Litewski państwowy przewoźnik kolejowy LTG Link zaprezentował pierwszą spośród 15 zamówionych jednostek elektrycznych Flirt produkcji Stadlera. Są to zespoły trakcyjne przeznaczone do obsługi przewozów dalekobieżnych, złożone z pięciu członów. Kontrakt z pokaźnym prawem opcji obejmuje również dostawę krótszych pojazdów z modułami bateryjnymi, które będą obsługiwały relacje regionalne.
W połowie października pierwszy spośród 15 zamówionych elektrycznych zespołów trakcyjnych Flirt produkcji Stadlera został dostarczony na Litwę.
Informowaliśmy o tym szerzej na łamach “Rynku Kolejowego” tutaj. Przypomnijmy, że pojazd ten został dostarczony w ramach kontraktu obejmującego dostawę 9 pięcioczłonowych jednostek elektrycznych w wariancie dalekobieżnym oraz 6 pociągów regionalnych, złożonych z trzech “zwykłych” członów i krótkiego członu bateryjnego, które będą mogły być zasilane zarówno z sieci trakcyjnej, jak i modułów bateryjnych.
Litewski państwowy przewoźnik kolejowy LTG Link zawarł rzeczoną umowę ze Stadlerem w 2023 roku. Obejmuje ona również dostawę części zamiennych i świadczenie usługi wsparcia technicznego dla każdego pojazdu przez okres 10 lat od jego dostarczenia.
W ramach umowy przewidziano również prawo opcji w bardzo szerokim zakresie, umożliwiające pozyskanie do 13 pojazdów w wariancie dalekobieżnym oraz maksymalnie 26 pociągów z modułami bateryjnymi (do 15 sztuk o zasięgu 100 kilometrów i do 11 sztuk o zasięgu 70 kilometrów). Do tej pory zamawiający nie podjął decyzji o pozyskaniu kolejnych pojazdów. Co istotne, wszystkie pociągi powstają w zakładzie produkcyjnym Stadlera w Siedlcach. Są oczywiście szerokotorowe – nie licząc budowanej Rail Baltiki, litewska sieć kolejowa składa się z tras z rozstawem szyn 1520 mm. Wróćmy jednak do pierwszego dostarczonego Flirta w wariancie dalekobieżnym. W dniu 28 października został on oficjalnie zaprezentowany na dworcu głównym w Wilnie. Podczas wydarzenia obecny był m.in. Juras Taminskas, który we wrześniu objął urząd ministra transportu i komunikacji.
Trudno się dziwić, że prezentacji pierwszego Flirta dla narodowego przewoźnika nadano tak dużą rangę – w skali liczącego 2,9 mln mieszkańców państwa jest to znaczące wydarzenie. Zakup nowych jednostek elektrycznych jest ponadto częścią dużego programu elektryfikacji kolei na Litwie – do 2026 roku zelektryfikowanych ma zostać 731 kilometrów tras, stanowiących ok. 28% sieci kolejowej w kraju. Pomiędzy Wilnem a Kłajpedą pojazdy elektryczne będą mogły osiągać prędkość 160 km/h. Ich wprowadzenie ma także zapewnić odczuwalną poprawę komfortu podróżowania, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami, dla których mają być w pełni dostępne. W przypadku Flirtów w wariancie dalekobieżnym do dyspozycji pasażerów będzie ok. 200 miejsc siedzących, z czego tylko 16 w 1. klasie.
Będą to także pierwsze pociągi na Litwie po kilkuletniej przerwie, w których znajdzie się strefa bistro, w której podróżni będą mogli kupić ciepłe posiłki i napoje. Każdy Flirt w wersji przeznaczonej do obsługi relacji dalekobieżnych pomieści co najmniej 4 rowerów. Użycie sformułowania “co najmniej” nie jest tu przypadkowe – przestrzeń pasażerska została tak zaaranżowana, aby można było zapewnić kolejnych 26 miejsc na rowery, w zależności od zapotrzebowania, np. w sezonie letnim. Co oczywiste, wszystkie pociągi będą klimatyzowane, a pod każdym fotelem znajdzie się gniazdko elektryczne. Do dyspozycji każdego pasażera będzie także indywidualne oświetlenie, czy stolik. W przypadku Flirtów w wariancie dalekobieżnym w każdym członie znajdzie się jedna para drzwi wejściowych.
Uwagę zwraca nieco inny design, zbliżony do Flirtów z ostatniej dostawy dla Białorusi. Przypomnijmy, że z uwagi na inny rozstaw szyn nowe pojazdy zostały przewiezione na Litwę samochodami ciężarowymi w częściach i zmontowane na miejscu. – Będziemy wykorzystywać te pojazdy przez wiele dekad, dlatego zwróciliśmy szczególną uwagę na wygodę i ergonomię. Wprowadzając te pociągi do naszego parku taborowego, oferujemy pasażerom nowy poziom komfortu podróży, dlatego mamy nadzieję, że jeszcze więcej mieszkańców i turystów wybierze podróż koleją – powiedziała Kristina Meidė, dyrektor generalna LTG Link. Oprócz przywołanej wcześniej relacji z Wilna do Kłajpedy nowe pojazdy mają pojawić się na trasach z Wilno – Varėna – Marcinkonys oraz Kowno – Šiauliai.