NUMER 03/2022
NUMER 03/2022
Temat numeru:
Wojna w Ukrainie
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

PKP Intercity podsumowuje 2021 rok

| inf. pras oprac. JM 04.01.2022 3,4k

PKP Intercity podsumowuje 2021 rok
fot. PKP IC
PKP Intercity podsumowało 2021 roku. W komunikacie spółka podkreśliła włączenie do ruchu 100 zmodernizowanych wagonów i zwiększenie liczby obsługiwanych przystanków.
Jak czytamy w komunikacie, od stycznia do grudnia 2021 roku z usług PKP Intercity skorzystało około 35,5 mln pasażerów, czyli o blisko 9 mln więcej niż w 2020 r. Najlepszym okresem dla spółki były wakacje, podczas których przewieziono blisko 12,4 mln pasażerów, co było wzrostem o 49% w porównaniu z rokiem wcześniejszym. Wtedy pociągami przewoźnika podróżowało blisko 8,3 mln osób. Polacy również chętnie jeździli pociągami PKP Intercity w okresie Świąt Bożego Narodzenia. W dniach 23-26.12.2021 r. składami spółki podróżowało ponad 400 tys. pasażerów. Największym zainteresowaniem cieszyły się wyjazdy m.in. w kierunku Krakowa, Trójmiasta, Poznania i Wrocławia.

Inwestycje w tabor i infrastrukturę


W 2022 rok przewoźnik wszedł z zakontraktowanymi umowami o łącznej wartości ponad 5,5 mld złotych, które są częścią realizowanego programu inwestycyjnego „PKP Intercity - Kolej Dużych Inwestycji” wartego 19 mld zł. W ramach tej strategii flotę przewoźnika wzmocniło już łącznie ponad 600 wagonów po modernizacji - podkreśla PKP IC.

2021 rok przyniósł zakończenie realizacji dwóch kontraktów o wartości ponad 500 mln złotych. Do PKP Intercity na początku maja trafiło 60 wagonów typu 141A-20, które zmodernizowała Pesa Bydgoszcz w konsorcjum z ZNTK Mińsk Mazowiecki, w ramach wartego ponad 248 mln zł brutto kontraktu. Konsorcjum zmodernizowało również 60 wagonów typu 111A-30 Combo. Wartość zamówienia wyniosła 310 mln zł brutto. Spółka podkreśla, że to wielofunkcyjne wagony o podwyższonym standardzie, w których zadbano o odpowiednie wyciszenie wnętrza, wymieniono wózki jezdne, wydzielono przedziały rodzinne oraz przedział dla osób niepełnosprawnych, w tym poruszających się na wózku (choć pojawiły się kontrowersje dotyczące zbyt ciężkich platform). Przewoźnik podkreśla jednak, że wagony uzyskały – jako pierwsze w Polsce – certyfikat „Transport bez barier”, przyznawany przez Fundację Integracja

W pojeździe znalazła się też część bezprzedziałowa i przestrzeń, w której można przewieźć rowery - choć jej nienajlepsze umiejscowienie to drugi z zarzutów, stawianych projektantom. Więcej na temat wagonów Combo piszemy tutaj

Więcej przystanków, ale...

Od nowego rozkładu jazdy dostęp do usług PKP Intercity zyskały m.in. Sierpc, Rypin, Brodnica i Grudziądz. Obecnie narodowy przewoźnik obsługuje 420 miast i miejscowości. Dla porównania w 2015 roku obsługiwał ich 330. Przewoźnik podkreśla w komunikacie, że ma to duże znaczenie dla zwiększania mobilności społeczeństwa, stawiając znak równości między wzrostem mobilności a walką z wykluczeniem transportowym, choć są to dwa różne zjawiska.

Warto dodać, że wiele z tych przystanków wprowadzono zamieniając postoje techniczne na handlowe - co spotkało się z krytyką ekspertów, wskazujących na niezasadność obsługi osad z kilkoma domami. Jak się okazało, niektóre takie postoje, np. w Machnaczu, zostały w grudniu 2021 r. z powrotem zamienione na techniczne.

Kontrakt na nowe, szybkie lokomotywy

W październiku 2021 roku PKP Intercity podpisało umowę z firmą Newag na dostawę 10 nowych lokomotyw elektrycznych wielosystemowych, z opcją na dodatkowe pięć pojazdów. Podpisany kontrakt obejmuje również świadczenia usług ich utrzymania technicznego przez producenta. Wartość zamówienia wynosi 258,6 mln zł brutto. Jeśli narodowy przewoźnik skorzysta z prawa opcji i zamówi dodatkowe lokomotywy, wartość kontraktu wzrośnie do blisko 388 mln zł brutto.

Nowe pojazdy będą rozwijać prędkość 200 km/h, pozwolą więc efektywnie wykorzystywać zmodernizowane linie kolejowe. Newag jest zobowiązany do dostarczania wszystkich lokomotyw w terminie do 42 miesięcy od podpisania umowy, przy czym dostawa pierwszego pojazdu nastąpi w ciągu 18 miesięcy. Będą to pierwsze lokomotywy wielosystemowe firmy Newagu w parku taborowym PKP Intercity; spółka użytkuje już jednosystemowe lokomotywy Griffin.

PKP Intercity przypomina, że wdrożyło w minionym roku informację dla pasażerów nt. śladu węglowego, jaki pozostawi ich podróż pociągiem oraz tego o ile bardziej ekologiczna będzie ona od przejazdu innymi środkami transportu. Informacja ta jest dostępna dla pasażerów kupujących bilety poprzez stronę intercity.pl i umieszczona na biletach elektronicznych wydawanych w systemie e-IC. 

W 2021 roku narodowy przewoźnik wprowadził do internetowej sprzedaży bilety Super Promo International na połączenia do Czech, Austrii, Słowacji i Węgier. Oferta pozwala na zagraniczne podróże pociągami PKP Intercity w niższych cenach. Przewoźnik zmienił też wygląd swojej strony internetowej.

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 03/2022
NUMER 03/2022
Oddajemy w Państwa ręce wyjątkowy numer "Rynku Kolejowego". Tematem głównym miesięcznika po raz pierwszy jest bowiem wojna. Nie mogło być jednak inaczej, skoro ta tragiczna sytuacja wpływa nie tylko na naszych sąsiadów, ale i na nas, na tak wiele sposobów. W numerze podsumowaliśmy zarówno działania podejmowane przez polskie koleje, w tym przewóz uchodźców i pomocy, jak i niesamowitą odwagę i poświęcenie kolejarzy Ukrzaliznyci. Wiele uwagi poświęcamy też wpływowi wojny na logistykę i gospodarkę. W pozostałej części numeru szczególnie polecamy naszą rozmowę z prezesem PKP PLK i materiały o programie Kolej Plus.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5