NUMER 10/2021
NUMER 11/2021
Temat numeru:
Zielona Kolej
szukaj
Śledź nas:

MI: PKP IC chce większej dotacji, bo drożeje prąd. Co dla przewoźników towarowych?

| Kasper Fiszer 16.11.2021 2k

MI: PKP IC chce większej dotacji, bo drożeje prąd. Co dla przewoźników towarowych?
Pociąg PKP Intercity w Świdnikufot. Kasper Fiszer
Rząd deklaratywnie wspiera rozwój kolei w Polsce, ale może on zostać w pewnym zakresie zahamowany poprzez duży wzrost cen energii. Być może największy operator pasażerski w kraju otrzyma z tego tytułu więcej środków z budżetu państwa. Spółkom towarowym musi zaś wystarczyć tzw. ulga intermodalna, która dostępna jest wyłącznie w przypadku uruchamiania pociągów o takim właśnie charakterze.
W październiku zapytaliśmy PKP Intercity o konsekwencje wzrostu cen energii elektrycznej. Największy przewoźnik dalekobieżny w kraju wypowiedział się w tej sprawie bardzo ostrożnie, wskazując jedynie, że o ewentualnych zmianach w swojej ofercie biletowej będzie informował pasażerów z odpowiednim wyprzedzeniem. Nie odniósł się natomiast wprost do kwestii ceny swoich usług dla organizatora przewozów. Jak potwierdziła jednak strona rządowa, spółka oczekuje od państwa dodatkowych środków.

MI czeka na decyzję ministra finansów

– Do naszego ministerstwa wpłynął wniosek PKP Intercity dotyczący zwiększenia dofinansowania dalekobieżnych kolejowych przewozów pasażerskich w 2022 r. realizowanych na podstawie umowy ramowej o świadczenie usług publicznych w zakresie międzywojewódzkich i międzynarodowych kolejowych przewozów pasażerskich – mówi Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury. Podkreśla, że decyzja w tej sprawie jeszcze nie zapadła. Ewentualne podniesienie dotacji ma być uzależnione od stanowiska ministra finansów.

Resort ocenia także, że każda podwyżka cen energii jest dużym wyzwaniem dla przedsiębiorstw – zwłaszcza z tych branż, które charakteryzują się dużym zapotrzebowaniem na prąd, w tym z branży kolejowej. – Polski rząd postrzega transport kolejowy jako jedną z głównych alternatyw dla bardziej emisyjnych gałęzi transportu – usłyszeliśmy od naszego rozmówcy, który zwrócił uwagę na sytuację spółek zajmujących się przewozem towarów i zapewnił, że rząd będzie promował ten obszar ich działalności. Wśród środków mających służyć wzmocnieniu branży wymienił on tzw. ulgę intermodalną dotyczącą stawek opłat za korzystanie z infrastruktury.

Rząd: ulga intermodalna to skuteczny sposób wsparcia

– Wynosi ona 25 proc. wartości opłaty za przejazd pociągu kwalifikującego się do udzielenia ulgi – stwierdził. Dodał, że obecnie wypracowane rozwiązania pozwalają na stosowanie tego upustu do końca 2023 r., a MI chciałoby, by taka możliwość istniała także w dalszej perspektywie. – Zwiększający się udział transportu intermodalnego nie został zahamowany pomimo ogólnoświatowego kryzysu gospodarczego spowodowanego pandemią COVID-19 – wskazuje także przedstawiciel ministerstwa, przekonując, że istniejące obecnie wsparcie jest skuteczne.

Nie poinformował przy tym o planach jego zwiększenia w związku z dużą dynamiką cen energii. Dodajmy, że część operatorów, która zakontraktowała wcześniej dostawy energii umowami wieloletnimi, odczuje obecne wzrosty z pewnym opóźnieniem. W perspektywiue kolejnego roku czy dwóch lat podniesienie kosztów działalności wydaje się jednak nieuniknione.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46055)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46055)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 11/2021
NUMER 11/2021
W najnowszym numerze miesięcznika "Rynek Kolejowy" przyjrzeliśmy się polskiej i europejskiej polityce wobec programu Zielona Kolej. Oprócz tego piszemy m. in. o problemach z projektowaniem nowych linii kolejowych i ważnych zmianach w podatku od nieruchomości kolejowych. Przyjrzeliśmy się tez zasadności połączeń kolejowych do lotnisk regionalnych i tematowi podwyżek cen energii. Zapraszamy do Czytania!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5