NUMER 03/2022
NUMER 03/2022
Temat numeru:
Wojna w Ukrainie
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Pesa celuje w high-speed. Ile brakuje do 250 km/h?

| Jakub Madrjas 23.07.2021 10,8k

Pesa celuje w high-speed. Ile brakuje do 250 km/h?
rys. Pesa
– Pesa przyjmuje na siebie wyzwanie opracowania pociągu dużych prędkości – potwierdził podczas prezentacji strategii spółki prezes Pesy Krzysztof Zdziarski.
Bydgoski producent taboru zaprezentował w tym tygodniu nową strategię na najbliższe lata. Producent opracowuje m. in. nową linię pociągów pasażerskich Regio 160. Przygotowuje wdrożenie technologii wodorowych, a w dalszej perspektywie – kolei dużych prędkości.

250 km/h w zasięgu Pesy

– Dystans technologiczny, którzy pokonali pierwsi konstruktorzy pociągów dużych prędkości był dużo większy niż ten, przed którym my stoimy. Przeprowadziliśmy analizę potrzebnych technologii i podzieliliśmy je na cztery etapy – od A do D, gdzie A to już technologia high-speed. Wyszło na to, że etap C mamy tylko w dwóch aspektach – lekkiego nadwozia i wózków. Dlatego poświęcamy teraz dużo pracy na początek skorupowej, a później najprawdopodobniej aluminiowej konstrukcji. Nie jest to jednak technologia nieosiągalna – tłumaczy prezes Zdziarski.

Jak dodaje, podobnie jest z wózkami. – Nasz Dart na próbach pojechał z prędkością ponad 200 km/h i zachowywał się bez zastrzeżeń. Tę prędkość osiągają też inspekcyjne pojazdy spalinowe, dostarczone przez nas do Rosji. Wcale tak wiele nam nie brakuje, szczególnie do prędkości 250 km/h; w wielu miejscach jesteśmy na poziomie B – i to tylko dlatego, że nie było dotąd potrzeby wejść na poziom A – bo nie było takich zamówień w Polsce – wyjaśnia.

Pesa dostarczy pociągi dla CPK?

Pesa ma zamiar korzystać z wiedzy bardziej doświadczonych uczestników rynku przy opracowywaniu pojazdu. – Nikt nie będzie wymyślał koła na nowo, mamy analizę brakujących technologii i konsekwentnie będziemy je uzupełniać – deklaruje Jacek Konop, członek zarządu ds. technicznych Pesy. – Wszyscy nasi potencjalni dostawcy komponentów dostarczają już urządzenia do pojazdów dużych prędkości – dodaje prezes Zdziarski.

Pesa potwierdza zainteresowanie dostawą pociągów, które obsłużą planowaną sieć tzw. szprych CPK – 1,5 tys. km nowych linii kolejowych, w dużej mierze zasilanych nowym (dla Polski) napięciem 25 kV AC i dostosowanych do prędkości 250 km/h. – Na pewno zmieścimy się w terminach, jakie są założone w projekcie CPK. Ale co może nawet ważniejsze, umieszczamy platformę high-speed w naszym portfolio nie tylko pod kątem Polski, bo jest wiele krajów, które kupują takie pojazdy – mówi prezes Zdziarski. Pesa nie wyklucza na dalszym etapie budowy pociągów o prędkości 300 km/h lub nawet 350 km/h, ale nie jest to w tej chwili priorytetem.

Czy w Polsce potrzeba pociągów jeszcze wyższych prędkości?

Jacek Konop wskazuje, że założenia tzw. szprych CPK mówią o prędkości 250 km/h. I jest to jego zdaniem jak najbardziej uzasadnione. – Optymalnie wykorzystany pojazd bardzo dużych prędkości przyspiesza do 350 km/h i kontynuuje jazdę rozbiegiem ze stosunkowo niedużym dodawaniem energii. Polska sieć osadnicza kształtuje się tak, że nie znajdziemy wielu odcinków, na których możemy utrzymać taką prędkość przez długi czas – po maksymalnie trzech godzinach dojedziemy przecież do granicy, a po drodze jest wiele miast, w których musimy się zatrzymać – wyjaśnia.

– Kluczem jest zatem podniesienie średniej prędkości przejazdu, a wysoka rampa rozpędzania na pewno nie jest atrybutem pojazdów o prędkości 350 km/h – tłumaczy członek zarządu Pesy. Dlatego jego zdaniem stosunkowo często rozmieszczone przystanki predestynują wykorzystanie w Polsce prędkości 250 km/h, z konieczną efektywną rekuperacją energii hamowania. Na takich rozwiązaniach skupi się producent.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 03/2022
NUMER 03/2022
Oddajemy w Państwa ręce wyjątkowy numer "Rynku Kolejowego". Tematem głównym miesięcznika po raz pierwszy jest bowiem wojna. Nie mogło być jednak inaczej, skoro ta tragiczna sytuacja wpływa nie tylko na naszych sąsiadów, ale i na nas, na tak wiele sposobów. W numerze podsumowaliśmy zarówno działania podejmowane przez polskie koleje, w tym przewóz uchodźców i pomocy, jak i niesamowitą odwagę i poświęcenie kolejarzy Ukrzaliznyci. Wiele uwagi poświęcamy też wpływowi wojny na logistykę i gospodarkę. W pozostałej części numeru szczególnie polecamy naszą rozmowę z prezesem PKP PLK i materiały o programie Kolej Plus.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5