NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Jakie będą nowe piętrowe zestawy push-pull dla PKP Intercity?

| Michał Szymajda 13.07.2021 16,7k

Jakie będą nowe piętrowe zestawy push-pull dla PKP Intercity?
Wiz. PKP Intercity
Jakie będą nowe piętrowe zestawy push-pull dla PKP Intercity?
Jakie będą nowe piętrowe zestawy push-pull dla PKP Intercity?
Jakie będą nowe piętrowe zestawy push-pull dla PKP Intercity?
Znamy już szczegóły techniczne nowych piętrowych zestawów push-pull, jakie w liczbie 38 sztuk chce kupić PKP Intercity.
PKP Intercity chciałoby móc sformować 38 siedmiowagonowych składów piętrowych. Do tego celu zamierza kupić 228 piętrowych wagonów tzw. „środkowych”, czyli bez napędu i kabiny sterowniczej, oraz 38 wagonów sterowniczych, a więc z kabiną dla maszynisty. W siedmiu wagonach, z których każdy ma mieć długość maksymalnie 28 metrów, ma być 800 stałych miejsc siedzących.

Przedziały klasy 1., automaty z przekąskami, Wi-Fi

W wagonach sterowniczych mają znaleźć się przedziały 1. i 2. klasy, przedział służbowy, maszyny vendingowe, miejsce dla przewożących rowery (nie wskazano jeszcze ile) oraz strefa dla osób niepełnosprawnych i z wózkami dziecięcymi. Znajdzie się w nich także duża toaleta przystosowana do potrzeb osób z ograniczonymi zdolnościami ruchowymi. Wagony środkowe będą prostsze: głównie z klasą 2., i pojedyncze z przestrzenią klasy 1. Wszystkie będą oczywiście klimatyzowane.

PKP Intercity wymaga konstrukcji „maksymalnie modułowej, umożliwiającej dokonywanie możliwie szybko niezbędnych wymian poszczególnych elementów/podzespołów”. W wagonach będzie Wi-Fi, wzmacniacze sygnału GSM, monitoring i systemy informacji pasażerskiej z wyświetlaczami zajętości miejsc na poszczególnych odcinkach włącznie.

Oczekuje także dostawy 45 lokomotyw (a więc z 7 lokomotywami rezerwowymi), które mogłyby pracować pod dwoma napięciami: 3 kV DC, 25 kV AC 50 Hz (lokomotywy mogłyby więc pracować również na liniach szybkich, projektowanych w ramach budowy CPK) i pchać lub ciągnąć zestaw. Oczywiście wymagana jest możliwość rozłączania wagonów, tak, by w razie potrzeby, mogły kursować w krótszych zestawieniach, także bez wagony sterowniczego, jako tradycyjne, wyłącznie ciągnięte przez lokomotywę pociągi. Minimalny okres eksploatacji lokomotyw określono na 30 lat. Co ciekawe – lokomotywy mają mieć możliwość pracy w trakcji podwójnej.

Prędkość? 200 km/h

Oczekiwany układ osi to Bo’Bo’ a dopuszczalny nacisk – mniejszy lub równy 221 kN. Minimalna moc ciągła lokomotyw to 5,5 MW. Podobnie jak wagony, elektrowozy mają mieć dopuszczenie do eksploatacji w Polsce i Czechach. Na czole lokomotyw ma być tablica kierunkowa. Zestawy push-pull mają być przygotowane do kursowania z prędkością nie mniejszą niż 200 km/h.

Ciekawie wyglądać będzie utrzymanie pojazdów. W wypadku lokomotyw będzie za nie (do poziomu P4) odpowiadał producent, ale w składzie serwisu będzie musiało znajdować się 50% pracowników PKP Intercity, zaś w wypadku wagonów „wykonawca będzie zobowiązany do przeszkolenia pracowników zamawiającego w zakresie utrzymania wagonów (...) na poziomach utrzymania P1-P3 a następnie wydania uprawnień dla przedstawicieli zamawiającego w liczbie min. 20 osób. Usługi zestawów mają działać całodobowo w Gdańsku (a nie w Gdyni, gdzie PKP IC ma zaplecze utrzymaniowe), Warszawie, Łodzi i Krakowie.

Kiedy pierwsze dostawy?

Dostawa wszystkich pojazdów objętych zamówieniem ma nastąpić do 31 maja 2026 r., przy czym dostawa 3 lokomotyw, 2 wagonów sterowniczych i 12 wagonów środkowych powinna nastąpić w terminie do 31 grudnia 2023 r. Przed tym PKP Intercity planuje zbadać oczekiwania pasażerów względem nowego taboru.

– PKP Intercity zależy na tym, by wyposażenie i organizacja przestrzeni w wagonach była jak najlepiej dostosowana do potrzeb różnych grup klientów. Rozwiązania projektowane będą w sposób całościowy zapewniający pozytywne doświadczenia w oparciu o kluczowe punkty ścieżki pasażera kolejowego. PKP Intercity planuje realizację badania potrzeb grup klientów w kontekście rozwiązań dla nowego taboru typu push-pull, co pozwoli w pełni poznać oczekiwania stawiane przed pociągami w niedalekiej przyszłości – poinformowało biuro prasowe PKP Intercity.

O rozpisaniu przetargu informowaliśmy w tekście "PKP Intercity rozpisało przetarg na piętrowe zestawy push-pull".
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (45835)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (45835)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5