NUMER 07/2017
NUMER 07/2017
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Integracja biletowa
szukaj
Śledź nas:

Będzie elektryfikacja LHS?

| Martyn Janduła 02.12.2016 120

Będzie elektryfikacja LHS?
fot. PKP LHS
Na konferencji poświęconej modelowaniu procesów i systemów logistycznych nie mogło zabraknąć spółki PKP Linia Hutnicza-Szerokotorowa. Prezes Zbigniew Tracichleb przybliżył ostatnie działania związane z Nowym Jedwabnym Szlakiem oraz czekających przewoźnika wyzwaniami w związku z inwestycjami infrastrukturalnymi i taborowymi. Na ten cel spółka planuje przeznaczyć aż 1 mld zł.
PKP LHS świętuje 15 lat

Przystąpienie polskiej firmy do korytarza Międzynarodowej Transkaspijskiej Trasy Transportowej (TMTM), zwanej też Nowym Jedwabnym Szlakiem, która połączy Europę z Chinami, było głównym aspektem wystąpienia Zbigniewa Tracichleba, prezesa zarządu PKP LHS. Jak zaznaczył, spółka obchodzi w tym roku swoje 15-lecia. De facto linia powstała jednak wcześniej, bo 30 listopada 1979 roku i zwana była linią hutniczo-siarkową. Miała służyć wtedy transportowi rudy żelaza i eksportowi węgla i siarki w kierunku wschodnim.

PKP LHS powstała w wyniku połączenia części infrastrukturalnej i trakcyjnej. – Zarządzamy linią kolejową, jaki również świadczymy usługi trakcyjne w przewozach – wyjaśnił Tracichleb. Jak dodał, od 2006 roku następuje stała dywersyfikacja przewozów. Firma podwoiła wyniki przewozowe do 5 mln ton rudy i 5 mln ton pozostałych ładunków. – PKP LHS, która funkcjonuje 15 lat, jest spółką, która od powstania corocznie przynosi bardzo dobre wyniki finansowe. Warto wspomnieć tutaj, że zaczęło się od kilku milionów w 2001 r., po kilkadziesiąt milionów złotych netto zysku w ostatnich latach – wyliczał prezes spółki.

Nowy Jedwabny Szlak w 14 dni

Ważnym krokiem na drodze rozwoju spółki było przystąpienie PKP LHS do programu TMTM. Powstał on w celu zapewnienia połączenia transportowego pomiędzy Chinami i Europą z pominięciem Rosji, przez Kazachstan, Azerbejdżan, Gruzję, Turcję i Ukrainę. Należą do niego koleje Ukrainy, Azerbejdżanu, Gruzji, Kazachstanu, Kirgistanu, Turkmenistanu, Turcji i Chin. Korytarz ten jest alternatywą dla rosyjskiego korytarza Transsib, podstawowego lądowego szlaku, którym obecnie towary przybywają do krajów UE z krajów takich jak: Japonia, Chiny, Korea i Tajwan.

Jak przyznał Tracichleb, przystąpienie PKP LHS do Korytarza jest szansą na zwiększenie wymiany handlowej pomiędzy UE i Chinami w tranzycie przez terytorium Polski. Zasadnicze znaczenie w wymianie handlowej ma mieć Euroterminal Sławków.– W nim znajdzie się koniec tego korytarza. Dalej będziemy już mieli możliwość dalszego rozwozu towarów po całej Europie na północ, południe i zachód. Czas przejazdu korytarzem TMTM oceniamy na ok. 14 dni – ocenił Tracichleb.

Prezes PKP LHS podkreślił, że spółka jest jedyną firmą z Polski, która do tego korytarza została przyjęta. – Pracujemy obecnie nad przygotowaniem oferty handlowej – zdradził.

1 mld zł na inwestycje

Tracichleb zaznaczył także, że przed spółką duże wyzwania w związku z planowanymi inwestycjami. – Przez ostatnie 15 lat spółka zainwestowała 1 mld zł, natomiast od 2017 roku na najbliższe pięć lat planujemy zainwestować kolejne 1 mld zł na inwestycje infrastrukturalne i taborowe.

Jak podkreśla, głównie będą to inwestycje w urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz nowe lokomotywy. – Będziemy pracowali nad analizą opłacalności ekonomicznej elektryfikacji naszej linii. Sprawdzimy, czy nadal będzie opłacało się jeździć lokomotywami dieslowskimi, czy raczej należy pójść w kierunku elektryfikacji – wyjaśnił Tracichleb.

Zaznaczył, że spółkę czeka także konieczność wymiany w latach 2023-25 floty lokomotyw. – Posiadamy ich ponad 70, a ich wiek wynosi 35 lat, czyli pochodzą one z początku powstania LHS – wyjaśnił. – Czekają nas zatem duże wyzwania i sporo pracy, ale myślę, że spółka matka będzie wspierać nasze działania inwestycyjne – dodał na koniec.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (0)
 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (0)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
RYNEK KOLEJOWY 07/2017
NUMER 07/2017
Sporą część lipcowego wydania miesięcznika "Rynek Kolejowy" poświęcamy kwestiom biletowym oraz organizacji transportu. Przedstawiamy problemy we wdrożeniu wspólnego biletu w Polsce i pokazujemy modelowe, szwajcarskie rozwiązania tej kwestii. W dziale "Infrastruktura" piszemy o planowanym powrocie do stolicy stacji Warszawa Główna. Rozmawiamy również z członkiem zarządu Stadler Polska o jubileuszu firmy i przedstawiamy perspektywy wejścia do taboru polskich przewoźników (głównie PKP Intercity) kolejnych elektrycznych zespołów trakcyjnych. W obszernym materiale "Więcej Dartów nie będziemy. Co poszło nie tak?" przedstawiamy historię najbardziej burzliwej dostawy taboru w Polsce. Opisujemy także wątpliwości dotyczące modernizacji magistrali E20 Warszawa - Poznań.

 

współpraca
  Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS