NUMER 03/2022
NUMER 04/2022
Temat numeru:
Inwestycje infrastrukturalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Jak wygląda sytuacja taboru spalinowego PKP Intercity?

| Jakub Rösler 13.05.2022 7,5k

Jak wygląda sytuacja taboru spalinowego PKP Intercity?
Gama o numerze 004, która jest aktualnie wyłączona po wypadku. Tutaj w 2018 roku Fot. Marcin Kucięba, SM42.pl
W ostatnim czasie PKP Intercity straciły dwie lokomotywy spalinowe SU160 Gama, które brały udział w wypadkach na przejazdach kolejowych. To może skutkować problemami na liniach niezelektryfikowanych, gdzie przewoźnik i tak często sobie nie radzi. Ile spalinowozów używanych obecnie przez przewoźnika jest więc sprawnych?
Opisywaliśmy niedawno dwa wypadki na przejazdach kolejowych, w których brały udział pociągi PKP Intercity prowadzone przez lokomotywy spalinowe SU160 Gama, produkcji bydgoskiej Pesy. Narodowy przewoźnik dysponuje 10 takimi spalinowozami, które weszły do służby w 2015 roku. Omawiane zdarzenia spowodowały, iż obie lokomotywy musiały zostać odstawione i czekają na naprawę bądź oględziny.

Nie jeżdżą 3 Gamy należące do PKP Intercity

– Lokomotywa SU160-004 jest na terenie zakładów PESA Bydgoszcz gdzie będzie wykonywana jej naprawa. Trwa weryfikacja uszkodzeń i szacowanie kosztów. Natomiast pojazd SU160-006 przejdzie w najbliższych dniach oględziny, które pozwolą na określenie zakresu naprawy – poinformowała nas Marta Ziemska, z biura prasowego PKP Intercity.

Jak mówi nam Dyrektor ds. Projektów Strategicznych i Komunikacji w firmie Pesa, Maciej Grześkowiak, lokomotywa o numerze 006 i tak miała wkrótce przejść naprawę poziomu P4, tak więc producent połączy obie naprawy, co pozwoli skrócić czas wyłączenia pojazdu. Grześkowiak dodaje też, że w sumie z ruchu wyłączone są trzy SU160 - wszystkie z powodu wypadków. Jak wyjaśnia, zakres zniszczeń przy poprzednich zderzeniach był większy, więc komisja musi najpierw ustalić czy nie doszło np. do naruszenia konstrukcji. A to trwa. 

Problemy na Ziemi Lubuskiej, a tabor spalinowy wiekowy

PKP Intercity od dawna ma problemy w realizowaniu połączeń obsługiwanych przez składy wagonowe ciągnięte lokomotywami spalinowymi. Wielokrotnie pisaliśmy o problemach podróżnych udających się do Gorzowa Wielkopolskiego czy Żagania, którzy z powodu częstych awarii spalinowozów narażeni są na autobusową komunikację zastępczą bądź też zupełne odwołanie połączeń. Dlatego wyłączenie dwóch kolejnych lokomotyw może powodować dalsze utrudnienia w realizowaniu rozkładu jazdy. Warto dodać, że Gamy są najnowszymi zbudowanymi od podstaw spalinowami, jakimi dysponuje PKP Intercity.

Reszta taboru przewoźnika to zmodernizowane wersje lokomotywy SM42, a także lokomotywy serii 754, które są dzierżawione od kolei czeskich.

Statystyki wyglądają całkiem dobrze

W związku z ostatnimi wydarzeniami zapytaliśmy więc przewoźnika o to, ile lokomotyw spalinowych użytkuje, a także ile z nich jest sprawnych. – PKP Intercity dysponuje obecnie 31 lokomotywami, spośród których 7 jest dzierżawionych. Posiadamy 5 lokomotyw serii 754,10 lokomotyw serii SU160 GAMA, 1 lokomotywę GAMA typu 111Db-001, 4 lokomotywy serii SU4220, 10 lokomotyw serii SU4210, 1 lokomotywę serii SU42. Obecnie w eksploatacji jest 27 lokomotyw. Pozostałe brały udział w wypadkach komunikacyjnych z samochodami na przejazdach kolejowych i musiały zostać skierowane na naprawy – przekazała nam Marta Ziemska, z biura prasowego PKP Intercity.

Gama typu 11Db-001 należy formalnie do Pesy, lecz jest aktualnie użytkowana przez PKP Intercity. Przewoźnik stopniowo odbiera także lokomotywy SU4220, które już wożą pasażerów. PKP Intercity prowadzi właśnie postępowanie dotyczące zakupu 16 lokomotyw hybrydowych, od ogłoszenia w styczniu nie posunęło się ono zanadto do przodu.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI

Charków równo po trzech miesiącach uruchomi metro 706

Charków równo po trzech miesiącach uruchomi metro

Infrastruktura Metro w Charkowie – drugim największym mieście Ukrainy, znajdującym się na wschodzie kraju, blisko granicy z Rosją – przestało kursować 24 lutego. Lokalne władze przekonują, że konieczne jest rychłe wznowienie kursowania kolei podziemnej, by normalnie mogła funkcjonować gospodarka miasta. Ponowny start zapowiadany jest na 24 maja.


Warszawa: Zmiany na Gagarina z powodu kolektora i tramwaju 2,1k

Warszawa: Zmiany na Gagarina z powodu kolektora i tramwaju

Zintegrowany transport W poniedziałek, 23 maja, rozpoczną się pierwsze roboty budowlane na ul. Gagarina, związane z nową trasą tramwajową oraz kolektorem ściekowym. Ulica zostanie zwężona do dwóch pasów w stronę Wisłostrady i do jednego w kierunku centrum – ruch będzie się odbywać po jednej jezdni. Zmiany będą także wprowadzone na skrzyżowaniu z ul. Czerniakowską.

WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2022
NUMER 04/2022
Wojna w Ukrainie siłą rzeczy powraca i w tym numerze. Tym razem przyglądamy się jej wpływowi na bieżącą sytuację na krajowym rynku budowlanym oraz perspektywie dla inwestycji kolejowych – oprócz wszystkich tragicznych skutków rosyjskiej inwazji mamy bowiem jeszcze na głowie brak zatwierdzenia dla środków z KPO, który skutecznie powstrzymuje inwestycje w branży. Staramy się też spojrzeć dalej i poszukać odpowiedzi na pytanie, jak pandemia oraz konflikt wpłyną na rolę kolei w świecie, który chce coraz mniej polegać na paliwach kopalnych. W numerze sporo uwagi poświęcamy także projektowi Kolej Plus oraz kwestiom mobilności miejskiej. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5