Dziś w Warszawie odbyło się uroczyste zakończenie realizacji przez Pesę zamówienia podstawowego na modernizację 83 wagonów bezprzedziałowych typu 111A-20 dla PKP Intercity. Bydgoski producent razem ze swoją spółką ZNT Mińsk Maz. dostarczy łącznie do PKP Intercity 245 nowoczesnych wagonów za 1,03 mld zł.
PKP Intercity odebrało już 83 wagony, które dla przewoźnika zmodernizowała bydgoska Pesa w ramach
rozstrzygniętych trzy lata temu przetargów przewoźnika. Umowę podpisano jednak dopiero w kwietniu 2018 roku. Konsorcjum Pesy Bydgoszcz i należących do niej Zakładów Napraw Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki” łącznie ma dostarczyć PKP Intercity 125 wagonów po rozszerzeniu kontraktu o opcję w listopadzie 2018 roku. Teraz łączna wartość to prawie 470 mln zł brutto. Pesa, przekazując PKP Intercity 83 zmodernizowane pojazdy, zrealizowała podstawową część kontraktu warte 312 mln zł brutto. Pozostałe wagony trafią do przewoźnika w drugiej połowie roku.
Przemyślane i odważne inwestycje sprawiają, że kolej wróciła na należne jej miejsce i cały czas umacnia swoją pozycję. Jesteśmy coraz bliżej celu jakim jest kolej bezpieczna, przewidywalna i komfortowa. A realizacja kolejnych projektów unowocześniania taboru konsekwentnie nas do tego przybliża – zapewnia w komunikacie Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury. Poza naprawami okresowymi na piątym poziomie utrzymania wraz z modernizacją, producent w ramach kontraktu przeprowadzi także przeglądy techniczne wagonów na trzecim poziomie utrzymania, co nastąpi w ciągu 18 miesięcy od oddania ich do użytku.
– 7 mld zł, które PKP przeznacza na unowocześnienie taboru i stacji postojowych, przynosi korzyści na wielu polach – stale podnosi się komfort podróżowania, umacnia się silna pozycja rynkowa PKP Intercity, a gospodarkę i branżę kolejową napędza powierzanie polskim firmom ogromnych projektów, takich jak właśnie modernizacja wagonów – zauważa Janusz Kowalski, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych. – Polska kolej zmienia się na naszych oczach. Już teraz w całej Polsce widzimy przebudowane dworce, nowoczesne pociągi i zmodernizowane linie kolejowe, ale warto podkreślić, jeszcze wiele inwestycji przed nami – przypomina Krzysztof Mamiński, prezes PKP S.A.
– W przypadku tych i innych wagonów PKP Intercity słowo „modernizacja” może być nieco mylące… Realizując to zamówienie zarówno w zakładach Pesa w Bydgoszczy, jak i w Mińsku Mazowieckim, wykorzystujemy nasze doświadczenie zdobyte w budowie nowych pojazdów. Zastosowane rozwiązania powodują, że zarówno dla pasażera, jak i obsługi oznacza to podróż nowoczesnymi, komfortowymi pociągami, w których klimatyzacja, Wi-Fi, czy diagnostyka on-line to po prostu standard – podkreślił Sławomir Piątek, Członek Zarządu, Dyrektor Sprzedaży Pesa Bydgoszcz.
Projekt unijny
Zmodernizowane wagony to bezprzedziałowe pojazdy klasy 2. Są wyposażone w klimatyzację, wygodne fotele, gniazdka elektryczne oraz bezprzewodowy internet. Modernizacja objęła także instalację monitoringu, wzmacniaczy sygnału GSM/LTE oraz toalet z zamkniętym układem. Pojazdy zostały wyciszone, co zapewnia dodatkowy komfort podróży. Alfabetem Braille`a oznaczono numery foteli, półek, symbole w toaletach, a także przyciski otwierające drzwi. Wagony mają po 72 miejsca siedzące – czytamy w komunikacie.
Modernizacja 83 wagonów z prawem opcji na dodatkowe 42 pojazdy jest elementem projektu "Przyspieszamy komfortowo" dofinansowanego ze środków unijnych. – Ze wsparciem unijnym inwestujemy nie tylko w modernizację linii kolejowych, dworców, ale też w komfort podróży. Pamiętamy przy tym o dostępności. 83 nowe wagony są dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami – mówił dziś wiceminister funduszy i polityki regionalnej Waldemar Buda. Więcej na temat zakupów taborowych PKP IC
można przeczytać tutaj.
O dostawie pierwszego zmodernizowanego wagonu 141A-20, zmodernizowanego w ramach projektu "Przyspieszamy komfortowo"
informowaliśmy w kwietniu. Podczas dzisiejszej konferencji prasowej prezes PKP Intercity Marek Chraniuk podkreślał, że warto było zaufać bydgoskiemu producentowi i zgodzić się na zmianę harmonogramu realizacji kontraktu (
według zapisów przetargowych, producent ma 48 miesięcy na wykonanie całego zamówienia, ale naprawa wraz z modernizacją jednego wagonu miała nie trwać dłużej niż 70 dni kalendarzowych - przyp. RK).
Jakie relacje?
Wagony są obecnie włączane do następujących pociągów:
• IC Albatros relacji Gdańsk – Szczecin – Gdańsk;
• IC Żuławy relacji Szczecin – Olsztyn – Szczecin;
• IC Jeziorak relacji Olsztyn – Poznań – Olsztyn;
• IC Ukiel relacji Olsztyn – Zielona Góra – Olsztyn;
• IC Stoczniowiec relacji Zielona Góra – Gdynia – Zielona Góra;
• IC Gryf relacji Szczecin – Olsztyn – Szczecin;
• IC Drwęca relacji Olsztyn – Poznań – Olsztyn;
• IC Lednica relacji Poznań – Gdynia – Poznań;
• IC Bachus relacji Gdynia – Zielona Góra – Gdynia;
• IC Bolko relacji Lublin – Szczecin – Lublin;
• IC Sztygar relacji Wrocław – Lublin – Wrocław;
• IC Morcinek relacji Wrocław – Lublin – Wrocław;
• IC Jagiełło relacji Lublin – Kraków – Lublin;
• IC Hetman relacji Wrocław – Lublin/Hrubieszów – Wrocław;
• IC Mamry relacji Wrocław – Białystok – Wrocław;
• IC Rybak relacji Białystok – Szczecin – Białystok;
• IC Pomorzanin relacji Wrocław – Gdynia – Wrocław
W sierpniu z unowocześnionych wagonów będą mogli korzystać także pasażerowie pociągów:
• IC Gałczyński relacji Warszawa – Szczecin/Gorzów Wielkopolski – Warszawa;
• IC Mewa relacji Warszawa – Szczecin – Warszawa;
• IC Zielonogórzanin relacji Warszawa – Zielona Góra – Warszawa;
• IC Inka relacji Warszawa – Lublin – Warszawa;
• IC Czartoryski relacji Lublin – Zielona Góra – Lublin;
• IC Starzyński relacji Warszawa – Terespol – Warszawa;
• IC Żubr relacji Warszawa – Piła;
• IC Noteć relacji Piła – Warszawa.