NUMER 06/2021
NUMER 06/2021
Temat numeru:
Utrzymanie i naprawa taboru
szukaj
Śledź nas:

Pesa pokazała nową strategię 2025+

| Michał Szymajda 21.07.2021 11,8k

Pesa pokazała nową strategię 2025+
Graf. Pesa
Pesa pokazała nową strategię 2025+
Pesa pokazała nową strategię 2025+
Pesa pokazała nową strategię 2025+
Pesa pokazała nową strategię 2025+
Bydgoski producent taboru Pesa zaprezentował dziś nową strategię na najbliższe lata. Producent opracowuje nową linię pociągów pasażerskich Regio 160 oraz tramwajów tram.eu z myślą o eksporcie. Przygotowuje wdrożenie technologii wodorowych, a w dalszej perspektywie – kolei dużych prędkości.
Jak informuje prezes Krzysztof Zdziarski, realizacja nowej strategii Pesa 2025+ już się rozpoczęła. Obejmuje ona zarówno rozwój nowych technologii i silnych narzędzi IT, optymalizację kosztową obecnych produktów, przebudowę modelu biznesowego i organizacyjnego Grupy; konsolidację funkcji wsparcia, zbudowanie rentownego segmentu „Aftersale”, czy rozwój platformy pojazdów Regio 160 i zdobycie kompetencji dla produkcji taboru o prędkości powyżej 200 km/h. Wszystko to ma przynieść spółce wzmocnienie pozycji lidera krajowego rynku i ekspansję na kolejnych rynkach zagranicznych. – Mówimy o perspektywie 2025 roku, ale niektóre projekty są długoterminowe – tłumaczy prezes Pesy Krzysztof Zdziarski.

W tej chwili Pesa realizuje produkcję elektrycznych zespołów trakcyjnych Elf 2 dla Kolei Małopolskich i Kolei Dolnośląskich, nowego pojazdu 654 dla czeskiego przewoźnika Regio Jet, Linków dla NEB i pojazdów nowej generacji z ekologicznymi silnikami klasy Stage V dla Ceskich Drah, lokomotyw Gama dla RCP, Pol-Miedź Trans PCC Intermodal oraz tramwajów dla Śląska, Torunia i rumuńskiego Iasi. W poniedziałek firma podpisała umowę tramwajów dla kolejnego miasta w Rumunii – Krajova. 

– Jesteśmy liderem tej części Europy, ale nie jest to dane na zawsze. To, że dostarczamy na czas pojazdy, z których zadowoleni są nasi klienci jest efektem zmian wprowadzonych we wszystkich obszarach. Poprawiliśmy bezpośrednie relacje z przewoźnikami, analizujemy rynkowe trendy, dostosowaliśmy projekty pojazdów do potrzeb klientów, mamy lepsze relacje z poddostawcami i kooperantami, rozpoczęliśmy technologiczny przełom w produkcji, stawiamy na robotyzację i automatyzację, wiarygodnie i zdyscyplinowanie zarządzamy procesami finansowymi i rozliczeniami. Wszystko to tworzy nowy wizerunek Pesy – podkreślił Krzysztof Zdziarski.

Regio160 i piętrowe push-pulle

Jedną z osi nowej strategii jest wdrażana już do produkcji platforma pociągów pasażerskich Regio160. Jej głównym założeniem jest jedna standardowa konstrukcja, która dzięki modułowości zabudowy pozwala konfigurować pojazdy o różnych napędach i dostosowanej do potrzeb przewoźnika zabudowie.

W ramach Platformy Regio160 zaprojektowano różne typy pojazdów – ezt zasilany z trakcji, ezt z dodatkową baterią czy np. ezt zasilany z trakcji i ogniwa wodorowego, który może być wykorzystywany zarówno na liniach zelektryfikowanych, jak i pozbawionych sieci trakcyjnej. Przeznaczenie pojazdu to zarówno rynek polski, jak i eksport. – Pesa jest jedną z niewielu technologicznych firm z regionu, która była w stanie wejść na wymagające rynki zachodnie – podkreśla prezes Polskiego Funduszu Rozwoju – właściciela Pesy – Paweł Borys.

