Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Litwa: Trwa elektryfikacja linii do Kłajpedy

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
21-08-2025
Ostatnia modyfikacja:
21-08-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Litwa: Trwa elektryfikacja linii do Kłajpedy
fot. Przemysław JezierskiStacja Kłajpeda, 26.07.2025
Na Litwie trwa elektryfikacja najdłuższej w kraju linii kolejowej do portu w Kłajpedzie. Prace są zaawansowane już w ponad 80% i zgodnie z harmonogramem zakończą się w drugiej połowie przyszłego roku. Po zakończeniu inwestycji pociągi pasażerskie po raz pierwszy na litewskiej sieci kolejowej przyspieszą do 160 km/h.

Magistrala łącząca stolicę kraju z położoną nad Morzem Bałtyckim Kłajpedą jest kluczowym korytarzem transportowym i jednocześnie najdłuższą trasą kolejową na Litwie. Linia o długości 376 km dotychczas była zelektryfikowana jedynie na krótkim, 66-kilometrowym odcinku od Wilna do stacji węzłowej Kaišiadorys.

363 km nowej sieci trakcyjnej

Elektryfikacja najintensywniej eksploatowanej linii jest jednym z największych projektów modernizacji infrastruktury kolejowej w historii kraju. Dzięki tej ważnej inwestycji odsetek długości zelektryfikowanych odcinków linii na Litwie powiększy się ponad trzykrotnie z obecnych 85 do 28%.

Przetarg na elektryfikację 310-kilometrowej linii Kaišiadorys – Kłajpeda ogłoszono na początku 2018 roku. Umowa z wykonawcą o wartości 457 mln euro została podpisana 20 grudnia 2019 r. Wykonawcą elektryfikacji jest narodowy zarządca infrastruktury LTG Infra wraz z partnerami - konsorcjum firm "Elecnor" i "Instalaciones Inabensa"

Elektryfikacja została podzielona na trzy fazy:
Faza 1 – Wileński węzeł kolejowy
Faza 2 – odcinek Kłajpeda – Radvilškis (184 km)
Faza 3 – odcinek Radvilškis – Kaišiadorys (126 km)

Prace budowlane w ramach wszystkich faz są realizowane jednocześnie. Projekt obejmuje budowę 363 km sieci trakcyjnej, zabudowę sześciu podstacji trakcyjnych w miejscowościach: Lentvaris, Žeimiai, Linkačiai, Tarvainiai, Kretinga i Žasliai, ich podłączenie do sieci energetycznej Litgrid oraz testy. Pondato powstaje 8 autotransformatorów w celu zapewnienia stabilności napięcia zasilania w sieci trakcyjnej.

Po elektryfikacji linii pociągi będą korzystać z napięcia prądem przemiennym 25kV AC. Taki system występuje na innych zelektryfikowanych odcinkach litewskiej sieci kolejowej. Zakończenie projektu przewidziane na drugą połowę 2026 r. nada najważniejszej linii kolejowej w kraju nowy impuls, zarówno pod względem zwiększenia konkurencyjności całego sektora transportowego, jak i zmniejszenia wpływu na środowisko.

160 km/h i koniec składów wagonowych

Poza pracami związanymi z elektryfikacją na linii do Kłajpedy są realizowane roboty obejmujące modernizację i wymianę nawierzchni na wybranych odcinkach. Prace te pozwolą na podwyższenie prędkości drogowych.

Warto zauważyć, że już teraz na wybranych odcinkach linii Kaišiadorys – Kłajpeda pociągi pasażerskie osiągają najwyższą na litewskiej sieci kolejowej prędkość 140 km/h. Po elektryfikacji prędkość ta wzrośnie do 160 km/h.

Z taką szybkością będą kursowały nowe elektryczne zespoły trakcyjne Stadler FLIRT. Państwowy przewoźnik LTG Link zamówił u szwajcarskiego producenta 9 egzemplarzy pięcioczłonowych jednostek na 160 km/h w wersji dalekobieżnej z myślą o obsłudze linii Wilno – Kłajpeda po ukończeniu elektryfikacji.

Wraz z oddaniem do eksploatacji sieci trakcyjnej i przejęciem obsługi linii przez pociągi elektryczne zostaną wycofane z użytku ostatnie klasyczne składy wagonowe. Koleje Litewskie jako ostatni z krajów bałtyckich uruchamiają na trasie Wilno – Kłajpeda jedną parę pociągów ekspresowych, zestawionych z lokomotywy spalinowej i postradzieckich wagonów o szerokiej skrajni 1-WM.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Pińczów: Ruszyła przebudowa świętokrzyskiej wąskotorówki

Infrastruktura

Pińczów: Ruszyła przebudowa świętokrzyskiej wąskotorówki

Kasper Fiszer 16 sierpnia 2025

Trump cofa finansowanie KDP w Kalifornii

Infrastruktura

Trump cofa finansowanie KDP w Kalifornii

Łukasz Malinowski 15 sierpnia 2025

Zobacz również:

UE sfinansuje elektryfikację linii z Rumunii do Mołdawii

Infrastruktura

UE sfinansuje elektryfikację linii z Rumunii do Mołdawii

Przemysław Jezierski 24 lipca 2025

Opolskie: Chcemy elektryfikacji większości linii w województwie

Infrastruktura

Opolskie: Chcemy elektryfikacji większości linii w województwie

Jakub Rösler, Roman Czubiński 29 maja 2025

Linia kolejowa z Brna do Jihlavy zostanie w całości zelektryfikowana?

Infrastruktura

Pozostałe z wątku:

Pińczów: Ruszyła przebudowa świętokrzyskiej wąskotorówki

Infrastruktura

Pińczów: Ruszyła przebudowa świętokrzyskiej wąskotorówki

Kasper Fiszer 16 sierpnia 2025

Trump cofa finansowanie KDP w Kalifornii

Infrastruktura

Trump cofa finansowanie KDP w Kalifornii

Łukasz Malinowski 15 sierpnia 2025

Zobacz również:

UE sfinansuje elektryfikację linii z Rumunii do Mołdawii

Infrastruktura

UE sfinansuje elektryfikację linii z Rumunii do Mołdawii

Przemysław Jezierski 24 lipca 2025

Opolskie: Chcemy elektryfikacji większości linii w województwie

Infrastruktura

Opolskie: Chcemy elektryfikacji większości linii w województwie

Jakub Rösler, Roman Czubiński 29 maja 2025

Linia kolejowa z Brna do Jihlavy zostanie w całości zelektryfikowana?

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij