Dwie oferty wpłynęły w wartym ponad pół miliarda złotych przetargu na modernizację 125 wagonów dla PKP Intercity. Najkorzystniejsza jest oferta Pesy.
Przetarg PKP Intercity na wykonanie modernizacji aż 125 wagonów
został ogłoszony pod koniec grudnia. Po przebudowie wagony staną się pojazdami bezprzedziałowymi. Obecnie należą one do typów 111A i 141A, czyli najstarszych i najpopularniejszych w taborze przewoźnika. Oprócz naprawy okresowej na poziomie P5 i modernizacji wykonawca napraw ma zadbać o ich późniejszy przegląd na poziomie P3. Wagony będą posiadać miejsce na większy bagaż, będą klimatyzowane, otrzymają nowoczesny system informacji pasażerskiej oraz nadajniki Wi-Fi. Wszystkie 125 pojazdów ma zostać przebudowanych w cztery lata od momentu podpisania umowy z wykonawcą, ale pierwszy z nich ma być gotowy po zaledwie 250 dniach. O tym, kto nim zostanie zdecyduje kryterium ceny (90%) i okresu gwarancji oraz rękojmi (10%). Zamówienie nie będzie dofinansowane z któregokolwiek programu unijnego.
Po wielokrotnie przekładanym otwarciu ofert okazało się, że wpłynęły dwie propozycję. W budżecie (591 mln zł brutto) mieści się jedna z nich, złożona przez Pesę Bydgoszcz, na kwotę 540,4 mln złotych brutto (4,3 mln zł za wagon). Druga oferta, słowackiej firmy ZOS Vrutky, jest znacznie droższa i opiewa na aż 878,2 mln zł brutto (7 mln zł za wagon). Obaj producenci zaproponowali 36 miesięcy gwarancji. Oznacza to, że Pesa jest bardzo blisko wygrania przetargu i podpisania kolejnego kontraktu z PKP IC.
Dziś w Warszawie odbyło się
uroczyste zakończenie realizacji przez Pesę zamówienia podstawowego na modernizację 83 wagonów bezprzedziałowych typu 111A-20 dla PKP Intercity. Według podpisanych już umów, bydgoski producent razem ze swoją spółką ZNT Mińsk Maz. dostarczy łącznie do PKP Intercity 245 nowoczesnych wagonów za 1,03 mld zł.