Na Litwie trwa elektryfikacja najdłuższej w kraju linii kolejowej do portu w Kłajpedzie. Prace są zaawansowane już w ponad 80% i zgodnie z harmonogramem zakończą się w drugiej połowie przyszłego roku. Po zakończeniu inwestycji pociągi pasażerskie po raz pierwszy na litewskiej sieci kolejowej przyspieszą do 160 km/h.
Magistrala łącząca stolicę kraju z położoną nad Morzem Bałtyckim Kłajpedą jest kluczowym korytarzem transportowym i jednocześnie najdłuższą trasą kolejową na Litwie. Linia o długości 376 km dotychczas była zelektryfikowana jedynie na krótkim, 66-kilometrowym odcinku od Wilna do stacji węzłowej Kaišiadorys.
363 km nowej sieci trakcyjnejElektryfikacja najintensywniej eksploatowanej linii jest jednym z największych projektów modernizacji infrastruktury kolejowej w historii kraju. Dzięki tej ważnej inwestycji odsetek długości zelektryfikowanych odcinków linii na Litwie powiększy się ponad trzykrotnie z obecnych 85 do 28%.
Przetarg na elektryfikację 310-kilometrowej linii Kaišiadorys – Kłajpeda ogłoszono na początku 2018 roku. Umowa z wykonawcą o wartości 457 mln euro została podpisana 20 grudnia 2019 r. Wykonawcą elektryfikacji jest narodowy zarządca infrastruktury LTG Infra wraz z partnerami - konsorcjum firm "Elecnor" i "Instalaciones Inabensa"
Elektryfikacja została podzielona na trzy fazy:
Faza 1 – Wileński węzeł kolejowy
Faza 2 – odcinek Kłajpeda – Radvilškis (184 km)
Faza 3 – odcinek Radvilškis – Kaišiadorys (126 km)
Prace budowlane w ramach wszystkich faz są realizowane jednocześnie. Projekt obejmuje budowę 363 km sieci trakcyjnej, zabudowę sześciu podstacji trakcyjnych w miejscowościach: Lentvaris, Žeimiai, Linkačiai, Tarvainiai, Kretinga i Žasliai, ich podłączenie do sieci energetycznej Litgrid oraz testy. Pondato powstaje 8 autotransformatorów w celu zapewnienia stabilności napięcia zasilania w sieci trakcyjnej.
Po elektryfikacji linii pociągi będą korzystać z napięcia prądem przemiennym 25kV AC. Taki system występuje na innych zelektryfikowanych odcinkach litewskiej sieci kolejowej. Zakończenie projektu przewidziane na drugą połowę 2026 r. nada najważniejszej linii kolejowej w kraju nowy impuls, zarówno pod względem zwiększenia konkurencyjności całego sektora transportowego, jak i zmniejszenia wpływu na środowisko.
160 km/h i koniec składów wagonowych
Poza pracami związanymi z elektryfikacją na linii do Kłajpedy są realizowane roboty obejmujące modernizację i wymianę nawierzchni na wybranych odcinkach. Prace te pozwolą na podwyższenie prędkości drogowych.
Warto zauważyć, że już teraz na wybranych odcinkach linii Kaišiadorys – Kłajpeda pociągi pasażerskie osiągają najwyższą na litewskiej sieci kolejowej prędkość 140 km/h. Po elektryfikacji prędkość ta wzrośnie do 160 km/h.
Z taką szybkością będą kursowały nowe elektryczne zespoły trakcyjne Stadler FLIRT. Państwowy przewoźnik LTG Link zamówił u szwajcarskiego producenta
9 egzemplarzy pięcioczłonowych jednostek na 160 km/h w wersji dalekobieżnej z myślą o obsłudze linii Wilno – Kłajpeda po ukończeniu elektryfikacji.
Wraz z oddaniem do eksploatacji sieci trakcyjnej i przejęciem obsługi linii przez pociągi elektryczne zostaną wycofane z użytku ostatnie klasyczne składy wagonowe. Koleje Litewskie jako ostatni z krajów bałtyckich uruchamiają na trasie Wilno – Kłajpeda jedną parę pociągów ekspresowych, zestawionych z lokomotywy spalinowej i postradzieckich wagonów o szerokiej skrajni 1-WM.