Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Pierwszy Flirt dla LTG Link zaprezentowany

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
30-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
30-10-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy/Stadler

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Pierwszy Flirt dla LTG Link zaprezentowany
fot. Stadler, mat. pras.
Litewski państwowy przewoźnik kolejowy LTG Link zaprezentował pierwszą spośród 15 zamówionych jednostek elektrycznych Flirt produkcji Stadlera. Są to zespoły trakcyjne przeznaczone do obsługi przewozów dalekobieżnych, złożone z pięciu członów. Kontrakt z pokaźnym prawem opcji obejmuje również dostawę krótszych pojazdów z modułami bateryjnymi, które będą obsługiwały relacje regionalne.

W połowie października pierwszy spośród 15 zamówionych elektrycznych zespołów trakcyjnych Flirt produkcji Stadlera został dostarczony na Litwę. Informowaliśmy o tym szerzej na łamach “Rynku Kolejowego” tutaj. Przypomnijmy, że pojazd ten został dostarczony w ramach kontraktu obejmującego dostawę 9 pięcioczłonowych jednostek elektrycznych w wariancie dalekobieżnym oraz 6 pociągów regionalnych, złożonych z trzech “zwykłych” członów i krótkiego członu bateryjnego, które będą mogły być zasilane zarówno z sieci trakcyjnej, jak i modułów bateryjnych. Litewski państwowy przewoźnik kolejowy LTG Link zawarł rzeczoną umowę ze Stadlerem w 2023 roku. Obejmuje ona również dostawę części zamiennych i świadczenie usługi wsparcia technicznego dla każdego pojazdu przez okres 10 lat od jego dostarczenia.

W ramach umowy przewidziano również prawo opcji w bardzo szerokim zakresie, umożliwiające pozyskanie do 13 pojazdów w wariancie dalekobieżnym oraz maksymalnie 26 pociągów z modułami bateryjnymi (do 15 sztuk o zasięgu 100 kilometrów i do 11 sztuk o zasięgu 70 kilometrów). Do tej pory zamawiający nie podjął decyzji o pozyskaniu kolejnych pojazdów. Co istotne, wszystkie pociągi powstają w zakładzie produkcyjnym Stadlera w Siedlcach. Są oczywiście szerokotorowe – nie licząc budowanej Rail Baltiki, litewska sieć kolejowa składa się z tras z rozstawem szyn 1520 mm. Wróćmy jednak do pierwszego dostarczonego Flirta w wariancie dalekobieżnym. W dniu 28 października został on oficjalnie zaprezentowany na dworcu głównym w Wilnie. Podczas wydarzenia obecny był m.in. Juras Taminskas, który we wrześniu objął urząd ministra transportu i komunikacji.

Trudno się dziwić, że prezentacji pierwszego Flirta dla narodowego przewoźnika nadano tak dużą rangę – w skali liczącego 2,9 mln mieszkańców państwa jest to znaczące wydarzenie. Zakup nowych jednostek elektrycznych jest ponadto częścią dużego programu elektryfikacji kolei na Litwie – do 2026 roku zelektryfikowanych ma zostać 731 kilometrów tras, stanowiących ok. 28% sieci kolejowej w kraju. Pomiędzy Wilnem a Kłajpedą pojazdy elektryczne będą mogły osiągać prędkość 160 km/h. Ich wprowadzenie ma także zapewnić odczuwalną poprawę komfortu podróżowania, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami, dla których mają być w pełni dostępne. W przypadku Flirtów w wariancie dalekobieżnym do dyspozycji pasażerów będzie ok. 200 miejsc siedzących, z czego tylko 16 w 1. klasie.

Będą to także pierwsze pociągi na Litwie po kilkuletniej przerwie, w których znajdzie się strefa bistro, w której podróżni będą mogli kupić ciepłe posiłki i napoje. Każdy Flirt w wersji przeznaczonej do obsługi relacji dalekobieżnych pomieści co najmniej 4 rowerów. Użycie sformułowania “co najmniej” nie jest tu przypadkowe – przestrzeń pasażerska została tak zaaranżowana, aby można było zapewnić kolejnych 26 miejsc na rowery, w zależności od zapotrzebowania, np. w sezonie letnim. Co oczywiste, wszystkie pociągi będą klimatyzowane, a pod każdym fotelem znajdzie się gniazdko elektryczne. Do dyspozycji każdego pasażera będzie także indywidualne oświetlenie, czy stolik. W przypadku Flirtów w wariancie dalekobieżnym w każdym członie znajdzie się jedna para drzwi wejściowych.

Uwagę zwraca nieco inny design, zbliżony do Flirtów z ostatniej dostawy dla Białorusi. Przypomnijmy, że z uwagi na inny rozstaw szyn nowe pojazdy zostały przewiezione na Litwę samochodami ciężarowymi w częściach i zmontowane na miejscu. – Będziemy wykorzystywać te pojazdy przez wiele dekad, dlatego zwróciliśmy szczególną uwagę na wygodę i ergonomię. Wprowadzając te pociągi do naszego parku taborowego, oferujemy pasażerom nowy poziom komfortu podróży, dlatego mamy nadzieję, że jeszcze więcej mieszkańców i turystów wybierze podróż koleją – powiedziała Kristina Meidė, dyrektor generalna LTG Link. Oprócz przywołanej wcześniej relacji z Wilna do Kłajpedy nowe pojazdy mają pojawić się na trasach z Wilno – Varėna – Marcinkonys oraz Kowno – Šiauliai.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Więcej Citylinków dla Utah produkowanych w… Utah

Tabor i technika

Więcej Citylinków dla Utah produkowanych w… Utah

Paulina Piziorska 31 października 2025

Stadler w Polsce. Dynamiczne tempo wzrostu

Tabor i technika

Stadler w Polsce. Dynamiczne tempo wzrostu

Łukasz Malinowski, współpr. Kasper Fiszer 24 października 2025

Stadler: Pierwszy Flirt dla LTG Link już w Wilnie

Tabor i technika

Stadler: Pierwszy Flirt dla LTG Link już w Wilnie

Jakub Rösler 15 października 2025

Zobacz również:

Duży przetarg na pociągi dla kolei aglomeracyjnej w Budapeszcie

Tabor i technika

Duży przetarg na pociągi dla kolei aglomeracyjnej w Budapeszcie

Mikołaj Kobryński 31 października 2025

P5 lubuskich SA105. Jedna oferta w przetargu

Tabor i technika

P5 lubuskich SA105. Jedna oferta w przetargu

Mikołaj Kobryński 28 października 2025

Nowa jednostka elektryczna Alstomu. Pojedzie na lotnisko w Barcelonie

Tabor i technika

Pozostałe z wątku:

Więcej Citylinków dla Utah produkowanych w… Utah

Tabor i technika

Więcej Citylinków dla Utah produkowanych w… Utah

Paulina Piziorska 31 października 2025

Stadler w Polsce. Dynamiczne tempo wzrostu

Tabor i technika

Stadler w Polsce. Dynamiczne tempo wzrostu

Łukasz Malinowski, współpr. Kasper Fiszer 24 października 2025

Stadler: Pierwszy Flirt dla LTG Link już w Wilnie

Tabor i technika

Stadler: Pierwszy Flirt dla LTG Link już w Wilnie

Jakub Rösler 15 października 2025

Zobacz również:

Duży przetarg na pociągi dla kolei aglomeracyjnej w Budapeszcie

Tabor i technika

Duży przetarg na pociągi dla kolei aglomeracyjnej w Budapeszcie

Mikołaj Kobryński 31 października 2025

P5 lubuskich SA105. Jedna oferta w przetargu

Tabor i technika

P5 lubuskich SA105. Jedna oferta w przetargu

Mikołaj Kobryński 28 października 2025

Nowa jednostka elektryczna Alstomu. Pojedzie na lotnisko w Barcelonie

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij