Partnerzy serwisu:
Biznes

PKP Intercity: Konkurencja będzie korzystna także dla nas

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
METRANS
STAUBLI

Data publikacji:
12-09-2024
Ostatnia modyfikacja:
09-09-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
PKP Intercity: Konkurencja będzie korzystna także dla nas
fot. PKP Intercity
Jeśli dominujący operator odpowiednio przygotuje się do otwarcia rynku przewozów, nie musi on na nim stracić, a może nawet zyskać – przekonuje prezes PKP Intercity Janusz Malinowski. Inwestycje przewoźnika w nowy tabor mają przygotować go do skutecznego konkurowania o kontrakty PSC z innymi przewoźnikami, a także do zwiększenia liczby pociągów komercyjnych.

Malinowski ocenił IV Pakiet Kolejowy jako „bardzo korzystny” dla dominującego kolejowego przewoźnika dalekobieżnego. Jak uzasadnił, na konkurencji między przewoźnikami skorzysta cały system kolei pasażerskiej, który przyciągnie do siebie więcej pasażerów (podobną tezę od dawna głoszą przewoźnicy prywatni zarówno w Polsce, jak i za granicą). – Doświadczenia krajów zachodnioeuropejskich wskazują, że po otwarciu rynku pasażerów mocno przybywa, a ceny maleją – „tortu” wystarcza więc, co do zasady, dla wszystkich. Dominujący dotychczas przewoźnik wcale nie musi tracić – wyjaśniał prezes.

Blokowanie konkurencji? To już przeszłość

– Obiecaliśmy, że nie będziemy składać wniosków o test równowagi ekonomicznej do UTK – i dotrzymujemy słowa. Jesteśmy otwarci na konkurencję – zaznaczył prezes PKP Intercity. Jak stwierdził, nawet obecnie większa jej doza wyszłaby spółce na korzyść: pozwoliłaby jej lepiej przygotować się do pełnego otwarcia rynku w roku 2030. – To nadrzędny cel w naszej strategii – przypomniał.

Temu właśnie są podporządkowane prowadzone już i przygotowywane przez PKP Intercity inwestycje. – W samym lipcu podpisaliśmy kontrakty taborowe warte 8 mld zł. Dodajmy do tego 11 mld zł w już realizowanych kontraktach. Jesienią tego roku przewidujemy dwa kolejne duże przetargi na łącznie blisko 10 mld zł: 42 piętrowe EZT z opcją na kolejnych 30 oraz 26 EZT dużych prędkości z opcją na dodatkowych 20 – wyliczył Malinowski.

Zmieniając strukturę taboru, przewoźnik stawia na pojazdy generujące niższe koszty operacyjne. – Musimy być jak najlepiej przygotowani do wojny cenowej – uzasadnił. Więcej informacji o planach taborowych PKP Intercity można znaleźć tutaj.

Furgalski: Pociągi komercyjne – tam, gdzie to możliwe

Tę samą myśl wyraził dosadniej prezes zespołu Doradców Gospodarczych TOR Adrian Furgalski. –Konkurencja nikomu nie zaszkodzi, o ile odbywa się na równych i jasnych zasadach. Jeśli jest chętny, by na danej trasie wykonywać przewozy komercyjne, bez dotacji – trzeba sprawdzić, czy dotacji nie można przekazać gdzie indziej, tam gdzie rzeczywiście jest potrzebna – stwierdził.

Zdaniem Furgalskiego obecny system finansowania przewozów prowadzi często wręcz do marnowania pieniędzy przeznaczonych na kolej. – Dotacja dla PKP Intercity rośnie – a nie zawsze jest przeznaczona na to, na co powinna. Na szczęście zmieniło się podejście polityczne, więc Urząd Transportu Kolejowego inaczej już na to patrzy – ocenił prezes ZDG TOR.

