Pierwsze dwa z pięciu piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych Kiss firma Stadler przekazała zamawiającemu – państwowym kolejom ADY. Wart 70 mln euro kontrakt został zawarty w maju. Pociągi znajdują się już na sieci kolejowej w Baku.
Pociągi zostały przetransportowane z zakładu produkcyjnego Stadlera w Mińsku na Białorusi, gdzie powstały. Pierwotnie zostały zbudowane dla rosyjskiego operatora – Aeroekspressu, który uruchamia połączenia na podmoskiewskie lotniska. Kiss-y producent jednak przemalował – z czerwonego na barwy ADY.
Pierwsze dwa pociągi będą kursowały między Baku i Koroglu, w czasie Igrzysk Europejskich, które rozpoczynają się 12 czerwca w Baku i potrwają do 28 czerwca. Pozostałe pociągi zostaną dostarczone do stycznia przyszłego roku. Wówczas wszystkich pięć ezt zostanie skierowanych na linię Baku – Sumgait. Trasa o długości 43 km jest w tej chwili modernizowana.
Czteroczłonowe pociągi o rozstawie kół 1520 mm pomieszczą na pokładzie 396 pasażerów, z czego 84 miejsca znajdują się w pierwszej klasie. Piętrowe zespoły trakcyjne „Kiss" przystosowane są do sieci 3,3 kV prądu stałego. Jak informują koleje państwowe ADY, pociągi zapewnią pasażerom podniesienie komfortu podróży, spełniając w ten sposób oczekiwania pasażerów.
W połowie 2014 roku Stadler, wspólnie z lokalnym partnerem – firmą International Railway Distribution LCC, stworzył joint venture, która pozwoli szwajcarskiemu producentowi przybliżyć się do nowego potencjalnego rynku zbytu. Wcześniej Stadler podpisał pierwszy kontrakt na dostawy 30 wagonów do obsługi międzynarodowej trasy Baku – Tbilisi – Stambuł, wyposażonych w wózki o zmiennym rozstawie kół, pozwalające na obsługę połączeń pomiędzy Gruzją a Turcją bez przerwy. Wartość zamówienia to około 115 mln euro.
2015-06-06 08:30:32 Autor: SP45-116
---.warszawa.vectranet.pl
Jakie 3,3kV? Wiadomo, że "ruski prąd" miewa większy woltaż, jak np. w Brześciu, no ale te 300V to już przesada. Znamionowe jest 3kV, o 3300 nie słyszałem. To może być maksymalna graniczna tolerancja napięcia w sieci. Tak jak pisałem właśnie ze względu na "ruski prąd".
2015-06-06 09:24:14 Autor: czyznaszmnie
---.231.71.114
właśnie znamionowy (nawet w Polsce) jest 3,3kV. A że w sieci bywa mniej, to już inna broszka. Niejednokrotnie u nas zdarza się 3,5-3,6 kV, rzadko, ale nawet więcej. A że sieć mamy miejscami miękką to i na 2100V można się złapać...
2015-06-06 11:53:24 Autor: Eurotram
---.gdynia.mm.pl
W czerwieni były ładniejsze,ale po przemalowaniu i tak wyglądają nieźle ;)
2015-06-06 12:28:31 Autor: static7098
---.google.com
Na E65 jak pendolino przejerzdza przez przystanek osobowy lisewo Malborkiem to EN57Al nie może ruszyć z przystanku z powodu spadku napiecia w sieci. Brawo Plk Gdańsk. Swoją drogą niech nikt nie wybiera PR Gdynia na trasie Gdańsk Główny- Gdynia Główna bo się załamie. Co chwilę pociąg staje bo wiecznie kopia jak to plk gdansk
2015-06-06 14:49:39 Autor: laik
---.dynamic.gprs.plus.pl
A co to za dziwaczny sprzęg?
Pociąg b. mi się podoba. Ciekawe kiedy takie cudo u nas.
2015-06-06 18:53:59 Autor: SP45-116
---.warszawa.vectranet.pl
W odpowiedzi na post czyznaszmnie:
"właśnie znamionowy (nawet w Polsce) jest 3,3kV. A że w sieci bywa mniej, to już inna broszka. Niejednokrotnie u nas zdarza się 3,5-3,6 kV, rzadko, ale nawet więcej. A że sieć mamy miejscami miękką to i na 2100V można się złapać..."
