NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Pierwsze nowe wagony dla PKP Intercity będą gotowe w 2020 roku

| Michał Szymajda 16.01.2020 14,5k

Pierwsze nowe wagony dla PKP Intercity będą gotowe w 2020 roku
Fot. ms, rynek-kolejowy (zdjęcie ilustracyjne)
FPS – H. Cegielski wyprodukuje w 2020 kilkadziesiąt nowych wagonów z kontraktu na 81 pojazdów dla PKP Intercity. Trudno jednak dokładnie określić, kiedy rozpoczną kursowanie, ponieważ procedury dopuszczenia w 2020 roku zmienią się i jeszcze nie wiadomo czy przyspieszy, czy opóźni to cały proces.
Kontrakt na modernizację 90 wagonów 174A dla PKP Intercity udało się FPS zakończyć na pół roku przed ostatecznym terminem. Skutkuje to włączeniem ich wszystkich do pociągów PKP Intercity. Przed FPS kolejne wyzwanie: buduje zupełnie nowy typ wagonu z przeznaczeniem do ruchu międzynarodowego.

– Jesteśmy po badaniach zderzeniowych tego wagonu, prowadzone są badania statyczne pudła. Zgodnie z harmonogramem w 2020 roku gotowych ma być kilkadziesiąt nowych pojazdów – powiedział Hubert Stępniewicz, prezes FPS – H. Cegielski. Zaznacza jednak, że procedura dopuszczenia do ruchu pojazdów zmieni się w połowie 2020 roku, a to może mieć swoje konsekwencje.

Zmienia się procedura dopuszczenia pojazdów kolejowych

– Po 16 czerwca zmieni się procedura dopuszczenia pojazdów i cały proces będzie koordynowany przez Europejską Agencję Kolejową, nie przez UTK. W związku z tym nie mamy w tej chwili dokładnej wiedzy, jak ten proces będzie wyglądał, jakie dodatkowe wymagania mogą się pojawić wobec nas, jako producentów i ile czasu to będzie w praktyce trwało – dodał Stępniewicz. Ocenił jednak, że zmiana, która będzie dotyczyć wszystkich europejskich (i nie tylko) producentów taboru kolejowego, może przynieść dobry efekt.

– Możliwość homologowania wagonów w jednym kroku przez Europejską Agencją Kolejową w kilku krajach to dobry kierunek. Wierzę, że proces nie będzie tak złożony, skomplikowany i długi jak w przypadku innych producentów, którzy przeprowadzali proces homologowania pojazdów poza naszym krajem – zaznacza Stępniewicz i dodaje, że od strony formalnej FPS jest dobrze przygotowany do jak najszybszego umożliwienia nowym wagonom wjazdu na zagraniczne tory.

Co jeszcze wyprodukuje FPS?

Także w 2020 roku powstaną wagony z zamówienia Ministerstwa Obrony Narodowej. Będzie ich 8. Prezes FPS potwierdził, że rozpoczęła się już bardzo zaawansowana modernizacja lokomotyw SM42 dla PKP Intercity, które po przebudowie będą zdolne do prowadzenia pociągów po niezelektryfikowanych szlakach. Trwa również przebudowa 10 wagonów pierwszej klasy na wagony restauracyjne.

Hubert Stępniewicz potwierdził, że pomimo obecności na rynku hybrydowego pojazdu Impuls, FPS doprowadzi do końca projekt budowy swojego dwunapędowego pojazdu trakcyjnego.

– Plus to pojazd, którym złamiemy kilka paradygmatów technicznych, również w podejściu do napędu. Platforma Plus pozwala nam budować napędy elektryczno-bateryjne, a nawet z ogniwami paliwowymi. Chcemy mieć produkt, który wpisuje się w obecne trendy na rynku – powiedział. Ma być gotowy również w 2020 roku.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5