Pierwszy z 26 zamówionych w Stadlerze zespołów trakcyjnych dotarł 11 marca do Słowenii. Teraz wyprodukowany w Siedlcach pojazd będzie musiał przejść badania homologacyjne.
Słoweńcy,
w kwietniu 2018 roku, zamówili 26 pojazdy różnych typów. Pierwszy z tych, który wjechał do Słowenii, należy do serii spalinowych zespołów trakcyjnych Flirt z trzema członami i pośrednim członem silnikowym z motorem Deutz. Łącznie będzie ich pięć i będą mogły kursować z prędkością do 140 km/h po liniach lokalnych.
W następnych miesiącach realizowane mają być dostawy dziesięciu piętrowych, trójczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych Kiss, mogących kursować z prędkością 160 km/h. Zapewnią one komunikację pomiędzy największymi miastami Słowenii. Realizowana będzie też dostawa 11 sztuk czteroczłonowych elektrycznych Flirtów na 160 km/h. Docelowo mają one posiadać homologację także w Austrii i w Chorwacji, dzięki czemu będą mogły obsługiwać ruch międzynarodowy. Co ważne dla producenta: kontrakt ma szansę być podwojony.
Na razie nie wiadomo, kiedy nowe pojazdy ze Stadlera przewiozą pierwszych pasażerów w Slowenii, wiadomo natomiast, że zastąpią tam ostatnie EN57 wyprodukowane w Pafawagu. Obecnie ruch pociągów pasażerskich jest w Słowenii całkowicie wstrzymany. Kraj sąsiaduje z północą Włoch, gdzie występuje obecnie niezwykle wysoki procent osób chorych, zarażonych koronawirusem.