Jakie 3300. Chodziłem do Kolejówki i było, że prąd stały w Polsce to 3kV. Oczywiście napięcia są około 3kV, także non problemo.
2015-06-07 16:02:33 Autor: jatal.
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Rozdzielnie kolejowe w Polsce mają napięcie znamionowe 3,3 kV.
W szkole pewnie o tym na początku powiedziano (tak jak o tym że prąd nie płynie od plusa do minusa). Niestety lata upraszczania robią swoje (ogłupiają) i mało kto o tym pamięta.
2015-06-07 18:06:02 Autor: WOW
---.play-internet.pl
Design Stadlera robi wrażenie....epicki ponadczasowy wygląd
Jak patrze na polski design to płakać się chcę ze wstydu
2015-06-07 18:57:12 Autor: SP45-116
---.warszawa.vectranet.pl
Dzięki. Szkoła, literatura, itp. Tylko pewnie w ostatecznym rozrachunku, gdy i tak wartości skaczą wesoło po amperomierzu są pomijalne.
PS. Kolega jeździ w metrze, gdzie jest 750V (w byłym ZSRR 825V) a 1kV na amperomierzu nie jest wartością nadzwyczajną.
2015-06-07 22:08:46 Autor: ep40
---.gdynia.mm.pl
Pociągi piękne, szkoda, że wkrótce będą zniszczone i odstawione przez to, że ich nie da się naprawić młotkiem jak ER2, a w Azerbejdżanie stoją wciąż na poziomie technologicznym reprezentowanym przez ER2.
2015-06-07 22:18:40 Autor: Arrivederci
---.adsl.inetia.pl
Arrivederci W odpowiedzi na post SP45-116:
"Dzięki. Szkoła, literatura, itp. Tylko pewnie w ostatecznym rozrachunku, gdy i tak wartości skaczą wesoło po amperomierzu są pomijalne.
PS. Kolega jeździ w metrze, gdzie jest 750V (w byłym ZSRR 825V) a 1kV na amperomierzu nie jest wartością nadzwyczajną."
1kV na czym???
2015-06-07 22:19:03 Autor: Arrivederci
---.adsl.inetia.pl
Arrivederci W odpowiedzi na post laik:
"A co to za dziwaczny sprzęg?
Pociąg b. mi się podoba. Ciekawe kiedy takie cudo u nas."
To pewnie ichnie dudy
2015-06-07 23:17:52 Autor: gość
---.dynamic-ww-4.vectranet.pl
Ty,fachowiec-od kiedy to napięcie jest pokazywane na amperomierzu?-ortografii się uczyłeś w szkole,czy przysypiałeś w ostatniej ławce?
2015-06-08 07:32:20 Autor: SP45-116
---.warszawa.vectranet.pl
Na woltomierzu rzecz jasna fachury.
2015-06-08 07:34:04 Autor: SP45-116
---.warszawa.vectranet.pl
E, gościu.
A o mierniku uniwersalnym nie słyszałeś ;-)
2015-06-08 09:10:10 Autor: Azer lunu mach
---.kyivstar.net
Pociąg bardzo godny, ale trasy na jakich ma jeździć bardzo liche. Krótkie, taki SKM.
2015-06-08 15:29:29 Autor: Zdenek
---.43.4.226
Drogi SP45-116
750V daje podstacja przy obciążeniu nominalnym. Uwzględniając 10% spadek na zespole prostownikowym i impedancji systemu SN wychodzi 825V w stanie jałowym. 1kV jest wartością dosyć nadzwyczajną bo rekuperacja w systemach 750V jest ograniczona do 900V (odsyłam do EN50388). Napięcie powyżej 900V jest już kwalifikowane jako przepięcie i może trwać do 2 minut (piszę z pamięci). Odsyłam do literatury: Elektrosnabżenie mietropolitienov Wyd. Transport 1977.
2015-06-09 18:11:20 Autor: SP45-116
---.warszawa.vectranet.pl
Dzięki, podpytam kumpla z Metra. Za miesiąc będzie okazja. Czyli w sumie racja warszawskie metro jest i zasileniowo radzieckie.