NUMER 10/2022
NUMER 10/2022
Temat numeru:
InnoTrans 2022
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

PKP Intercity podsumowuje 2021 rok

| inf. pras oprac. JM 04.01.2022 3,9k

PKP Intercity podsumowuje 2021 rok
fot. PKP IC
PKP Intercity podsumowało 2021 roku. W komunikacie spółka podkreśliła włączenie do ruchu 100 zmodernizowanych wagonów i zwiększenie liczby obsługiwanych przystanków.
Jak czytamy w komunikacie, od stycznia do grudnia 2021 roku z usług PKP Intercity skorzystało około 35,5 mln pasażerów, czyli o blisko 9 mln więcej niż w 2020 r. Najlepszym okresem dla spółki były wakacje, podczas których przewieziono blisko 12,4 mln pasażerów, co było wzrostem o 49% w porównaniu z rokiem wcześniejszym. Wtedy pociągami przewoźnika podróżowało blisko 8,3 mln osób. Polacy również chętnie jeździli pociągami PKP Intercity w okresie Świąt Bożego Narodzenia. W dniach 23-26.12.2021 r. składami spółki podróżowało ponad 400 tys. pasażerów. Największym zainteresowaniem cieszyły się wyjazdy m.in. w kierunku Krakowa, Trójmiasta, Poznania i Wrocławia.

Inwestycje w tabor i infrastrukturę


W 2022 rok przewoźnik wszedł z zakontraktowanymi umowami o łącznej wartości ponad 5,5 mld złotych, które są częścią realizowanego programu inwestycyjnego „PKP Intercity - Kolej Dużych Inwestycji” wartego 19 mld zł. W ramach tej strategii flotę przewoźnika wzmocniło już łącznie ponad 600 wagonów po modernizacji - podkreśla PKP IC.

2021 rok przyniósł zakończenie realizacji dwóch kontraktów o wartości ponad 500 mln złotych. Do PKP Intercity na początku maja trafiło 60 wagonów typu 141A-20, które zmodernizowała Pesa Bydgoszcz w konsorcjum z ZNTK Mińsk Mazowiecki, w ramach wartego ponad 248 mln zł brutto kontraktu. Konsorcjum zmodernizowało również 60 wagonów typu 111A-30 Combo. Wartość zamówienia wyniosła 310 mln zł brutto. Spółka podkreśla, że to wielofunkcyjne wagony o podwyższonym standardzie, w których zadbano o odpowiednie wyciszenie wnętrza, wymieniono wózki jezdne, wydzielono przedziały rodzinne oraz przedział dla osób niepełnosprawnych, w tym poruszających się na wózku (choć pojawiły się kontrowersje dotyczące zbyt ciężkich platform). Przewoźnik podkreśla jednak, że wagony uzyskały – jako pierwsze w Polsce – certyfikat „Transport bez barier”, przyznawany przez Fundację Integracja

W pojeździe znalazła się też część bezprzedziałowa i przestrzeń, w której można przewieźć rowery - choć jej nienajlepsze umiejscowienie to drugi z zarzutów, stawianych projektantom. Więcej na temat wagonów Combo piszemy tutaj

Więcej przystanków, ale...

Od nowego rozkładu jazdy dostęp do usług PKP Intercity zyskały m.in. Sierpc, Rypin, Brodnica i Grudziądz. Obecnie narodowy przewoźnik obsługuje 420 miast i miejscowości. Dla porównania w 2015 roku obsługiwał ich 330. Przewoźnik podkreśla w komunikacie, że ma to duże znaczenie dla zwiększania mobilności społeczeństwa, stawiając znak równości między wzrostem mobilności a walką z wykluczeniem transportowym, choć są to dwa różne zjawiska.

Warto dodać, że wiele z tych przystanków wprowadzono zamieniając postoje techniczne na handlowe - co spotkało się z krytyką ekspertów, wskazujących na niezasadność obsługi osad z kilkoma domami. Jak się okazało, niektóre takie postoje, np. w Machnaczu, zostały w grudniu 2021 r. z powrotem zamienione na techniczne.

Kontrakt na nowe, szybkie lokomotywy

W październiku 2021 roku PKP Intercity podpisało umowę z firmą Newag na dostawę 10 nowych lokomotyw elektrycznych wielosystemowych, z opcją na dodatkowe pięć pojazdów. Podpisany kontrakt obejmuje również świadczenia usług ich utrzymania technicznego przez producenta. Wartość zamówienia wynosi 258,6 mln zł brutto. Jeśli narodowy przewoźnik skorzysta z prawa opcji i zamówi dodatkowe lokomotywy, wartość kontraktu wzrośnie do blisko 388 mln zł brutto.

Nowe pojazdy będą rozwijać prędkość 200 km/h, pozwolą więc efektywnie wykorzystywać zmodernizowane linie kolejowe. Newag jest zobowiązany do dostarczania wszystkich lokomotyw w terminie do 42 miesięcy od podpisania umowy, przy czym dostawa pierwszego pojazdu nastąpi w ciągu 18 miesięcy. Będą to pierwsze lokomotywy wielosystemowe firmy Newagu w parku taborowym PKP Intercity; spółka użytkuje już jednosystemowe lokomotywy Griffin.

PKP Intercity przypomina, że wdrożyło w minionym roku informację dla pasażerów nt. śladu węglowego, jaki pozostawi ich podróż pociągiem oraz tego o ile bardziej ekologiczna będzie ona od przejazdu innymi środkami transportu. Informacja ta jest dostępna dla pasażerów kupujących bilety poprzez stronę intercity.pl i umieszczona na biletach elektronicznych wydawanych w systemie e-IC. 

W 2021 roku narodowy przewoźnik wprowadził do internetowej sprzedaży bilety Super Promo International na połączenia do Czech, Austrii, Słowacji i Węgier. Oferta pozwala na zagraniczne podróże pociągami PKP Intercity w niższych cenach. Przewoźnik zmienił też wygląd swojej strony internetowej.

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 10/2022
NUMER 10/2022
W najnowszym numerze naszego miesięcznika podsumowujemy targi Innotrans 2022, które na pewno zapadną całej branży w pamięć. Oprócz tego dużo piszemy o logistyce na szlakach do Ukrainy i przyszłości branży kolejowej i budowlanej. Piszemy też o systemie, który zmieni zarządzanie przepustowością na kolei... i o tym jak tę przepustowość na polskich torach likwidowano w ostatnich 30 latach.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5