Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Czy jest sens porównywać ceny biletów PKP IC i DB?

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
11-01-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Czy jest sens porównywać ceny biletów PKP IC i DB?
Fot. xommandedit, Flickr
Coraz szerszym echem rozchodzi się twierdzenie, że po podwyżkach ceny biletów PKP Intercity są wyższe niż Deutsche Bahn. Nie jest to prawda – za bilety kolejowe wciąż w Polsce płacimy mniej. Niemiecką kolej wyróżnia przede wszystkim wysoka częstotliwość, szybkość połączeń i podejście do klienta.

Zapowiedź i wprowadzenie podwyżki cen biletów PKP Intercity odbiły się ogromnym echem. Choć nie jest to największy przewoźnik w kraju, ani tym bardziej nie pierwszy, który podniósł ceny, to ogólnokrajowy zasięg jego połączeń sprawia, że podwyżką interesują się wszyscy. Nie brakuje apeli polityków o wstrzymanie podwyżki czy pytań o jej zasadność.

Dziś podczas dyskusji w sejmie część posłów opozycji wytykała rządowi, że “Niemcy płacą mniej za bilety kolejowe niż Polacy”. Dziennikarze i komentatorzy bardzo często porównują za to ceny biletów na jeden pociąg Pendolino do słynnego już biletu za 49 euro w Niemczech. Jak do tego doszło? I dlaczego oba twierdzenia są nieuprawnione?

Przykład konkretny. Źle sprawdzony


Zaczęło się od artykułu w Business Insider Polska o znaczącym tytule “PKP tak zaktualizowały ceny, że Niemcy mają tańsze bilety kolejowe”. Autor przytacza w nim przykładowe ceny biletów na arbitralnie wybrane połączenia w Niemczech i w Polsce na dzień 20 stycznia 2023 roku. – Trasę Warszawa – Kraków można porównać do połączenia Berlin – Hamburg. W obu przypadkach dystans kilometrowy jest podobny – i w obu przypadkach są to dwa największe miasta w kraju. Na przykład przejazdy z Warszawy do Krakowa i tak były do tej pory drogie, bo kosztowały 169 zł w drugiej klasie. Teraz to już prawie 200 zł, a w klasie pierwszej ponad 300 zł. Jeśli chcielibyśmy pojechać pociągiem DB z Berlina do Hamburga 20 stycznia, zapłacimy niecałe 40 euro – czyli w przeliczeniu 187 zł – czytamy.

Jednak mimo arbitralnych kryteriów wystarczy chwila, żeby zobaczyć, że… ceny te i tak nie zostały dokładnie sprawdzone. W dniu publikacji wspomnianego artykułu na trasę Berlin – Hamburg można było znaleźć bilety Deutsche Bahn w cenach od 29,9 euro (a nie 40 euro) do 73,3 euro w Eurocity, czyli 343 złotych. Z kolei bilety PKP Intercity kosztowały dotąd od 59,5 zł do 169 zł, a po podwyżce to od 76 zł do 199 zł. To oznacza najniższą cenę 16 euro – wciąż taniej niż w Niemczech. Oczywiście w kategorii Intercity – w Niemczech nie ma bowiem pociągów dotowanych. Jednak wyłączanie z porównania pociągów dotowanych, które w Polsce są, nie ma sensu – w końcu w Niemczech obniżono np. stawki dostępu do torów. Model transportu jest po prostu inny. 

Szczególnie dziwne jest pominięcie w porównaniu cen na pociągi FlixTrain. Tu rzeczywiście cena ledwie 8 euro byłaby najniższa nawet w Polsce; ten aspekt jednak pominięto, skupiając się na DB. Nawiasem mówiąc, brak konkurencji na torach wytknęło zresztą Polsce po raz kolejny stowarzyszenie przewoźników AllRail.

