NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Ekologia pomaga kolei zmniejszyć presję cen prądu

| Kasper Fiszer 14.02.2022 1,1k

Ekologia pomaga kolei zmniejszyć presję cen prądu
Stacja ATarnowskie Góryfot. Kasper Fiszer
Problemy związane z podniesieniem cen prądu mogą zostać przynajmniej częściowo rozwiązane, jeśli branża kolejowa będzie kontynuować wysiłki związane z nurtem ekologicznym – ocenia PKP Energetyka. W krótkim horyzoncie czasowym pomóc może choćby eco-driving, w dłuższym – zmiana źródeł energii na odnawialne.
Polscy przewoźnicy kolejowi coraz głośniej mówią o problemach, jakie wynikają ze wzrostu cen energii elektrycznej na rynku. Choćby PKP Intercity oczekuje od państwa zwiększenia dotacji do uruchamianych przez siebie kursów właśnie z powodu wzrostu kosztów związanych z zakupem prądu. O dużej dynamice cen mówi także PKP Energetyka, główny dostawca energii dla branży.

Branża realizuje program Zielona Kolej 


– Wspólnie z klientami staramy się aktywnie szukać rozwiązań – mówi Katarzyna Koper, dyrektor Biura Relacji Zewnętrznych PKP Energetyka. Wskazuje tu na trzy czynniki, które w jej opinii zmniejszają ryzyko cenowe zarówno po stronie zamawiającego, jak i dostawcy: mają być to długość okresu obowiązywania umowy, rodzaj zamawianej energii (konwencjonalna bądź pochodząca ze źródeł odnawialnych) oraz optymalizacja jej zużycia. Tłumaczy, że im dłuższy jest kontrakt, tym dostawca ma większą możliwość zarządzania ryzykiem związanym z dynamiką cen na hurtowym rynku energii. To z kolei przekłada się na lepsze warunki cenowe dla odbiorcy.

Przypomina też, że branża kolejowa rozpoczęła realizację programu Zielona Kolej. – Jego celem jest zmiana miksu konsumpcji energii ze źródeł konwencjonalnych na tę z OZE – mówi nasza rozmówczyni. – Taka zmiana spowoduje ograniczenie presji ekonomicznej wywołanej wzrostem cen surowców niezbędnych do wytworzenia energii konwencjonalnej – ocenia.

Ważne oszczędności energii 

Przewoźnicy coraz częściej stosują też zasady tzw. eco-drivingu czy rekuperację (zwrotu energii do sieci trakcyjnej w czasie hamowania pociągu). – To realne działania, które tylko w ubiegłym roku przyniosły branży 13,6 gigawatogodzin oszczędności – szacuje przedstawicielka PKP Energetyka. Dodaje, że w ostatnich latach branża kolejowa podjęła bardzo duże wysiłki w kierunku zwiększenia swojej efektywności energetycznej.

Jak dodaje, to w dużej mierze efekt działań Centrum Efektywności Energetycznej Kolei, które odpowiada m.in. za program Zielona Kolej – jego założenia mówią o docelowo stuprocentowym udziale energii ze źródeł odnawialnych w miksie energetycznym branży. – Warto zauważyć, że w styczniu ŁKA została pierwszym przewoźnikiem w Polsce, który podpisał kontrakt gwarantujący określony wolumen dostaw energii pochodzącej z OZE.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5