Wzrost szybszy, niż przewiduje UE

W przyjętej w 2020 r. strategii Europejskiego Zielonego Ładu transport kolejowy jest centralnym ogniwem, łączącym różne formy transportu. – Jest on najbardziej przyjazny środowisku i społeczeństwu. Generuje najmniej zanieczyszczeń. W dodatku część przewoźników w Polsce, np. ŁKA [którą obecny prezes PKP Intercity kierował do wiosny bieżącego roku – przyp. RK], jeździ już na energii pochodzącej w większości z odnawialnych źródeł – zwrócił uwagę Malinowski.

W perspektywie do 2030 r. kolejowe przewozy dalekobieżne mają się – w myśl Zielonego Ładu – podwoić. Zdaniem swojego prezesa polski przewoźnik narodowy może tymczasem osiągnąć nawet lepsze wyniki. – PKP Intercity przed pandemią COVID-19 przewiozły 49 mln pasażerów, tymczasem ten rok zamkniemy w granicach 80 mln. W samym sierpniu przewieźliśmy 8,15 mln osób! – przypomniał szef spółki. – Zrewidowaliśmy nasze prognozy przewozowe: przyjęliśmy dość ostrożny, wręcz asekuracyjny wariant, zakładający, że w 2030 r. przewieziemy ok. 110 mln pasażerów. Transport kolejowy może przejmować pasażerów z innych, mniej ekologicznych gałęzi – dodał.

Wypowiedzi J. Malinowskiego i A. Furgalskiego były częścią panelu dyskusyjnego podczas XXXIII Forum Ekonomicznego w Karpaczu.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
METRANS
STAUBLI

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Leo Express z otwartym dostępem na trasie Warszawa – Gdańsk

Biznes

Leo Express z otwartym dostępem na trasie Warszawa – Gdańsk

Mikołaj Kobryński 16 października 2025

Od grudnia kupimy bilety na RegioJet w KOLEO

Biznes

Od grudnia kupimy bilety na RegioJet w KOLEO

Mikołaj Kobryński 25 września 2025

RegioJet pojechał z Krakowa do Warszawy. Tak zaczyna się era konkurencji na kolei! [zdjęcia]

Pasażer

RegioJet pojechał z Krakowa do Warszawy. Tak zaczyna się era konkurencji na kolei! [zdjęcia]

Łukasz Malinowski, współpraca – Mikołaj Kobryński 18 września 2025

RegioJet w Polsce: 195 wagonów od grudnia 2026

Biznes

RegioJet w Polsce: 195 wagonów od grudnia 2026

Mikołaj Kobryński 16 września 2025

Konkurencja po czesku

Pasażer

Konkurencja po czesku

Przemysław B. Jezierski 11 października 2025

Nowa oferta RegioJet od grudnia. Znamy rozkład jazdy

Pasażer

Nowa oferta RegioJet od grudnia. Znamy rozkład jazdy

Mikołaj Kobryński 14 września 2025

Zobacz również:

Leo Express z otwartym dostępem na trasie Warszawa – Gdańsk

Biznes

Leo Express z otwartym dostępem na trasie Warszawa – Gdańsk

Mikołaj Kobryński 16 października 2025

Od grudnia kupimy bilety na RegioJet w KOLEO

Biznes

Od grudnia kupimy bilety na RegioJet w KOLEO

Mikołaj Kobryński 25 września 2025

RegioJet pojechał z Krakowa do Warszawy. Tak zaczyna się era konkurencji na kolei! [zdjęcia]

Pasażer

RegioJet pojechał z Krakowa do Warszawy. Tak zaczyna się era konkurencji na kolei! [zdjęcia]

Łukasz Malinowski, współpraca – Mikołaj Kobryński 18 września 2025

RegioJet w Polsce: 195 wagonów od grudnia 2026

Biznes

RegioJet w Polsce: 195 wagonów od grudnia 2026

Mikołaj Kobryński 16 września 2025

Konkurencja po czesku

Pasażer

Konkurencja po czesku

Przemysław B. Jezierski 11 października 2025

Nowa oferta RegioJet od grudnia. Znamy rozkład jazdy

Pasażer

Nowa oferta RegioJet od grudnia. Znamy rozkład jazdy

Mikołaj Kobryński 14 września 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij