Pierwszy z 14 zespołów trakcyjnych ED74, które dla PKP Intercity modernizuje konsorcjum ZNTK Mińsk Mazowiecki i Pesa został publicznie zaprezentowany podczas targów Trako.
Efekty modernizacji są widoczne gołym okiem. Najważniejsza zmiana z punktu widzenia pasażera to kompletnie przearanżowane wnętrze z nowymi fotelami. Mniejsze są okna, jest nowa informacja pasażerska, wydajniejsza klimatyzacja. Niemal wszystko prezentuje się o niebo lepiej niż przed przebudową.
– Każde miejsce będzie miało dostęp do gniazdka elektrycznego. Ponadto w każdym składzie zostaną zainstalowane wzmacniacze sygnału komórkowego. Pojazdy będą również dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. W każdym składzie będzie miejsce przeznaczone do przewozu rowerów. Zmodernizowane pojazdy zostaną także lepiej wygłuszone, co pozytywnie wpłynie na komfort podróży – poinformowało Ministerstwo Infrastruktury.
Względem pierwszej prezentacji bardzo przyjemnego pojazdu,
na której byliśmy obecni w marcu, zmiany przeszedł przedsionek przeznaczony do przewozu rowerów. Teraz, zamiast wzdłuż ściany bocznej, rowery mamy przewozić na ścianie oddzielającej kabinę maszynisty od przestrzeni pasażerskiej i na rozbudowanym wiatrołapie. Dostęp do tego miejsca wciąż jest koszmarny, umieszczenie rowerów na wieszaków – trudne, zawieszone rowery będą też przeszkadzać w wejściu do mikroprzedziału, z pewnością nie ułatwią pracy kierownikowi pociągu, któremu zorganizowano tu miejsce pracy.
Dostawa wszystkich 14 zmodernizowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych nastąpi do czerwca 2023 roku. Wartość zamówienia wynosi 274,8 mln zł.