NUMER 03/2023
NUMER 03/2023
Temat numeru:
Kolej na Mazowszu
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Lewica: Ministerstwo Infrastruktury wciąż może zatrzymać podwyżki w PKP Intercity

| Michał Szymajda 10.01.2023 1,8k

Lewica: Ministerstwo Infrastruktury wciąż może zatrzymać podwyżki w PKP Intercity
11 stycznia bilety PKP Intercity kupimy już w innych, nowych cenach. Lewica ostro sprzeciwia się podwyżkom i pyta Andrzeja Adamczyka, czy na pewno wykorzystano wszystkie możliwości, by do podwyżek nie dopuścić.
– Sprawdziłam, jaki jest efekt podwyżek biletów na pociągi PKP Intercity. A jest on taki, że bilet na pociąg Pendolino z Gdańska do Krakowa w niektórych przypadkach będzie w najbliższy piątek droższy niż przelot samolotem – powiedziała posłanka Paulina Matysiak z Lewicy. Jak sprawdziliśmy, o ile w przypadku połączeń LOT-u cena jest jednak nieco wyższa (wszystkie pociągi Pendolino kosztują na tej trasie za 225 złotych), to już np. Ryanairem można polecieć nieco taniej, a w każdym wypadku taka podróż będzie znacznie krótsza.

Część Polaków jest skazana na drogie pociągi

– Polaków nie będzie stać na tanie i szybkie podróżowanie. Koszt biletów będzie zaporowy, tymczasem tańszych połączeń TLK i IC, gdzie bilety również drożeją, jest mało i w godzinach szczytu jesteśmy bardzo często skazani na najdroższe ekspresy. Domagamy się zamrożenia tych podwyżek – powiedziała posłanka Matysiak. Jej zdaniem Ministerstwo Infrastruktury ma pełen pakiet możliwości obniżenia kosztów działalności spółek kolejowych, z których nie korzysta.

– Można obniżyć podatek VAT na bilety kolejowe z 8% do zera. Tak właśnie zrobiła Finlandia. Organizacje branżowe od miesięcy zachęcają też do obniżenia opłat za dostęp do infrastruktury lub jej całkowitego zdjęcia dla przewoźników pasażerskich. Z takich rozwiązań korzysta Luksemburg, Holandia, Luksemburg czy Austria, do takich działań zachęca Unia Europejska – dodała posłanka. Przypomniała też postulat, aby z przewoźników pasażerskich zdjąć opłatę mocową. – Nie ma możliwości, by pasażerowie nie jeździli pociągami pasażerskimi w godzinach szczytu, gdy ta opłata jest najwyższa. Nie powinniśmy za to karać przewoźników.

– To ostatnia chwila, by uratować polskie rodziny przed kolejnym ciosem. Lewica żąda rezygnacji z tych podwyżek. Podwyżki uderzą też w osoby, które kursują pociągiem codziennie. Ministrowi Adamczykowi może się wydawać, że kilkanaście procent podwyżki to wielkie kwoty. W skali roku to jednak poważne uderzenie w budżety domowe – powiedziała posłanka Lewicy Agnieszka Dziemianowicz-Bąk.

PKP Intercity jest monopolistą

Posłanka Matysiak skrytykowała także politykę Urzędu Transportu Kolejowego wobec operatorów, którzy chcą wejść na polskie tory. – Konkurencja na kolei, podobnie jak w Czechach, na Słowacji czy w Niemczech, doprowadziłaby do obniżenia cen biletów, mogłoby się okazać, że Polacy mogliby jeździć w podobnym standardzie lub wyższym, za mniejsze pieniądze. Działania UTK to wielki minus i krzywda z perspektywy pasażerów. Oni nie mają wyboru. PKP Intercity jako monopolista w sektorze przewozów dalekobieżnych może robić wszystko – dodała.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 03/2023
NUMER 03/2023
W numerze 3/2023 naszego Miesięcznika przyjrzeliśmy się temu, dlaczego rekordy kolei pasażerskiej nie stały się udziałem Mazowsza. Dużo uwagi poświęcamy też udanym działaniom Kolei Małopolskich. Oprócz tego jak zwykle wiele ciekawych rozmów i ważnych tematów - jak inwestycje wojskowe i logistyka wojenna. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5