwartale w historii tego przedsiębiorstwa – mówi Anna Szumańska, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury. Plany spółki i resortu zakładają utrzymanie przewozów na poziomie ok. 10 mln ton w skali roku, przy czym najbliższe lata mają przynieść wzrost tej wartości do ok. 11 mln ton. Ma być to możliwe pomimo toczącej się wojny. Należy też zwrócić uwagę, że ministerstwo spodziewa się zmniejszenia skali ruchu w kolejnych kwartałach względem pierwszych trzech miesięcy 2024 r.

W kontynuacji dobrej passy LHS mają pomóc prowadzone i planowane inwestycje obejmujące m.in. infrastrukturę przeładunkową. Według zapowiedzi naszej rozmówczyni przebudowane i rozbudowane mają zostać układy torowe na stacjach Zamość-Bortatycze LHS i Hrubieszów. W Szczebrzeszynie na terenie terminala przeładunkowego staną cztery silosy magazynowe, a w Zamościu-Bortatyczach wybudowany ma zostać plac przeładunkowy o powierzchni ok. 10 tys. metrów kwadratowych. Mniejszy, bo mający ok. 6,5 tys. metrów kwadratowych plac powstanie natomiast przy stacji Szczebrzeszyn LHS.

Plany zakładają także rozbudowę lokalnych centrów sterowania (LCS) w Sędziszowiei w Woli Baranowskiej. Ma to usprawnić prowadzenie ruchu pociągów. Poza tym w Zamościu-Majdanie stanąć mają cztery hale namiotowe wraz z wagą samochodową, a dwa takie obiekty mają zostać wybudowane na terenie terminala przeładunkowego w Szczebrzeszynie. Utwardzany będzie też sąsiedni plac manewrowy.

Wydłużenie LHS-u oznaczałoby dopuszczenie innych przewoźników

W ostatnich latach kilkakrotnie rozważano też przedłużenie LHS-u do Gliwic lub Kędzierzyna-Koźla, co miało skomunikować Ukrainę z odrzańskimi portami. – W najbliższych latach spółka PKP LHS nie planuje przedłużenia linii do Kędzierzyna czy Gliwic – mówi jednak przedstawicielka Ministerstwa Infrastruktury. Nie wyklucza przy tym zlecenia pogłębionych analiz takiego rozwiązania w przyszłości.

MI zwraca równocześnie uwagę, że wydłużenie trasy rodziłoby daleko idące skutki prawne i organizacyjne. PKP LHS jest bowiem zarówno właścicielem infrastruktury, jak i korzystającym z niej przewoźnikiem. Tymczasem zgodnie z dyrektywą UE z 2016 r. łączenie tych ról nie byłoby możliwe, gdyby zarządzana linia miała więcej niż 500 km długości. – Wiązałoby się to z koniecznością otwarcia linii do użytkowania przez wszystkich licencjonowanych przewoźników kolejowych – usłyszeliśmy.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

PKP Cargo wycofuje się z umów sponsorskich. M.in. z Widzewem Łódź i PKOL

Infrastruktura

PKP Cargo wycofuje się z umów sponsorskich. M.in. z Widzewem Łódź i PKOL

inf. pras. PKP Cargo, oprac. ms. 13 maja 2024

Warszawa: Tramwaj na Gagarina. Od rana ruszą kursy z pasażerami

Zintegrowany transport

Zobacz również:

PKP LHS chce kupić 20 nowych lokomotyw spalinowych

Tabor i technika

PKP LHS chce kupić 20 nowych lokomotyw spalinowych

Jakub Madrjas 20 lutego 2024

PKP LHS chwali się rekordowymi przewozami

Biznes

PKP LHS chwali się rekordowymi przewozami

Jakub Madrjas 16 września 2022

Pozostałe z wątku:

PKP Cargo wycofuje się z umów sponsorskich. M.in. z Widzewem Łódź i PKOL

Infrastruktura

PKP Cargo wycofuje się z umów sponsorskich. M.in. z Widzewem Łódź i PKOL

inf. pras. PKP Cargo, oprac. ms. 13 maja 2024

Warszawa: Tramwaj na Gagarina. Od rana ruszą kursy z pasażerami

Zintegrowany transport

Zobacz również:

PKP LHS chce kupić 20 nowych lokomotyw spalinowych

Tabor i technika

PKP LHS chce kupić 20 nowych lokomotyw spalinowych

Jakub Madrjas 20 lutego 2024

PKP LHS chwali się rekordowymi przewozami

Biznes

PKP LHS chwali się rekordowymi przewozami

Jakub Madrjas 16 września 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5