Jacek Osuch z klubu parlamentarnego PiS skierował do ministra transportu Sławomira Nowaka. interpelację w sprawie „nieuzasadnionej zmiany kategorii pociągów przez spółkę PKP Intercity w okresie szczytów przewozowych”.
- W bieżącym rozkładzie jazdy spółka PKP Intercity wprowadziła w okresie szczytów przewozowych nieuzasadnioną zmianę kategorii pociągów z tańszej (TLK) na znacznie droższą (Expres). I tak dla przykładu pociąg TLK Neptun został na czas tzw. długiego weekendu tj. od 30. maja do 2. czerwca 2013 (zaledwie na 4 dni!) przemianowany na pociąg Expres Jantar – informuje Osuch.
Poseł podkreśla, że zarówno pociąg TLK Neptun jak i Expres Jantar ma taką sama trasę oraz dokładnie taki sam czas przejazdu wynoszący na odcinku Warszawa Centralna – Gdynia Główna: 5 godzin i 51 minut. - Zgodnie z informacją podaną na stronie internetowej www.rozklad-pkp.pl pociągi te posiadają niemal taki sam standard: tj. objęte są całkowitą rezerwacją miejsc, istnieje w nich możliwość przewozu rowerów oraz w składzie znajduje się wagon barowy – czytamy w interpelacji.
|
- Warto więc zadać sobie pytanie co różni w/w pociągi? Tak naprawdę różnica polega jedynie na cenie! Podróż pociągiem TLK Neptun z Warszawy do Gdyni kosztuje 67 zł. (bilet normalny). Jednak pokonanie tej samej trasy, w takim samym czasie, ale pociągiem o zmienionej na kilka dni kategorii „Ekspres” kosztować będzie pasażera dokładnie dwa razy więcej czyli 134 zł. (bilet normalny) – informuje Osuch.
Zdaniem polityka, PKP Intercity nadużywa swojej pozycji dominującej i celowo w okresie szczytów przewozowych, podczas których wzrasta frekwencja zmienia kategorię pociągu, aby uzyskać wyższe wpływy z tytułu sprzedaży biletów. - Takie zachowanie należy uznać za wyjątkowo nieprokonsumenckie – podkreśla poseł.
- Warto w tym miejscu dodać, że pociągi TLK objęte są tzw. obowiązkiem służby publicznej dzięki czemu są dotowane przez budżet państwa. Obserwując tę sytuacje można odnieść wrażenie, że PKP Intercity chce w nieuzasadniony sposób zarabiać na rodzinach z dziećmi, które w okresie długiego weekendu częściej niż zwykle podróżują do swoich najbliższych lub na wypoczynek – wyjaśnia Osuch.
- Dlaczego spółka PKP Intercity różnicuje w nieuzasadniony sposób kategorię pociągów tak aby w okresie największego szczytu przewozowego pasażer musiał płacić za przejazd tą samą trasa i dokładnie w tym samym czasie cenę za bilet dwukrotnie większą (przykład pociągu TLK Neptun i Ex Jantar)? – kieruje pytanie do ministra transportu Osuch. - Czy zdaniem Pana Ministra stosowanie takich praktyk przez PKP Intercity jest zgodne z obowiązującym prawem i jednocześnie nie narusza interesów konsumentów (pasażerów)? Czy pański resort dopilnuje, aby w rozkładzie 2013/2014 spółka PKP Intercity (będąca własnością Skarbu Państwa) nie wprowadzała w życie tego typu „cwaniackich” rozwiązań? - zadaje kolejne pytania poseł.