NUMER 03/2023
NUMER 03/2023
Temat numeru:
Kolej na Mazowszu
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Wchodzi Deutschland Ticket za 49 euro. To następca biletu za 9 euro

| Michał Szymajda 07.11.2022 6,1k

Wchodzi Deutschland Ticket za 49 euro. To następca biletu za 9 euro
fot. M. Szymajda, Rynek Kolejowy
Pomysł na tanie podróżowanie będzie miał w Niemczech kontynuację. Po letnim sukcesie związanym z wprowadzeniem biletu za 9 euro na środki miejskiej i regionalnej komunikacji publicznej w całym kraju, rząd zapowiedział wprowadzenie następcy taniego biletu, wciąż w rozsądnej cenie. Będzie to Deutschland Ticket za 49 euro.
O tym, że Niemcy i turyści nadal będą mogli korzystać z biletu, który będzie ważny w całym kraju, kanclerz federalny Olaf Scholz ogłosił 2 listopada. Podstawą wprowadzenia biletu jest, jak zawsze, jego finansowanie. Kanclerz z SPD porozumiał się w tej sprawie z władzami landów. W efekcie obie strony będą finansować bilet w wysokości 1,5 miliarda euro, a rząd federalny przeznaczy większy budżet na powiększenie floty transportu publicznego. Ta zmiana była postulowana głównie przez kolejarzy, którzy po wprowadzeniu letniego biletu za 9 euro zwracali uwagę, że istniejące pociągi są zbyt krótkie w stosunku do lawinowo zwiększonej potrzeby przewozu. Regiony otrzymają łącznie dodatkowy 1 mld euro na inwestycje w transport publiczny (obecnie państwo dopłaca do publicznej komunikacji regionalnej 9,4 mld euro rocznie).

Idea biletu za 9 euro kontynuowana


Bilet za 49 euro można będzie kupić na podobnych zasadach, jak 9 euro ticket. To znaczy, że będzie dostępny w kolejowych biletomatach i tych należących do związków komunikacji miejskiej i regionalnej, będzie go można kupić w kasie czy u konduktora. Będzie też dostępny w wersji elektronicznej. Jako pierwszy sprzedaż biletu on-line rozpoczął związek transportowy z Hamburga.

Niemiecki rząd planuje, że z biletem będzie można podróżować od 1 stycznia 2023 r., chociaż nie jest to jeszcze pewne, bo regiony, po doświadczeniach z wakacji, chcą lepiej przygotować się do jego wdrożenia, zapewniając sobie większą liczbę taboru i pracowników. Według Olivera Wolffa, dyrektora generalnego Związku Niemieckich Firm Transportowych (VDV), realną datą startu 49 euro ticket jest 1 marca.

Czy 49 euro za miesięczny bilet to dużo? Nie, zważywszy, że niemal we wszystkich regionach bilety zintegrowane na kolej regionalną, miejską i autobusy i tramwaje są droższe. A w wypadku zakupu Deutschland Ticket, podobnie jak w wypadku biletu za 9 euro, będzie możliwość podróży po całym kraju, a nie tylko jednym landzie. Bardzo pomocne mogą w tym wypadku być Regionalne Expresy, które nierzadko przekraczają granice landów i pędzą z prędkością 160 km/h. Bilety będą ważne od pierwszego do ostatniego dnia miesiąca.

Bilet nie będzie ważny jedynie w szybkich pociągach IC i ICE oraz w międzynarodowych ekspresach. W wypadku korzystania z regionalnych pociągów międzynarodowych będzie trzeba dokupić jedynie tani suplement na przejazd odcinka transgranicznego.

W Polsce są na razie pilniejsze potrzeby

W związku z niemiecką zapowiedzią po raz kolejny odżyły pytania o ewentualną zasadność wprowadzenia takiego biletu w Polsce. Zdaniem Redakcji "Rynku Kolejowego" to zły pomysł, bo Polska ma szereg innych problemów transportowych, które należy rozwiązać w pierwszej kolejności. W naszej sytuacji taki bilet mógłby dać więcej złego niż dobrego – a jeśli wydawać na coś wielkie pieniądze z budżetu państwa, to na „znaczone” pieniądze dla samorządów, które te miałyby obowiązek wydać na transport publiczny – piszemy w naszej analizie.

Podobne zdanie wyraża zresztą właściwie każdy ekspert związany z branżą transportową.

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Niemcy (1228)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer

Wiecej z regionu:

Niemcy (1228)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 03/2023
NUMER 03/2023
W numerze 3/2023 naszego Miesięcznika przyjrzeliśmy się temu, dlaczego rekordy kolei pasażerskiej nie stały się udziałem Mazowsza. Dużo uwagi poświęcamy też udanym działaniom Kolei Małopolskich. Oprócz tego jak zwykle wiele ciekawych rozmów i ważnych tematów - jak inwestycje wojskowe i logistyka wojenna. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5