Oczywiście różnic między Polską a Niemcami jest więcej. Nawet przyjmując karkołomne założenie, że z porównania wyłączamy połączenia dotowane, których nie ma w Deutsche Bahn (choć przecież przewoźnik ten również jest wspierany przez państwo), to jak słusznie zwrócił uwagę Kacper Świsłowski z Greenews.pl, że nie należy porównywać ceny biletu Super Sparpreis do biletu PKP Intercity, bo nie obejmuje ona miejscówki za 4,5 euro, która nie jest obowiązkowa (w PKP jest w cenie biletu) oraz nie umożliwia zwrotu biletu, co w PKP Intercity jest w standardzie.
Czym jeszcze się różnimy? W Niemczech nie ma np. zniżek ustawowych, które wielu grupom podróżnych, choćby studentom, pozwalają przemieszczać się po Polsce znacznie taniej. Są za to bardzo popularne oferty Bahncard, które pozwalają znacząco obniżyć opłaty za bilety osobom często jeżdżącym. Im głębiej zejdziemy w porównaniach, tym bardziej oba systemy się różnią, ale trudno uzasadnić stwierdzenie, że niemiecka kolej jest tańsza od polskiej. Jest tylko szybsza, wygodniejsza i częściej kursuje – choć spóźnia się akurat tak samo często.

Niestety, po artykuł Business Insidera sięgnął popularny program TVN Fakty, i posługując się błędnymi samymi wyliczeniami rozpropagował tezę o droższych biletach w Polsce niż w Niemczech. Dziś takie wypowiedzi usłyszeliśmy nawet w sejmie.
Bilet za 49 euro NIE objąłby Intercity

Wśród dziennikarzy, polityków i komentatorów pojawia się w ostatnich dniach jeszcze bardziej błędne porównanie – cen na Pendolino do biletu za 49 euro, następcy biletu za 9 euro. Wejdzie on w życie w Niemczech w kwietniu. Podobnie jednak jak jego poprzednik, obejmie tylko transport miejski i regionalny. Jego odpowiednik w Polsce objąłby zatem wszystko, tylko nie pociągi uruchamiane przez PKP Intercity.

Warto na koniec dodać, że wszelkie takie porównania, nie uwzględniające siły nabywczej, nie mają sensu. Dla przeciętnego Niemca bilety kolejowe są tańsze niż dla przeciętnego Polaka, biorąc pod uwagę to, ile zarabia. Ale tak samo było przed podwyżką. 

Aktualizacja: Superpromo wróciło do Pendolino

Zaledwie jeden dzień trwała zaskakująca sytuacja, w której wszystkie bilety na połączenia EIC i EIP PKP Intercity sprzedawane były w maksymalnych cenach. W systemie już są bilety na Pendolino nawet od 49 złotych.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

KO chce obniżenia cen biletów [aktualizacja]

Prawo i polityka

KO chce obniżenia cen biletów [aktualizacja]

Jakub Madrjas 17 maja 2023

W Austrii podrożeją bilety kolejowe

Pasażer

W Austrii podrożeją bilety kolejowe

Artur Bogdanowicz 09 maja 2023

Ceny biletów a zarobki. Które miasto najdroższe?

Zintegrowany transport

Morawiecki: Obniżka cen biletów PKP Intercity w ciągu dwóch tygodni

Prawo i polityka

Co dalej z VAT-em na bilety kolejowe?

Prawo i polityka

Co dalej z VAT-em na bilety kolejowe?

Roman Czubiński 19 stycznia 2023

Zobacz również:

KO chce obniżenia cen biletów [aktualizacja]

Prawo i polityka

KO chce obniżenia cen biletów [aktualizacja]

Jakub Madrjas 17 maja 2023

W Austrii podrożeją bilety kolejowe

Pasażer

W Austrii podrożeją bilety kolejowe

Artur Bogdanowicz 09 maja 2023

Ceny biletów a zarobki. Które miasto najdroższe?

Zintegrowany transport

Morawiecki: Obniżka cen biletów PKP Intercity w ciągu dwóch tygodni

Prawo i polityka

Co dalej z VAT-em na bilety kolejowe?

Prawo i polityka

Co dalej z VAT-em na bilety kolejowe?

Roman Czubiński 19 stycznia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5