NUMER 03/2022
NUMER 04/2022
Temat numeru:
Inwestycje infrastrukturalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

PKP Intercity rozpisało przetarg na piętrowe zestawy push-pull

| Michał Szymajda 13.07.2021 9,1k

PKP Intercity rozpisało przetarg na piętrowe zestawy push-pull
Fot. ms (zdjęcie ilustracyjne)
PKP po latach wraca do koncepcji zakupu piętrowych składów. Założenie jest dobre – w Polsce przybywa krótkich odcinków linii kolejowych, gdzie można jeździć szybko i łączyć ze sobą duże miasta, stanowiąc konkurencję dla transportu drogowego. Piętrowe wagony to też większa frajda z jazdy.
Przedmiotem zamówienia opublikowanego właśnie przez operatora jest dostawa „38 siedmiowagonowych składów piętrowych typu push-pull wraz z 45 lokomotywami wielosystemowymi oraz świadczeniem usług utrzymania lokomotyw wielosystemowych. Konkurs ofert prowadzony jest w w trybie dialogu konkurencyjnego, był zapowiadany już na wiosnę. Kolejne jego etapu będą miały miejsce w następujących terminach:

1) składanie wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu do 10 sierpnia 2021
2) badanie wniosków – sierpień 2021
3) zaproszenie do udziału w dialogu konkurencyjnym – sierpień 2021
4) dialog z wykonawcami – sierpień-wrzesień 2021
5) zaproszenie do składania ofert – 10 października 2021
6) składanie ofert – listopad-grudzień 2021
7) rozstrzygnięcie postępowania – styczeń 2022

Doświadczenie pokazuje, że duże zamówienia tego rodzaju organizowane przez PKP Intercity często wypadają jednak poza harmonogram.

Realizacja kontraktu została zaplanowana na 124 miesiące. Zakup ma być dofinansowany z Krajowego Programu Odbudowy, natomiast w przypadku nie przyznania spółce pieniędzy z tego programu istnieje opcja wycofania się przez operatora z zamówienia, co zaznacza w specyfikacji. Spółka na ten projekt pieniądze jednak raczej dostanie.

Wymagania co do grupy producentów, którzy mogą startować w przetargu są niskie. O udzielenie zamówienia może ubiegać się wykonawca, który w ciągu ostatnich 5 lat należycie wykonał dostawę lub naprawę okresową łącznie nie mniej niż 7 pojazdów kolejowych z napędem elektrycznym i dostawę lub naprawę okresową nie mniej niż 40 pojazdów kolejowych bez napędu elektrycznego (wagonów). Wymagane jest także doświadczenie w wykonaniu co najmniej 15 usług utrzymania pojazdów kolejowych z napędem elektrycznym obejmującym czynności utrzymaniowe na 2. poziomie utrzymania. A także co najmniej 10 usług utrzymaniowych na 3. poziomie utrzymania oraz co najmniej 5 usług na co najmniej 4. poziomie utrzymania.

W warunkach przetargu nie ma więc mowy o premiowaniu tych producentów, którzy bardzo specjalistyczne wagony piętrowe i zestawy push-pull już zbudowali. W Polsce zrobiła to Pesa (kontrakt dla KM), trwają prace nad podobnym zestawem w Newagu, dostawy dla Kolei Mazowieckich realizował wcześniej także budujący w Polsce lokomotywy Bombardier (obecnie Alstom). Co istotne: zakup nie dopuszcza do udziału producentów piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Takie produkuje w Polsce, w Siedlcach, Stadler. Ostatnio dostarczał je m.in. do Słowenii. Najnowsze wprowadzone do ruchu w Europie pojazdu push-pull wyprodukowała natomiast czeska Skoda dla Kolei Niemieckich.

[Sprostowanie od PKP Intercity]

Po publikacji artykułu PKP Intercity przesłało do naszej redakcji sprostowanie. Publikujemy je w całości poniżej:

"W naszej dokumentacji zamówieniowej wskazane zostały warunki łączne w zakresie wykazania dostawy lub naprawy okresowej pojazdów kolejowych z napędem oraz dostawy lub naprawy okresowej pojazdów kolejowych bez napędu. W przypadku kryteriów pod pojęciem pojazdu rozumiemy definicję na podstawie której przyznaje się numery EVN, a więc dopuszczamy tutaj także człony. Producenci piętrowych elektryczne zespołów trakcyjnych, w których skład wchodzą człony z napędem i bez napędu, wypełniają postawione przez nas kryteria."

W praktyce oznacza to, że oczywiście także np. Stadler (produkujący piętrowe ezt, ale nie piętrowe zestawy push-pull), a także inni producenci pojazdów jednopokładowych, będą mogli wziąć udział w przetargu. Pod warunkiem oczywiście, że zaproponują w nim zestaw push-pull.

O specyfikacji technicznej nowych piętrowych wagonów piszemy tutaj.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2022
NUMER 04/2022
Wojna w Ukrainie siłą rzeczy powraca i w tym numerze. Tym razem przyglądamy się jej wpływowi na bieżącą sytuację na krajowym rynku budowlanym oraz perspektywie dla inwestycji kolejowych – oprócz wszystkich tragicznych skutków rosyjskiej inwazji mamy bowiem jeszcze na głowie brak zatwierdzenia dla środków z KPO, który skutecznie powstrzymuje inwestycje w branży. Staramy się też spojrzeć dalej i poszukać odpowiedzi na pytanie, jak pandemia oraz konflikt wpłyną na rolę kolei w świecie, który chce coraz mniej polegać na paliwach kopalnych. W numerze sporo uwagi poświęcamy także projektowi Kolej Plus oraz kwestiom mobilności miejskiej. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5