Partnerzy serwisu:
Pasażer

Wchodzi Deutschland Ticket za 49 euro. To następca biletu za 9 euro

Dalej Wstecz
Data publikacji:
07-11-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
rynek kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Wchodzi Deutschland Ticket za 49 euro. To następca biletu za 9 euro
fot. M. Szymajda, Rynek Kolejowy
Pomysł na tanie podróżowanie będzie miał w Niemczech kontynuację. Po letnim sukcesie związanym z wprowadzeniem biletu za 9 euro na środki miejskiej i regionalnej komunikacji publicznej w całym kraju, rząd zapowiedział wprowadzenie następcy taniego biletu, wciąż w rozsądnej cenie. Będzie to Deutschland Ticket za 49 euro.

O tym, że Niemcy i turyści nadal będą mogli korzystać z biletu, który będzie ważny w całym kraju, kanclerz federalny Olaf Scholz ogłosił 2 listopada. Podstawą wprowadzenia biletu jest, jak zawsze, jego finansowanie. Kanclerz z SPD porozumiał się w tej sprawie z władzami landów. W efekcie obie strony będą finansować bilet w wysokości 1,5 miliarda euro, a rząd federalny przeznaczy większy budżet na powiększenie floty transportu publicznego. Ta zmiana była postulowana głównie przez kolejarzy, którzy po wprowadzeniu letniego biletu za 9 euro zwracali uwagę, że istniejące pociągi są zbyt krótkie w stosunku do lawinowo zwiększonej potrzeby przewozu. Regiony otrzymają łącznie dodatkowy 1 mld euro na inwestycje w transport publiczny (obecnie państwo dopłaca do publicznej komunikacji regionalnej 9,4 mld euro rocznie).

Idea biletu za 9 euro kontynuowana


Bilet za 49 euro można będzie kupić na podobnych zasadach, jak 9 euro ticket. To znaczy, że będzie dostępny w kolejowych biletomatach i tych należących do związków komunikacji miejskiej i regionalnej, będzie go można kupić w kasie czy u konduktora. Będzie też dostępny w wersji elektronicznej. Jako pierwszy sprzedaż biletu on-line rozpoczął związek transportowy z Hamburga.

Niemiecki rząd planuje, że z biletem będzie można podróżować od 1 stycznia 2023 r., chociaż nie jest to jeszcze pewne, bo regiony, po doświadczeniach z wakacji, chcą lepiej przygotować się do jego wdrożenia, zapewniając sobie większą liczbę taboru i pracowników. Według Olivera Wolffa, dyrektora generalnego Związku Niemieckich Firm Transportowych (VDV), realną datą startu 49 euro ticket jest 1 marca.

Czy 49 euro za miesięczny bilet to dużo? Nie, zważywszy, że niemal we wszystkich regionach bilety zintegrowane na kolej regionalną, miejską i autobusy i tramwaje są droższe. A w wypadku zakupu Deutschland Ticket, podobnie jak w wypadku biletu za 9 euro, będzie możliwość podróży po całym kraju, a nie tylko jednym landzie. Bardzo pomocne mogą w tym wypadku być Regionalne Expresy, które nierzadko przekraczają granice landów i pędzą z prędkością 160 km/h. Bilety będą ważne od pierwszego do ostatniego dnia miesiąca.

Bilet nie będzie ważny jedynie w szybkich pociągach IC i ICE oraz w międzynarodowych ekspresach. W wypadku korzystania z regionalnych pociągów międzynarodowych będzie trzeba dokupić jedynie tani suplement na przejazd odcinka transgranicznego.

W Polsce są na razie pilniejsze potrzeby

W związku z niemiecką zapowiedzią po raz kolejny odżyły pytania o ewentualną zasadność wprowadzenia takiego biletu w Polsce. Zdaniem Redakcji "Rynku Kolejowego" to zły pomysł, bo Polska ma szereg innych problemów transportowych, które należy rozwiązać w pierwszej kolejności. W naszej sytuacji taki bilet mógłby dać więcej złego niż dobrego – a jeśli wydawać na coś wielkie pieniądze z budżetu państwa, to na „znaczone” pieniądze dla samorządów, które te miałyby obowiązek wydać na transport publiczny – piszemy w naszej analizie.

Podobne zdanie wyraża zresztą właściwie każdy ekspert związany z branżą transportową.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

DB podały datę otwarcia nowej stacji w Stuttgarcie opóźnionej o kilka lat

Infrastruktura

DB podały datę otwarcia nowej stacji w Stuttgarcie opóźnionej o kilka lat

Przemysław Farsewicz 02 sierpnia 2025

Szwajcarzy rozwiązują rozkładowe problemy DB

Tabor i technika

Szwajcarzy rozwiązują rozkładowe problemy DB

Przemysław Jezierski 26 lipca 2025

DB: ICE 3neo z Berlina do Warszawy po 2030 r.

Pasażer

DB: ICE 3neo z Berlina do Warszawy po 2030 r.

Deutsche Bahn 10 lipca 2025

Siemens. ICE 3neo na testach w Żmigrodzie. Po co?

Tabor i technika

Zobacz również:

DB podały datę otwarcia nowej stacji w Stuttgarcie opóźnionej o kilka lat

Infrastruktura

DB podały datę otwarcia nowej stacji w Stuttgarcie opóźnionej o kilka lat

Przemysław Farsewicz 02 sierpnia 2025

Szwajcarzy rozwiązują rozkładowe problemy DB

Tabor i technika

Szwajcarzy rozwiązują rozkładowe problemy DB

Przemysław Jezierski 26 lipca 2025

DB: ICE 3neo z Berlina do Warszawy po 2030 r.

Pasażer

DB: ICE 3neo z Berlina do Warszawy po 2030 r.

Deutsche Bahn 10 lipca 2025

Siemens. ICE 3neo na testach w Żmigrodzie. Po co?

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij