Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Półpiętrusy i hybrydy w nowej ofercie Pesy Regio160

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
22-07-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Nowa platforma Regio160 bydgoskiej Pesy eksploruje niestosowane dotąd przez producenta rozwiązania techniczne. Jednym z nich jest częściowo lub w całości piętrowy zespół trakcyjny. Takim taborem interesują się zarówno Polscy, jak i zagraniczni przewoźnicy.

Pesa zaprezentowała nową strategię do 2025 roku z perspektywą na kolejne lata. Jednym z jej najważniejszych elementów będzie nowa rodzina pojazdów Regio160 – maksymalnie zestandaryzowana, oferująca możliwie szeroki zakres konfiguracji pociągu i rodzajów napędu.

Nowa konstrukcja skorupowa, wszystkie rodzaje napędu

Jak mówił prezes Pesy Krzysztof Zdziarski, najważniejszą nowością jest skorupowy typ konstrukcji, w której poszycie pełni funkcje nośne. Powoduje to, że pociąg jest znacznie lżejszy, ale wymusza jednocześnie zastosowanie nowych technologii spawania, których wdrożenie jest już przygotowywane. – Wymagania dotyczące montażu kolejnych podzespołów w pojazdach powodują, że są one coraz cięższe. Jednocześnie nie można zwiększać całkowitej masy pojazdu, bo to powoduje większe zużycie energii i infrastruktury. Dlatego chcemy wykonać krok do przodu – tłumaczy.

Jak tłumaczy prezes Polskiego Funduszu Rozwoju Paweł Borys, Pesa dotąd koncentrowała się na maksymalnym dopasowaniu każdego zamówienia do klienta, co zwiększało pracochłonność realizacji zamówień. Nowe podejście ma pozwolić na dostawę szerokiej gamy produktów w ramach jednej platformy Regio160, przy zastosowaniu odpowiednich modułów. To ma ułatwić i usprawnić realizację kontraktów.

Dzięki modułowej konstrukcji, po raz pierwszy w Pesie, w ramach tej samej platformy pociągów pasażerskich produkowane mają być jednostki z różnymi rodzajami napędów. Początkowo będzie ecodiesel stage V (z możliwym przejściem na wodór – Pesa określa to „hydrogen ready”) oraz klasyczny elektryczny zespół trakcyjny. W kolejnym etapie Pesa zaproponuje hybrydowe jednostki elektryczno-bateryjne i wodorowe. W ramach platformy powstanie też szybki elektryczny zespół InterRegio 200.

Piętrusy i półpiętrusy

Co jest zupełną nowością, w ramach tej samej platformy Pesa chce zaoferować zarówno standardowe dla siebie rozwiązania zestawienia z wózkami wspólnymi Jacobsa, jak i z oddzielnie podpartymi członami (jak w nowym pociągu dla RegioJet) a nawet jednostki całkowicie lub częściowo piętrowe. Zespoły mieszane, parterowo-piętrowe zamawiali w ostatnim czasie przewoźnicy z Niemiec (RRX oraz LNVG).
– To rozwiązanie pozwala na łatwe wejście do pojazdu osobom niepełnosprawnym, rodzinom z dziećmi czy rowerzystom – dla nich przeznaczony jest człon jednopoziomowy. W członach piętrowych może natomiast zapewnić większą liczbę miejsc siedzących – tłumaczy członek zarządu Pesy Maciej Maciejewski.

O taką konstrukcję składu pytają coraz częściej nie tylko zagraniczni, ale i Polscy przewoźnicy, którzy chcą jak najlepiej spełnić oczekiwania pasażerów. Zamówienia takich pociągów nie wyklucza np. Polregio. – Obecnie Polregio prowadzi wstępne konsultacje rynkowe w zakresie zakupu taboru. Wagony piętrowe mogłyby znaleźć zastosowanie do transportu rowerów czy podczas organizacji dużych imprez oraz wszędzie tam, gdzie są duże potoki pasażerskie. Jesteśmy ciekawi wszystkich rozwiązań, jakie potencjalni dostawcy mają nam do zaoferowania – mówi „Rynkowi Kolejowemu” Artur Martyniuk, prezes zarządu Polregio.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Dorohusk: Maszynista i jego pomocnik z promilami kierowali pociągiem

Tabor i technika

Dorohusk: Maszynista i jego pomocnik z promilami kierowali pociągiem

Daniel Siwak 14 sierpnia 2025

UTK publikuje listę 21 najpopularniejszych tras w Polsce

Pasażer

UTK publikuje listę 21 najpopularniejszych tras w Polsce

Urząd Transportu Kolejowego 14 sierpnia 2025

Dodatkowe pociągi na „Żagle” dla mieszkańców Stargardu, Goleniowa i Gryfina

Pasażer

Dodatkowe pociągi na „Żagle” dla mieszkańców Stargardu, Goleniowa i Gryfina

Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego 14 sierpnia 2025

Zobacz również:

PESA: W lutym przyszłego roku testy pociągu na 200 km/h

Tabor i technika

PESA: W lutym przyszłego roku testy pociągu na 200 km/h

Jakub Rösler 08 lipca 2025

PESA. Gama 3.0 nadchodzi (wizualizacje)

Tabor i technika

PESA. Gama 3.0 nadchodzi (wizualizacje)

Jakub Rösler 16 czerwca 2025

Pozostałe z wątku:

Dorohusk: Maszynista i jego pomocnik z promilami kierowali pociągiem

Tabor i technika

Dorohusk: Maszynista i jego pomocnik z promilami kierowali pociągiem

Daniel Siwak 14 sierpnia 2025

UTK publikuje listę 21 najpopularniejszych tras w Polsce

Pasażer

UTK publikuje listę 21 najpopularniejszych tras w Polsce

Urząd Transportu Kolejowego 14 sierpnia 2025

Dodatkowe pociągi na „Żagle” dla mieszkańców Stargardu, Goleniowa i Gryfina

Pasażer

Dodatkowe pociągi na „Żagle” dla mieszkańców Stargardu, Goleniowa i Gryfina

Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego 14 sierpnia 2025

Zobacz również:

PESA: W lutym przyszłego roku testy pociągu na 200 km/h

Tabor i technika

PESA: W lutym przyszłego roku testy pociągu na 200 km/h

Jakub Rösler 08 lipca 2025

PESA. Gama 3.0 nadchodzi (wizualizacje)

Tabor i technika

PESA. Gama 3.0 nadchodzi (wizualizacje)

Jakub Rösler 16 czerwca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij