NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

PKP Intercity rozpisało przetarg na piętrowe zestawy push-pull

| Michał Szymajda 13.07.2021 8,3k

PKP Intercity rozpisało przetarg na piętrowe zestawy push-pull
Fot. ms (zdjęcie ilustracyjne)
PKP po latach wraca do koncepcji zakupu piętrowych składów. Założenie jest dobre – w Polsce przybywa krótkich odcinków linii kolejowych, gdzie można jeździć szybko i łączyć ze sobą duże miasta, stanowiąc konkurencję dla transportu drogowego. Piętrowe wagony to też większa frajda z jazdy.
Przedmiotem zamówienia opublikowanego właśnie przez operatora jest dostawa „38 siedmiowagonowych składów piętrowych typu push-pull wraz z 45 lokomotywami wielosystemowymi oraz świadczeniem usług utrzymania lokomotyw wielosystemowych. Konkurs ofert prowadzony jest w w trybie dialogu konkurencyjnego, był zapowiadany już na wiosnę. Kolejne jego etapu będą miały miejsce w następujących terminach:

1) składanie wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu do 10 sierpnia 2021
2) badanie wniosków – sierpień 2021
3) zaproszenie do udziału w dialogu konkurencyjnym – sierpień 2021
4) dialog z wykonawcami – sierpień-wrzesień 2021
5) zaproszenie do składania ofert – 10 października 2021
6) składanie ofert – listopad-grudzień 2021
7) rozstrzygnięcie postępowania – styczeń 2022

Doświadczenie pokazuje, że duże zamówienia tego rodzaju organizowane przez PKP Intercity często wypadają jednak poza harmonogram.

Realizacja kontraktu została zaplanowana na 124 miesiące. Zakup ma być dofinansowany z Krajowego Programu Odbudowy, natomiast w przypadku nie przyznania spółce pieniędzy z tego programu istnieje opcja wycofania się przez operatora z zamówienia, co zaznacza w specyfikacji. Spółka na ten projekt pieniądze jednak raczej dostanie.

Wymagania co do grupy producentów, którzy mogą startować w przetargu są niskie. O udzielenie zamówienia może ubiegać się wykonawca, który w ciągu ostatnich 5 lat należycie wykonał dostawę lub naprawę okresową łącznie nie mniej niż 7 pojazdów kolejowych z napędem elektrycznym i dostawę lub naprawę okresową nie mniej niż 40 pojazdów kolejowych bez napędu elektrycznego (wagonów). Wymagane jest także doświadczenie w wykonaniu co najmniej 15 usług utrzymania pojazdów kolejowych z napędem elektrycznym obejmującym czynności utrzymaniowe na 2. poziomie utrzymania. A także co najmniej 10 usług utrzymaniowych na 3. poziomie utrzymania oraz co najmniej 5 usług na co najmniej 4. poziomie utrzymania.

W warunkach przetargu nie ma więc mowy o premiowaniu tych producentów, którzy bardzo specjalistyczne wagony piętrowe i zestawy push-pull już zbudowali. W Polsce zrobiła to Pesa (kontrakt dla KM), trwają prace nad podobnym zestawem w Newagu, dostawy dla Kolei Mazowieckich realizował wcześniej także budujący w Polsce lokomotywy Bombardier (obecnie Alstom). Co istotne: zakup nie dopuszcza do udziału producentów piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Takie produkuje w Polsce, w Siedlcach, Stadler. Ostatnio dostarczał je m.in. do Słowenii. Najnowsze wprowadzone do ruchu w Europie pojazdu push-pull wyprodukowała natomiast czeska Skoda dla Kolei Niemieckich.

[Sprostowanie od PKP Intercity]

Po publikacji artykułu PKP Intercity przesłało do naszej redakcji sprostowanie. Publikujemy je w całości poniżej:

"W naszej dokumentacji zamówieniowej wskazane zostały warunki łączne w zakresie wykazania dostawy lub naprawy okresowej pojazdów kolejowych z napędem oraz dostawy lub naprawy okresowej pojazdów kolejowych bez napędu. W przypadku kryteriów pod pojęciem pojazdu rozumiemy definicję na podstawie której przyznaje się numery EVN, a więc dopuszczamy tutaj także człony. Producenci piętrowych elektryczne zespołów trakcyjnych, w których skład wchodzą człony z napędem i bez napędu, wypełniają postawione przez nas kryteria."

W praktyce oznacza to, że oczywiście także np. Stadler (produkujący piętrowe ezt, ale nie piętrowe zestawy push-pull), a także inni producenci pojazdów jednopokładowych, będą mogli wziąć udział w przetargu. Pod warunkiem oczywiście, że zaproponują w nim zestaw push-pull.

O specyfikacji technicznej nowych piętrowych wagonów piszemy tutaj.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (45856)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (45856)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5