Partnerzy serwisu:
Biznes

Będzie elektryfikacja LHS?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
02-12-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Będzie elektryfikacja LHS?
fot. PKP LHS
Na konferencji poświęconej modelowaniu procesów i systemów logistycznych nie mogło zabraknąć spółki PKP Linia Hutnicza-Szerokotorowa. Prezes Zbigniew Tracichleb przybliżył ostatnie działania związane z Nowym Jedwabnym Szlakiem oraz czekających przewoźnika wyzwaniami w związku z inwestycjami infrastrukturalnymi i taborowymi. Na ten cel spółka planuje przeznaczyć aż 1 mld zł.

PKP LHS świętuje 15 lat

Przystąpienie polskiej firmy do korytarza Międzynarodowej Transkaspijskiej Trasy Transportowej (TMTM), zwanej też Nowym Jedwabnym Szlakiem, która połączy Europę z Chinami, było głównym aspektem wystąpienia Zbigniewa Tracichleba, prezesa zarządu PKP LHS. Jak zaznaczył, spółka obchodzi w tym roku swoje 15-lecia. De facto linia powstała jednak wcześniej, bo 30 listopada 1979 roku i zwana była linią hutniczo-siarkową. Miała służyć wtedy transportowi rudy żelaza i eksportowi węgla i siarki w kierunku wschodnim.

PKP LHS powstała w wyniku połączenia części infrastrukturalnej i trakcyjnej. – Zarządzamy linią kolejową, jaki również świadczymy usługi trakcyjne w przewozach – wyjaśnił Tracichleb. Jak dodał, od 2006 roku następuje stała dywersyfikacja przewozów. Firma podwoiła wyniki przewozowe do 5 mln ton rudy i 5 mln ton pozostałych ładunków. – PKP LHS, która funkcjonuje 15 lat, jest spółką, która od powstania corocznie przynosi bardzo dobre wyniki finansowe. Warto wspomnieć tutaj, że zaczęło się od kilku milionów w 2001 r., po kilkadziesiąt milionów złotych netto zysku w ostatnich latach – wyliczał prezes spółki.

Nowy Jedwabny Szlak w 14 dni

Ważnym krokiem na drodze rozwoju spółki było przystąpienie PKP LHS do programu TMTM. Powstał on w celu zapewnienia połączenia transportowego pomiędzy Chinami i Europą z pominięciem Rosji, przez Kazachstan, Azerbejdżan, Gruzję, Turcję i Ukrainę. Należą do niego koleje Ukrainy, Azerbejdżanu, Gruzji, Kazachstanu, Kirgistanu, Turkmenistanu, Turcji i Chin. Korytarz ten jest alternatywą dla rosyjskiego korytarza Transsib, podstawowego lądowego szlaku, którym obecnie towary przybywają do krajów UE z krajów takich jak: Japonia, Chiny, Korea i Tajwan.

Jak przyznał Tracichleb, przystąpienie PKP LHS do Korytarza jest szansą na zwiększenie wymiany handlowej pomiędzy UE i Chinami w tranzycie przez terytorium Polski. Zasadnicze znaczenie w wymianie handlowej ma mieć Euroterminal Sławków.– W nim znajdzie się koniec tego korytarza. Dalej będziemy już mieli możliwość dalszego rozwozu towarów po całej Europie na północ, południe i zachód. Czas przejazdu korytarzem TMTM oceniamy na ok. 14 dni – ocenił Tracichleb.

Prezes PKP LHS podkreślił, że spółka jest jedyną firmą z Polski, która do tego korytarza została przyjęta. – Pracujemy obecnie nad przygotowaniem oferty handlowej – zdradził.

1 mld zł na inwestycje

Tracichleb zaznaczył także, że przed spółką duże wyzwania w związku z planowanymi inwestycjami. – Przez ostatnie 15 lat spółka zainwestowała 1 mld zł, natomiast od 2017 roku na najbliższe pięć lat planujemy zainwestować kolejne 1 mld zł na inwestycje infrastrukturalne i taborowe.

Jak podkreśla, głównie będą to inwestycje w urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz nowe lokomotywy. – Będziemy pracowali nad analizą opłacalności ekonomicznej elektryfikacji naszej linii. Sprawdzimy, czy nadal będzie opłacało się jeździć lokomotywami dieslowskimi, czy raczej należy pójść w kierunku elektryfikacji – wyjaśnił Tracichleb.

Zaznaczył, że spółkę czeka także konieczność wymiany w latach 2023-25 floty lokomotyw. – Posiadamy ich ponad 70, a ich wiek wynosi 35 lat, czyli pochodzą one z początku powstania LHS – wyjaśnił. – Czekają nas zatem duże wyzwania i sporo pracy, ale myślę, że spółka matka będzie wspierać nasze działania inwestycyjne – dodał na koniec.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP LHS z rekordowymi przewozami w 2022 roku

Biznes

PKP LHS z rekordowymi przewozami w 2022 roku

inf. pras. PKP LHS 18 stycznia 2023

Nowa mijanka i plac ładunkowy na linii PKP LHS [film]

Infrastruktura

PKP LHS: Rosną przewozy intermodalne z Chin

Biznes

PKP LHS: Rosną przewozy intermodalne z Chin

Łukasz Malinowski 20 września 2021

Przejazd inspekcyjny na LHS drezyną Kolei Ukraińskich [zdjęcia]

Tabor i technika

PKP LHS chce kupić 200 wagonów do przewozu kontenerów

Tabor i technika

Zobacz również:

PKP LHS z rekordowymi przewozami w 2022 roku

Biznes

PKP LHS z rekordowymi przewozami w 2022 roku

inf. pras. PKP LHS 18 stycznia 2023

Nowa mijanka i plac ładunkowy na linii PKP LHS [film]

Infrastruktura

PKP LHS: Rosną przewozy intermodalne z Chin

Biznes

PKP LHS: Rosną przewozy intermodalne z Chin

Łukasz Malinowski 20 września 2021

Przejazd inspekcyjny na LHS drezyną Kolei Ukraińskich [zdjęcia]

Tabor i technika

PKP LHS chce kupić 200 wagonów do przewozu kontenerów

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5