Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PKP LHS analizuje możliwość elektryfikacji linii szerokotorowej

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
13-12-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
PKP LHS analizuje możliwość elektryfikacji linii szerokotorowej
fot. Seweryn Błasiak
Spółka PKP LHS zaprezentowała 6 grudnia w Sejmie, podczas obrad podkomisji ds. transportu kolejowego informację na temat potencjału i barier rozwoju linii szerokotorowej. Spółka zapowiedziała opracowanie analiz dotyczących celowości i opłacalności elektryfikacji oraz przedłużenia linii szerokotorowej. PKP LHS rozważa również zwiększenie zaangażowania kapitałowego w spółce Euroterminal Sławków. Do 2025 roku spółka podwoi inwestycje do wartości 800 milionów złotych.

PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa przeanalizuje opłacalność elektryfikacji linii do 2019 roku. Elementem analizy będzie również decyzja o wyborze systemu zasilania – czy będzie to funkcjonujący na sieci normalnotorowej prąd stały 3kV czy system 25kV prądu zmiennego wykorzystywany przez koleje ukraińskie. Wyniki analizy pozwolą podjąć decyzję na temat dalszego rozwoju PKP LHS.

– Patrzymy daleko w przyszłość, a jednocześnie stale modernizujemy linię, dywersyfikujemy asortyment przewożonych towarów i kierunki transportu zwiększając szanse reindustrializacji i wyrównania terytorialnych dysproporcji rozwoju, zarówno Polski Wschodniej jak i Śląska. Dlatego już teraz musimy podjąć strategiczną decyzję o kierunkach dalszego rozwoju linii – mówi prezes PKP LHS, Zbigniew Tracichleb.

Zaangażowanie w Nowy Jedwabny Szlak

Działania PKP LHS wpisują się w założenia Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju w zakresie reindustrializacji. Jednym z jej elementów jest również Jedwabny Szlak, w którego budowie spółka uczestniczy. W czerwcu 2017 r. PKP LHS, jako pierwsza polska instytucja, dołączył do Międzynarodowego Komitetu Trasy Transkaspijskiej (TMTM), która prowadzi z Chin, przez Kazachstan, Morze Kaspijskie, Azerbejdżan, Gruzję, Morze Czarne i Ukrainę do Polski. Alternatywny szlak prowadzi przez Azerbejdżan do Iranu i dalej do Indii. Wyrazem tej współpracy było podpisanie umowy o strategicznej współpracy pomiędzy polskimi a azerbejdżańskimi kolejami.

– Szczególne znaczenie ma wsparcie na poziomie państwowym dla ekspansji zagranicznej, w której jednym z kluczowych elementów jest rozwój Nowego Jedwabnego Szlaku. Dzięki niemu mamy szansę zwiększyć potencjał Sławkowa, który jest najdalej na Zachód wysuniętym punktem linii szerokotorowej – dodaje prezes Zbigniew Tracichleb.

Przeanalizują przedłużenie linii do Gliwic

PKP LHS przeanalizuje również celowość i opłacalność wydłużenia linii szerokotorowej do Gliwic. Elementem takiej analizy będzie również warunek zachowania specjalnego statusu linii szerokotorowej, wyodrębnionej technicznie i organizacyjnie. Taki status wywalczony dla PKP LHS w ramach IV Pakietu Kolejowego pozwala utrzymać warunki do rozwoju i wysoką rentowność linii w długiej perspektywie.

Do 2025 roku PKP LHS planuje przeznaczyć na inwestycje 800 mln zł. Środki te zostaną wykorzystane na zwiększenie przepustowości linii, w tym zwłaszcza budowę komputerowego systemu sterowania ruchem kolejowym oraz modernizację lokomotyw. Oznacza to praktycznie podwojenie inwestycji zrealizowanych w latach 2001-2016.

Zwiększenie udziałów w Euroterminalu

Kolejnym elementem planu jest zwiększenie zaangażowania kapitałowego w spółce Euroterminal Sławków, co pozwoli zwiększyć potencjał logistyczny oraz wykluczyć ryzyko uchylenia wyjątku, wynegocjowanego przez Polskę dla PKP LHS w ramach IV Pakietu Kolejowego.

W posiedzeniu sejmowej podkomisji ds. transportu kolejowego 6 grudnia 2017 r. wzięli udział parlamentarzyści, Tomasz Buczyński, dyrektor departamentu kolejnictwa w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju; Mirosław Antonowicz, członek zarządu PKP S.A. i przewodniczący Rady Nadzorczej PKP LHS; Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego, a także przedstawiciele strony społecznej.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

UE sfinansuje elektryfikację linii z Rumunii do Mołdawii

Infrastruktura

UE sfinansuje elektryfikację linii z Rumunii do Mołdawii

Przemysław Jezierski 24 lipca 2025

Opolskie: Chcemy elektryfikacji większości linii w województwie

Infrastruktura

Opolskie: Chcemy elektryfikacji większości linii w województwie

Jakub Rösler, Roman Czubiński 29 maja 2025

Linia kolejowa z Brna do Jihlavy zostanie w całości zelektryfikowana?

Infrastruktura

Ponad 62% linii kolejowych w Polsce jest zelektryfikowanych

Infrastruktura

Ponad 62% linii kolejowych w Polsce jest zelektryfikowanych

inf. pras. UTK, ms, RK 12 października 2024

KPO: Budimex zbuduje podstacje dla linii Ełk - Korsze

Infrastruktura

Nowa książka pt. „Elektryfikacja Warszawskiego Węzła Kolejowego 1933–1944"

Pasażer

Nowa książka pt. „Elektryfikacja Warszawskiego Węzła Kolejowego 1933–1944"

inf. pras. Księży Młyn Dom Wydawniczy 09 lutego 2024

Zobacz również:

UE sfinansuje elektryfikację linii z Rumunii do Mołdawii

Infrastruktura

UE sfinansuje elektryfikację linii z Rumunii do Mołdawii

Przemysław Jezierski 24 lipca 2025

Opolskie: Chcemy elektryfikacji większości linii w województwie

Infrastruktura

Opolskie: Chcemy elektryfikacji większości linii w województwie

Jakub Rösler, Roman Czubiński 29 maja 2025

Linia kolejowa z Brna do Jihlavy zostanie w całości zelektryfikowana?

Infrastruktura

Ponad 62% linii kolejowych w Polsce jest zelektryfikowanych

Infrastruktura

Ponad 62% linii kolejowych w Polsce jest zelektryfikowanych

inf. pras. UTK, ms, RK 12 października 2024

KPO: Budimex zbuduje podstacje dla linii Ełk - Korsze

Infrastruktura

Nowa książka pt. „Elektryfikacja Warszawskiego Węzła Kolejowego 1933–1944"

Pasażer

Nowa książka pt. „Elektryfikacja Warszawskiego Węzła Kolejowego 1933–1944"

inf. pras. Księży Młyn Dom Wydawniczy 09 lutego 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij