Stadler pozyskał zamówienie na pierwszy dwutrakcyjny (spalinowo-elektryczny) pociąg Flirt. Zlecenie na produkcję pięciu takich pojazdów złożył region Doliny Aosta w północno-zachodniej części Włoch.
Wartość zamówienia wynosi 43 miliony euro. Pociągi mogą jeździć z napędem diesla lub elektrycznym z wykorzystaniem sieci trakcyjnej 3 kV DC. Będą eksploatowane w obszarze przewozów pasażerskich między miejscowością Aosta a Turynem. Pojazdy należą do najnowszej generacji Flirt3 i zostaną dostarczone zamawiającemu w 2018 roku. Nowy Flirt3 odpowiada najnowszym normom i standardom TSI. Pojazd dopełnia paletę możliwych konfiguracji pociągów EMU, DMU i BMU. Dzięki temu każdy klient może dopasować zamawiany pociąg pod względem funkcjonalności i cech eksploatacyjnych do swoich potrzeb – teraz do dyspozycji są pojazdy EMU (elektryczne zespoły trakcyjne), DMU (zespoły trakcyjne z napędem spalinowym) oraz dwutrakcyjne BMU. Zakres zlecenia obejmuje także szkolenie personelu, dokumentację techniczną, części zamienne oraz umowę serwisową na okres pięciu lat. Dodatkowo umowa przewiduje opcję zamówienia kolejnych pięciu pociągów oraz przedłużenia umowy serwisowej o trzy lata. W takim przypadku wartość zlecenia wzrośnie do 94 milionów euro.
Podobnie jak pozostałe pociągi Flirt, pojazdy te charakteryzują się w opisie producenta "przyjaznymi, bardzo dobrze wyciszonymi i wygodnymi dla pasażerów wnętrzami". Przestronne przedziały wielofunkcyjne przystosowane do przewożenia rowerów i wózków, klimatyzacja oraz nowoczesne wyposażenie zapewnią wysoki komfort podróży. Dzięki lekkiej, aluminiowej konstrukcji pojazdy są lżejsze, co przekłada się na niższe koszty eksploatacji, energii i utrzymania technicznego. Są także dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się i odpowiadają najwyższym standardom bezpieczeństwa. Trójczłonowe pojazdy posiadają 178 miejsc siedzących, w tym 19 siedzeń składanych. Wnętrze pojazdu jest przestronne, dobrze doświetlone, wyposażone w estetyczne, komfortowe fotele. Pociągi osiągają maksymalną prędkość eksploatacyjną 160 km/h w trybie elektrycznym i 140 km/h w trybie spalinowym.
Każdy pojazd składa się z trzech wagonów i umiejscowionego między nimi modułu napędowego z silnikiem diesla. W przyszłości, w razie większego zapotrzebowania na miejsca, możliwe jest przyłączenie dodatkowego, czwartego członu.
Szczególną uwagę poświęcono wymaganiom dotyczącym serwisu i utrzymania pojazdów. Wszystkie podzespoły systemu napędowego są rozmieszczone w taki sposób, aby były łatwo dostępne podczas procesu serwisowania. Urządzenia napędowe pojazdów posiadają przy eksploatacji elektrycznej z napędem trakcyjnym 3kV maksymalną moc 2600 kW oraz 700 kW przy napędzie diesla. Napęd spalinowy zapewniany jest przez dwa nowoczesne, ośmiocylindrowe silniki diesla pracujące w systemie Common Rail, spełniające wymagania w zakresie emisji EURO-IIIB.
Dużą wagę przywiązano do aerodynamicznej optymalizacji formy pociągu. Dzięki temu zmniejszony został opór powietrza podczas jazdy, co z kolei przyczynia się do większej wydajności w wykorzystaniu energii, a także zmniejszeniu poziomu hałasu przy każdej prędkości. Wliczając to zamówienie, Stadler sprzedał we Włoszech łącznie 158 pojazdów, w tym 5 typu Flirt BMU, 81 typu Flirt EMU, 46 pojazdów GTW DMU oraz 26 pojazdów DMU skonstruowanych zgodnie z indywidualnymi wymaganiami klienta.