Pesa podkreśla, że jako jedyny polski producent ma doświadczenie w budowie pojazdów piętrowych Sundeck dla Kolei Mazowieckich. Doświadczenia z ich produkcji wykorzystuje w pracach nad push-pullami nowej generacji, dedykowanymi zarówno dla połączeń dalekobieżnych, jak i regionalnych. – To bardzo obiecujący rynek i chcemy na nim zdobywać zamówienia – deklaruje Pesa, nie ukrywając, że spółka będzie miała zamiar wystartować w ogromnym przetargu PKP Intercity na dostawę takich pociągów

Wodór i high-speed

Pesa w dalszym ciągu rozwija projekty związane z napędami wodorowymi – lokomotywa manewrowa zasilana z ogniw wodorowych zostanie zaprezentowana na targach Trako, a zebrane przy jej produkcji doświadczenia mają zostać wykorzystane w rozpoczętych już pracach nad wodorowym pojazdem pasażerskim.

Producent przygotowuje się również do produkcji pojazdów z prędkościami powyżej 200 km/h. Te projekty spółka będzie realizować z partnerami zewnętrznymi, nie wyklucza współpracy zarówno z dostawcami gotowych rozwiązań czy technologii, jak i z producentami taboru. 

– Nawiązujemy współpracę z kolejnymi partnerami technologicznymi, także zagranicznymi, którzy mają doświadczenie między innymi w realizacji projektów kolei dużych prędkości czy implementacji technologii wodorowych. Ta otwartość na współpracę i budowanie kompetencji na przyszłość dzięki partnerstwu to jedna ze zmian w podejściu Pesy do rozwoju. Zebraliśmy spore doświadczenie w produkcji pojazdów szynowych, mamy zespół bardzo dobrych specjalistów, stawiamy sobie kolejne cele, ale podchodzimy do nich z pokorą – mówi prezes Zdziarski.

Tramwaj eksportowy i rozwój lokomotywy Gama

W najbliższych latach firma chce także wzmacniać swoją pozycję jako producenta tramwajów – widać to po pozyskanych ostatnio zamówieniach m.in. z Rumunii, czy wygranych przetargach w Sofii oraz słowackich Koszycach. Ekspansja na kolejne europejskie rynki ma być możliwa dzięki nowemu tramwajowi tram.eu, który będzie bazował na jednej konstrukcji i dawał możliwość modułowego kształtowania wnętrza oraz wyposażenia.

Portfolio firmy uzupełnią lokomotywy w ramach rozwijanej rodziny Gama – będą to lokomotywa dwunapędowa (elektryczno-spalinowa), lokomotywa elektryczna z silnikiem dojazdowym oraz lokomotywa wielosystemowa (3 kV, 15 kV i 25 kV), która ma poruszać się z prędkością do 200 km/h.

Pesa przygotowuje się do rozwoju instytucjonalnego również za granicą. Oprócz posiadanej już spółki spółki ZNTK Mińsk Maz., powstać mają kolejne krajowe i zagraniczne oddziały świadczące usługi serwisowe i utrzymaniowe, które mają mieć znaczący udział w przychodach grupy.

– Pesa jako największy krajowy producent taboru kolejowego, dzięki stabilnemu inwestorowi, jakim jest PFR SA, może skoncentrować się dziś na rozwijaniu nowoczesnych technologii oraz nowych pojazdów odpowiadających potrzebom pasażerów, przemysłu oraz wymogów środowiskowych. Przykładem są lokomotywy z napędem wodorowym lub pojazdy regionalne, które wejdą do eksploatacji w najbliższym czasie. Wierzę, że realizacja tej strategii będzie służyła rozwojowi spółki, czyniąc ją największym producentem nowoczesnego taboru kolejowego w Europie Środkowo-Wschodniej – mówił podczas konferencji prezes PFR Paweł Borys.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 06/2021
NUMER 06/2021
Ostatnie miesiące przyniosły spore zmiany na rynku napraw taboru kolejowego. PKP Cargo sfinalizowało zakup zakładów w Gniewczynie, PKP Intercity Remtrak przejęło ostatecznie zakład w Opolu, a nieco wcześniej zakończyło rozbudowę swoich głównych zakładów. Ostatnie lata przyniosły także budowę wielu zapleczy utrzymaniowych, przeważnie w ramach realizacji dużych kontraktów taborowych. Pomimo tego ciągle utrzymują się mniejsze podmioty oferujące usługi naprawcze oraz większe zakłady jak Olkol. W tym numerze staraliśmy się porozmawiać z możliwie największą liczbą firm działających na tym rynku, by pokazać, jakie są perspektywy jego rozwoju na najbliższe lata.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5