Znamy już odpowiedź na interpelacje posła Jacka Osucha (PiS) w sprawie remontu torów i zwiększenia prędkości pociągów osobowych na linii kolejowej nr 62 Sosnowiec Południowy - Tunel przez Olkusz.
W odpowiedzi na interpelacje można przeczytać, że na linii nr 62 średniodobowe (w skali 2010 r.) obciążenie ruchem pociągów pasażerskich w obu kierunkach wynosiło prawie 16,5 pociągów na dobę.
Według parametrów eksploatacyjnych obowiązujących na torach linii nr 62 ( wg. stan na dzień 22 marca 2010 r.) na 39,5% (60,5 km) całkowitej długości torów linii prędkość maksymalna wynosi 30–50 km/h. Na 34,7% całkowitej długości torów pociągi osobowe mogą jechać z prędkością 60–70 km/h, zaś na 25,8% pociągi mogą jechać z prędkością maksymalna 100 km/h.
Na linii nr 62 zlokalizowanych jest 69 ograniczeń prędkości na odcinkach o łącznej długości 27,498 km. Koszt robót dla likwidacji tych ograniczeń oszacowano na kwotę 41,2 mln zł. Ze względu na dużą wartość robót likwidujących ograniczenia prędkości, jednostki organizacyjne, tj. Zakłady Linii Kolejowych w Sosnowcu, Częstochowie i Krakowie, w ramach posiadanych środków nie mają możliwości samodzielnie ich sfinansować (linia nr 62 w całości jest zarządzana przez te zakłady).
Koszt całościowych robót remontowo-modernizujących oszacowano na kwotę 257,1 mln zł. Natomiast dla wskazanych w interpelacji posła Jacka Osucha odcinków linii szacunkowy koszt robót dla uzyskania wartości Vmax wynosi:
— odcinek Gajówka – Bukowno – 94,6 mln zł,
— odcinek Bukowno – Sosnowiec Płd. – 103,9 mln zł.
Ministerstwo Infrastruktury twierdzi, że ze względu na lokalne znaczenie gospodarcze dla ruchu pociągów pasażerskich linii nr 62 oraz z uwagi na niewystarczające środki finansowe pochodzące z budżetu państwa oraz środki własne PKP PLK SA zadanie: Rewitalizacja infrastruktury na linii nr 62 Tunel – Sosnowiec Główny nie zostało ujęte w planie działalności inwestycyjnej do realizacji w 2011 r. Zadanie to zostało ujęte w wykazie potrzeb inwestycyjnych i oczekuje na możliwość pozyskania.