NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

PKP Cargo: Koniec dialogu w sprawie podwyżek

| Roman Czubiński 03.03.2022 7,9k

PKP Cargo: Koniec dialogu w sprawie podwyżek
fot. Jędrzej Pilarski
Nie udało się osiągnąć porozumienia w sprawie wynagrodzeń w PKP Cargo. Związkowcy domagają się kilkusetzłotowych podwyżek od początku drugiego kwartału, zarząd twierdzi tymczasem, że potrzebne są dłuższe analizy. Dialog społeczny między stronami został zakończony 1 marca.
Zarząd PKP Cargo chce, by decyzję w sprawie ewentualnych podwyżek poprzedziły analizy wyników finansowych nie tylko za rok 2021, ale także za pierwszy kwartał bieżącego roku. Jak poinformowała spółka, zarząd przedstawił taką propozycję związkom zawodowym.

Tym ostatnim zależało natomiast na tym, by decyzję podjęto jak najszybciej. Strona społeczna oczekiwała od zarządu PKP Cargo osiągnięcia porozumienia do końca lutego. W przeciwnym razie zapowiadała wysunięcie roszczeń w trybie ustawy o sporach zbiorowych. Wobec niemożności uzgodnienia stanowisk strony – jak informuje Polska Agencja Prasowa – podpisały protokół kończący dialog społeczny.

– Myślę, że zarząd zna kondycję firmy i wie, jakie propozycje może złożyć – komentuje prezes Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych Leszek Miętek. W jego ocenie przebieg długotrwałego dialogu społecznego nie rokował pozytywnego zakończenia. – Władze PKP Cargo nie proponowały żadnych podwyżek. Złożyliśmy więc tożsame żądania, ale już w trybie ustawy o rozwiązywaniu sporów zbiorowych – informuje związkowiec. Jeśli do 7 marca zarząd nie spełni żądań ZZMK, organizacja wejdzie z pracodawcą w spór zbiorowy. Następnym krokiem – jeśli postulaty nadal nie doczekają się spełnienia – może być się referendum strajkowe.

Jak pisaliśmy przed miesiącem, na poprzednim spotkaniu – 31 stycznia – postulaty zgłaszane przez związki zawodowe (systemowa podwyżka wynagrodzeń od 1 kwietnia br. z uwzględnieniem wyników finansowych za rok 2021 oraz bieżącej sytuacji spółki) nie zostały spełnione. Centrale związkowe oczekują podwyżki wynagrodzenia zasadniczego o 600 zł (i proporcjonalnej dla osób wynagradzanych według wskaźnika) oraz rekomendują analogiczne podwyżki w spółkach-córkach PKP Cargo.

Ostatnia systemowa podwyżka płac w PKP Cargo miała miejsce w roku 2019. Zdaniem związkowców wzrost wynagrodzeń u konkurencji może skłaniać wielu zatrudnionych do zmiany pracodawcy. W obliczu rosnącej luki kadrowej na rynku – zwłaszcza w przypadku maszynistów – taki rozwój wydarzeń jest prawdopodobny.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5