Sprawą ograniczenia liczby połączeń w Małopolsce, zapowiedzianej przez tamtejszy urząd marszałkowski, zainteresował się poseł PiS Jacek Osuch. Małopolski parlamentarzysta uważa, że działania władz Małopolski są niespójne i dzielą mieszkańców na lepszych i gorszych.
Artykuł dotyczący wyrzucenia części połączeń kolejowych z siatki połączeń województwa małopolskiego opublikowaliśmy w poniedziałek. Z zapowiedzi odpowiedzialnego za organizację połączeń urzędu marszałkowskiego wynika, że od grudnia 2015 znaczące ograniczenia mają zostać wprowadzone na liniach Kraków-Tarnów-Nowy Sącz-Krynica oraz Katowice-Kielce i Katowice-Sędziszów.
PKP PLK podnosi parametry, marszałek tnie połączenia
– W związku z informacjami dotyczącymi znacznego ograniczenia oferty przewozowej na linii kolejowej nr 62 (trasa Sędziszów-Katowice) przez Zarząd Województwa Małopolskiego, zwracam się z apelem do Pana o wycofanie się z tego pomysłu i utrzymanie połączeń kolejowych realizowanych przez spółkę Przewozy Regionalne na co najmniej dotychczasowym poziomie – napisał w wystąpieniu do Marszałka Sowy poseł Jacek Osuch.
Zdaniem parlamentarzysty, na wprowadzonych zmianach najbardziej stracą Mieszkańcy Powiatu Olkuskiego, gdyż planowane cięcia mają objąć trzy spośród sześciu pociągów kursujących w kierunku Katowic i Sędziszowa. Osuch podnosi także inne zarzuty.
– Jeszcze niedawno Władze Małopolski planowały wydanie dziesiątków milionów złotych w ramach Kontraktu Wojewódzkiego na modernizację linii kolejowej nr 62 na odcinku od Sławkowa w kier. Kozłowa. Nadmieniam także, że zarządca infrastruktury, czyli PKP PLK w ciągu dwóch ostatnich zainwestował kilkanaście milionów złotych w remont linii kolejowej nr 62 na śląskim odcinku tj. od Dąbrowy Górniczej Strzemieszyc do Sosnowca Południowego. W efekcie, w grudniu tego roku miała zostać podniesiona prędkość na w/w szlaku z 10-20km/h do 70 km/h. W konsekwencji naturalnym wydaje się, że dzięki polepszeniu czasu przejazdu, linia kolejowa nr 62 powinna zyskiwać na atrakcyjności. Tymczasem Marszałek Sowa chce wyciąć połączenia – twierdzi poseł z Olkusza.
Apel o powstrzymanie cięć w rozkładzie
Ograniczenia oferty przewozowej dotkną tych mieszkańców (pasażerów korzystających ze stacji Tunel, Charsznica, Gajówka, Jeżówka, Wolbrom, Zarzecze, Chrząstowice, Jaroszowiec, Bukowno, Bukowno Przymiarki), którzy codziennie dojeżdżali do pracy lub szkoły. Dla wielu z nich, pociąg to jedyna bezpośrednia możliwość dojazdu w kierunku stolicy powiatu olkuskiego oraz w kierunku Śląska, Zagłębia i Świętokrzyskiego.
– Decyzja Władz Małopolski negatywnie wpłynie także na integralność komunikacyjną Małopolski Zachodniej i osłabi powiat olkuski. Mając na względzie dobro mieszkańców zwracam się za apelem do władz województwa o wycofanie się z decyzji o ograniczeniu oferty przewozowej na linii Katowice-Bukowno-Olkusz-Wolbrom-Sędziszów/Kielce. Mam nadzieję, że władze województwa nie będą dzieliły mieszkańców na lepszych i gorszych – kończy Osuch.
Parlamentarzysta chce zainteresować sprawą także lokalnych samorządowców. Temat ma poruszyć podczas obrad Sejmiku Wojewódzkim radny sejmiku Andrzej Wójcik. Interpelacje do władz powiatu olkuskiego z wnioskiem o pilną interwencję skierował także radny Łukasz Kmita, który liczy, że także zdecydowany protest posła i samorządów wpłynie na zmianę stanowiska władz Małopolski.
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.
