NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

PKP Intercity: Nie tylko Pendolino pojedzie z prędkością 200 km/h

| Michał Szymajda 18.01.2023 20k

PKP Intercity: Nie tylko Pendolino pojedzie z prędkością 200 km/h
Nowe wagony z Cegielskiego Fot. ms, rynek-kolejowy
PKP Intercity: Nie tylko Pendolino pojedzie z prędkością 200 km/h
PKP Intercity: Nie tylko Pendolino pojedzie z prędkością 200 km/h
PKP Intercity: Nie tylko Pendolino pojedzie z prędkością 200 km/h
PKP Intercity: Nie tylko Pendolino pojedzie z prędkością 200 km/h
PKP Intercity: Nie tylko Pendolino pojedzie z prędkością 200 km/h
Podczas prezentacji nowych wagonów z FPS H. Cegielski przewoźnik zapewnił, że dzięki zakupowi wkrótce pojedziemy z prędkością 200 km/h nie tylko pociągami Pendolino.
Chociaż wszystkie nowe wagony z FPS, a jest ich 81, przewoźnik przyjął na stan w końcu grudnia, to dopiero teraz pokazano je na publicznej prezentacji dla mediów. Obok zarządu PKP Intercity wziął w niej udział minister Andrzej Adamczyk, który chwalił polski przemysł za pojazdy, które chwilę później oglądał.

Nowe wagony do przewozu osób niepełnosprawnych. I kontrowersje dotyczące wygody i designu

Podczas spotkania PKP Intercity otrzymało certyfikat Fundacji Integracja dotyczący dziesięciu wagonów z całej partii osiemdziesięciu jeden, które są przystosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami. Nie ma w nich wind, a jedynie rozkładane ręcznie podjazdy, podobnie jak w wagonach Combo. Przedział do przewozu osób na wózkach jest natomiast bardzo przemyślany, jest tu dla nich mnóstwo miejsca, a przedsionek w wagonie jest naprawdę obszerny (także w pozostałych wagonach jest on spory, co z pewnością ułatwi wejście i wyjście z wagonów).

Pozostałe wagony z serii opisywaliśmy już na łamach naszego portalu i nie wzbudziły one ani zachwytu naszego, ani naszych czytelników (zarówno klasy 1, jak i klasy 2), a w niektórych przypadkach, projektując wnętrze, zwyczajnie popełniono błędy. Przedstawiliśmy nasze uwagi członkowi zarządu PKP Intercity, Jarosławowi Oniszczukowi. Zapytaliśmy, dlaczego wysokie standardy spółki dotyczące poprzednich dostaw nowych wagonów, realizowanych także w FPS zakupów serii 158A i 159A, uległy obniżeniu m.in. w kwestii foteli pasażerskich czy aranżacji wnętrza.

– Wagony były zamawiane zgodnie ze standardem jakości, które obowiązują w spółce – powiedział, a w odpowiedzi na pytanie o fotele zaznaczył, że muszą być one zamawiane zgodnie ze standardami ergonomii określonymi w przepisach unijnych. Ergonomia nie musi jednak oznaczać, że PKP Intercity będzie zamawiać fotele, które nie są przygotowane do długich podróży.

– Na pewno przy następnych zamówieniach zwrócimy na to uwagę – powiedział Oniszczuk. Znajduje to odzwierciedlenie w polityce taborowej PKP Intercity, które chce kupować wagony z zupełnie innym wyposażeniem.

Składy wagonowe pojadą 200 km/h?

Czy większa liczba wagonów, które są przygotowane do kursowania z prędkością 200 km/h, sprawi, że z taką prędkością pojadą pociągi EIC (dotąd 200 km/h to prędkość osiągalna dla Pendolino)?

– Niedługo dostaniemy z Newagu lokomotywy, które będą mogły kursować z prędkością 200 km/h. Tak, będziemy dzięki nim formować składy EIC dla prędkości 200 km/h – powiedział Tomasz Gontarz, wiceprezes PKP Intercity. Prezentacja pierwszego pojazdu ma mieć miejsce na wiosnę, a liniowa jazda z taką prędkością pierwszych elektrowozów może być możliwa nawet od grudnia 2023.

Na razie nowe wagony z FPS nie mogą wyjechać za granicę. Umowa z PKP Intercity zakłada, że „zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji pojazdów poza granicami Polski producent ma dostarczyć w terminie nieprzekraczającym 48 miesięcy od dnia odbioru ostatniego z wagonów danego typu”. Oznacza to, że wszystkie 81 wagonów będzie musiało być przygotowane do wjazdu do Niemiec, Czech, Austrii, na Węgry i na Słowację maksymalnie z końcem 2025 roku.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5