Od 15 maja pociągi Pendolino rozpoczęły kursowanie na trasie Ateny – Saloniki. Dzięki wykorzystaniu systemu wychylnego pudła i możliwości kursowania pociągów pod systemem ETCS podróż między miastami skróci się do 3 godzin i 58 minut. Nie jest to jeszcze wymarzony czas przejazdu.
Elektryczne składy zespolone Pendolino, pod oznaczeniem ETR470, kursują od niedzieli 15 maja 2022 r., obsługując trasę Ateny – Saloniki w 3 godziny i 58 minut (inne pociągi przemierzały tę trasę w 4 godziny i 10 minut). To dłużej niż pierwotnie zapowiadano, bowiem w 2020 roku obiecano skrócenie czasu podróży na 530-kilometrowej trasie nawet do 3 godzin i 30 minut. Prawdopodobnie po okresie testowym pociągi pojadą jednak krócej.
Łącznie na greckie tory sprowadzono pięć ponad 20-letnich, lecz mocno odświeżonych i poważnie przebudowanych pociągów. ETR470 zostały dostosowanie do napięcia 25 kV 50 Hz, wyposażone w greckie systemy bezpieczeństwa, zamontowano w nich ETCS poziomu pierwszego, zabudowano nadajniki Wi-Fi. Pociągi ETR470 mają dziewięć wagonów, z których jeden to restauracja i bar, trzy wagony pierwszej klasy i pięć wagonów klasy ekonomicznej. Każdy pociąg może przewozić 475 pasażerów.
Pendolino pomiędzy Salonikami a Atenami zatrzymują się tylko w Larisie, na razie kursują dwie pary tych pociągów dziennie. – Z okazji premiery nowych pociągów ETR470 Koleje Greckie (Trainose) oferują 20% zniżki do 3 czerwca wszystkim podróżnym, którzy zdecydują się na podróż tymi pociągami – poinformował przewoźnik.
Wjazd Pendolino na greckie tory nie byłby możliwy, gdyby nie zakup greckiego przewoźnika przez Włochów. O ciekawej historii dostaw Pendolino do Grecji więcej piszemy w tekście
„Pierwsze Pendolino dotarło do Grecji”.