Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Pesa celuje w high-speed. Ile brakuje do 250 km/h?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
23-07-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Pesa celuje w high-speed. Ile brakuje do 250 km/h?
rys. Pesa
– Pesa przyjmuje na siebie wyzwanie opracowania pociągu dużych prędkości – potwierdził podczas prezentacji strategii spółki prezes Pesy Krzysztof Zdziarski.

Bydgoski producent taboru zaprezentował w tym tygodniu nową strategię na najbliższe lata. Producent opracowuje m. in. nową linię pociągów pasażerskich Regio 160. Przygotowuje wdrożenie technologii wodorowych, a w dalszej perspektywie – kolei dużych prędkości.

250 km/h w zasięgu Pesy

– Dystans technologiczny, którzy pokonali pierwsi konstruktorzy pociągów dużych prędkości był dużo większy niż ten, przed którym my stoimy. Przeprowadziliśmy analizę potrzebnych technologii i podzieliliśmy je na cztery etapy – od A do D, gdzie A to już technologia high-speed. Wyszło na to, że etap C mamy tylko w dwóch aspektach – lekkiego nadwozia i wózków. Dlatego poświęcamy teraz dużo pracy na początek skorupowej, a później najprawdopodobniej aluminiowej konstrukcji. Nie jest to jednak technologia nieosiągalna – tłumaczy prezes Zdziarski.

Jak dodaje, podobnie jest z wózkami. – Nasz Dart na próbach pojechał z prędkością ponad 200 km/h i zachowywał się bez zastrzeżeń. Tę prędkość osiągają też inspekcyjne pojazdy spalinowe, dostarczone przez nas do Rosji. Wcale tak wiele nam nie brakuje, szczególnie do prędkości 250 km/h; w wielu miejscach jesteśmy na poziomie B – i to tylko dlatego, że nie było dotąd potrzeby wejść na poziom A – bo nie było takich zamówień w Polsce – wyjaśnia.

Pesa dostarczy pociągi dla CPK?

Pesa ma zamiar korzystać z wiedzy bardziej doświadczonych uczestników rynku przy opracowywaniu pojazdu. – Nikt nie będzie wymyślał koła na nowo, mamy analizę brakujących technologii i konsekwentnie będziemy je uzupełniać – deklaruje Jacek Konop, członek zarządu ds. technicznych Pesy. – Wszyscy nasi potencjalni dostawcy komponentów dostarczają już urządzenia do pojazdów dużych prędkości – dodaje prezes Zdziarski.

Pesa potwierdza zainteresowanie dostawą pociągów, które obsłużą planowaną sieć tzw. szprych CPK – 1,5 tys. km nowych linii kolejowych, w dużej mierze zasilanych nowym (dla Polski) napięciem 25 kV AC i dostosowanych do prędkości 250 km/h. – Na pewno zmieścimy się w terminach, jakie są założone w projekcie CPK. Ale co może nawet ważniejsze, umieszczamy platformę high-speed w naszym portfolio nie tylko pod kątem Polski, bo jest wiele krajów, które kupują takie pojazdy – mówi prezes Zdziarski. Pesa nie wyklucza na dalszym etapie budowy pociągów o prędkości 300 km/h lub nawet 350 km/h, ale nie jest to w tej chwili priorytetem.

Czy w Polsce potrzeba pociągów jeszcze wyższych prędkości?

Jacek Konop wskazuje, że założenia tzw. szprych CPK mówią o prędkości 250 km/h. I jest to jego zdaniem jak najbardziej uzasadnione. – Optymalnie wykorzystany pojazd bardzo dużych prędkości przyspiesza do 350 km/h i kontynuuje jazdę rozbiegiem ze stosunkowo niedużym dodawaniem energii. Polska sieć osadnicza kształtuje się tak, że nie znajdziemy wielu odcinków, na których możemy utrzymać taką prędkość przez długi czas – po maksymalnie trzech godzinach dojedziemy przecież do granicy, a po drodze jest wiele miast, w których musimy się zatrzymać – wyjaśnia.

– Kluczem jest zatem podniesienie średniej prędkości przejazdu, a wysoka rampa rozpędzania na pewno nie jest atrybutem pojazdów o prędkości 350 km/h – tłumaczy członek zarządu Pesy. Dlatego jego zdaniem stosunkowo często rozmieszczone przystanki predestynują wykorzystanie w Polsce prędkości 250 km/h, z konieczną efektywną rekuperacją energii hamowania. Na takich rozwiązaniach skupi się producent.
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Tabor i technika

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Jakub Madrjas, Przemysław Brych 25 lipca 2023

Zmiana w zarządzie Pesy

Biznes

Zmiana w zarządzie Pesy

Jakub Madrjas 24 lipca 2023

Pesa z umowami z PKP IC na blisko 3 mld złotych

Biznes

Pesa z umowami z PKP IC na blisko 3 mld złotych

inf. pras. PKP Intercity 17 lipca 2023

Zobacz również:

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Tabor i technika

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Jakub Madrjas, Przemysław Brych 25 lipca 2023

Zmiana w zarządzie Pesy

Biznes

Zmiana w zarządzie Pesy

Jakub Madrjas 24 lipca 2023

Pesa wykona specjalną okleinę tramwaju dla Bydgoszczy

Zintegrowany transport

Pesa wykona specjalną okleinę tramwaju dla Bydgoszczy

Redakcja/inf. pras 24 czerwca 2023

Pozostałe z wątku:

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Tabor i technika

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Jakub Madrjas, Przemysław Brych 25 lipca 2023

Zmiana w zarządzie Pesy

Biznes

Zmiana w zarządzie Pesy

Jakub Madrjas 24 lipca 2023

Pesa z umowami z PKP IC na blisko 3 mld złotych

Biznes

Pesa z umowami z PKP IC na blisko 3 mld złotych

inf. pras. PKP Intercity 17 lipca 2023

Zobacz również:

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Tabor i technika

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Jakub Madrjas, Przemysław Brych 25 lipca 2023

Zmiana w zarządzie Pesy

Biznes

Zmiana w zarządzie Pesy

Jakub Madrjas 24 lipca 2023

Pesa wykona specjalną okleinę tramwaju dla Bydgoszczy

Zintegrowany transport

Pesa wykona specjalną okleinę tramwaju dla Bydgoszczy

Redakcja/inf. pras 24 czerwca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5