Do PKP Intercity dotarło pierwszych osiem lokomotyw z rodziny Griffin w wersji rozwijającej prędkość 200 km/h. Nowy typ pojazdu otrzymał homologację, co przybliża przewoźnika do rozpoczęcia jego eksploatacji.
Krótki film, na którym widać skład 8 lokomotyw EU200 jadący na wschód przez stację Warszawa Wschodnia, zamieścił na portalu X prezes PKP Intercity Janusz Malinowski. – Zwiększamy zasoby w zakresie trakcji – [to] obecnie najbardziej niezawodne (obok Pendolino) pojazdy w naszej flocie – napisał. Jak przypomniał, inwestycje w nowe elektrowozy mają przynieść skrócenie czasów przejazdu pociągów spółki oraz poprawę ich punktualności.
E4MSUa, które w PKP Intercity będą nosiły oznaczenie serii EU200, to pierwsze polskie lokomotywy przystosowane do jazdy z prędkością 200 km/h. Pierwszy egzemplarz został
ukończony we wrześniu 2023 r., następnie do końca kwietnia bieżącego roku przechodził
testy homologacyjne na torze doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie. Podczas jednej z jazd udało się
rozpędzić lokomotywę aż do 240 km/h.
Wielosystemowe lokomotywy muszą zostać dopuszczone do eksploatacji w Polsce, Niemczech, Czechach, Austrii, na Słowacji oraz na Węgrzech. Na razie udało się uzyskać homologację w naszym kraju, wydaną przez Urząd Transportu Kolejowego. W pozostałych krajach – według deklaracji producenta – wydanie stosownych pozwoleń ma nastąpić
najpóźniej za dwa lata.
Egzemplarze, które dotarły w ubiegłym tygodniu do bazy PKP Intercity, pochodzą z opóźnionego kontraktu na łącznie 15 lokomotyw (zamówienie podstawowe i opcjonalne)
podpisanego w październiku 2021 r. Niezależnie od tego na początku bieżącego roku PKP Intercity i Newag podpisały
umowę na dostawę 63 Griffinów 200 z możliwością zwiększenia zamówienia o kolejne 32.