Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Ozorków: Na odbudowę wąskotorówki potrzeba 5-6 mln zł

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
16-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
11-02-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Ozorków: Na odbudowę wąskotorówki potrzeba 5-6 mln zł
fot. Roman Czubiński, 2008 r.Jeden z ostatnich pociągów wąskotorowych w Ozorkowie.
Władze podłódzkiego Ozorkowa pozytywnie odnoszą się do planu wznowienia ruchu na części dawnej sieci Krośniewickiej Kolei Dojazdowej. Zwracają jednak uwagę na duże koszty niezbędnych inwestycji infrastrukturalnych. Wskazują wobec tego na tańszą możliwość budowy wzdłuż nieczynnego torowiska drogi dla rowerów.

Niedawno gminy z północnej części regionu łódzkiego rozpoczęły rozmowy o potencjalnym wznowieniu ruchu turystycznego na nieczynnej wąskotorowej linii Ozorków – Krośniewice. Stanowi ona fragment dawnej Krośniewickiej Kolei Dojazdowej, która z kolei została wydzielona z większego systemu Kujawskich Kolei Dojazdowych. Do 2008 r. trasa była częściowo wykorzystywana w ruchu rozkładowym.

Prawie dwie dekady bez pociągów SKPL

Pociągi regularne na początkowym odcinku uruchamiało Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych, które po zmianach organizacyjnych funkcjonuje dziś jako grupa SKPL. Po rozwiązaniu przez gminę Krośniewice umowy z przewoźnikiem stan nieużywanej infrastruktury uległ pogorszeniu. Jeśli samorządy ostatecznie zdecydowałyby się na wznowienie przewozów, konieczne byłoby zatem podjęcie dużych inwestycji.

Na razie o ich koszcie nie mówią władze Krośniewic, podczas gdy dla powodzenia przedsięwzięcia zaangażowanie tego miasta jest kluczowe. To tam znajduje się bowiem zaplecze techniczne wąskotorówki. Znamy jednak orientacyjne nakłady, jakie musiałoby ponieść miasto znajdujące się na przeciwległym końcu trasy. – Na terenie Ozorkowa szlak ma długość ok. 700 m. W przypadku torowiska wiązałoby się to z kosztami ok. 5-6 mln zł – szacuje Izabela Dobrynin z Urzędu Miejskiego w Ozorkowie.

Tańszy wariant to rowery wzdłuż nieczynnej trasy

To kwota, która miałaby pozwolić na modernizację torowiska oraz peronu na stacji Ozorków Wąskotorowy. Przylega ona do normalnotorowej stacji położonej na linii 16 Łódź – Kutno. Brane są jednak pod uwagę dwa warianty przedsięwzięcia, spośród których tylko jeden zakłada przebudowę torów. Drugim jest budowa drogi rowerowej wzdłuż szlaku kolejowego, który pozostałby nieczynny. – Jakiekolwiek działania musiałyby odbywać się we współpracy z PKP, do których należy teren – podkreśla nasza rozmówczyni.

Na razie nie dokonano w tym zakresie żadnych uzgodnień. Nie jest też jasne, jaką rolę w inwestycji miałby pełnić Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego. Wydaje się przy tym, że gminy bez pomocy z zewnątrz nie udźwigną finansowo sporych kosztów, zwłaszcza jeśli ostatecznie wybrano by scenariusz zakładający przywrócenie przejezdności trasy.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wąskotorówki mogą znacznie przyspieszyć. Czas na inwestycje?

Prawo i polityka

Polacy lubią jazdę po wąskim torze

Pasażer

Polacy lubią jazdę po wąskim torze

Urząd Transportu Kolejowego 24 maja 2025

Niemcy. Wąskim torem nad Bałtyk

Pasażer

Niemcy. Wąskim torem nad Bałtyk

Przemysław Jezierski 30 marca 2025

Zobacz również:

Wąskotorówki mogą znacznie przyspieszyć. Czas na inwestycje?

Prawo i polityka

Polacy lubią jazdę po wąskim torze

Pasażer

Polacy lubią jazdę po wąskim torze

Urząd Transportu Kolejowego 24 maja 2025

Niemcy. Wąskim torem nad Bałtyk

Pasażer

Niemcy. Wąskim torem nad Bałtyk

Przemysław Jezierski 30 marca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij